Hej vänner
Jag har satt ihop ett litet system för att lära mig om solceller och off-grid lösningar. Systemet består av:

Regulator (20A): https://www.amazon.se/dp/B07XZDSMKR?ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_2XZWHJJVB0NEKZ8WEXD2
GEl Batteri 140 Ah: https://www.amazon.se/dp/B09DYXQB3D?psc=1&ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_1PH1FSQ7R7FD8VQWYX22
2 st solpaneler på 120 W: https://www.kjell.com/se/produkter/...ng/solceller/luxorparts-solpanel-120-w-p45154
Växelriktare ren sinus 1000W: https://www.kjell.com/se/produkter/...s-vaxelriktare-med-ren-sinusvag-1000-w-p44523

Saken är den att när allt är kopplat och panelerna levererar så visar regulatorn att batteriet är fullt (100%) och laddar ej (~0 A). Om jag lägger last på Invertern, t.ex. 100 W, så börjar regulatorn att leverera motsvarande effekt till batteriet. Om jag kopplar bort solcellerna så visar regulgatorn att batteriet bara är t.ex. 76% laddat.

Några förslag på vad detta kan bero på till en novis på solceller och batterier?
 
K
Kan det vara så att regulatorn inte är kompatibel med batterierna? Eller finns det en inställning för batteritypen?
 
Har du kollat så rätt batterityp är vald i regulatorn? Sen blir det ju ganska stor skillnad när den ladddar >14V och när du belastar med typ 10A, < 12V så man kan kanske inte lita på indikeringen med så stor belastning.
 
Jag har valt "Gel" som batterityp så det borde vara korrekt. Hur mycket effekt kan man ta ut ur ett gelbatteri förresten, utan att skada det? Jag har letat och letat men hittar inget konkret. 10, 20, 30 eller 40A? Mer?
 
Beskriv din koppling. Vad är ihopkopplat.
 
2 St 120 W paneler i serie, nominell spänning/ström 18V@6.5 A, kopplade till regulator. Sedan är batteriet kopplat till regulator och invertern direkt på batteriet. Typ så här, fast ingen last (2) på regulatorn.
Skiss av solpanelsystem med paneler, regulator, batteri och inverter utan lastanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska finnas detaljerade data på batteriet från tillverkaren. Saknas det så ska man nog tänka på att man faktiskt inte vet vad man köpt. Viktigt om man köper större batterier.
I just denna annonsen talas det om god startkapacitet så man kan nog anta att korta uttag av flera hundra ampere är OK.

Jag gissar att din regulator visar laddstatus med hjälp av batterispänningen, möjligen med korrigering för ström in/ström ut.
Då får du varierande värden på laddnivå.
Annars måste man låta batteriet vila innan man mäter laddnivå för att få korrekta siffror.
Vill man veta sann laddstatus även under varierande belastning så måste man mäta varje Ah man stoppar in och ut ur batteriet.
Min erfarenhet från fordonsvärlden är att det lätt blir fel i mätningen ändå. En förutsättning då är att man vet exakt hur tekniken fungerar och har koll på alla parametrar som påverkar mätningen.
 
B Bjober skrev:
Det ska finnas detaljerade data på batteriet från tillverkaren. Saknas det så ska man nog tänka på att man faktiskt inte vet vad man köpt. Viktigt om man köper större batterier.
I just denna annonsen talas det om god startkapacitet så man kan nog anta att korta uttag av flera hundra ampere är OK.

Jag gissar att din regulator visar laddstatus med hjälp av batterispänningen, möjligen med korrigering för ström in/ström ut.
Då får du varierande värden på laddnivå.
Annars måste man låta batteriet vila innan man mäter laddnivå för att få korrekta siffror.
Vill man veta sann laddstatus även under varierande belastning så måste man mäta varje Ah man stoppar in och ut ur batteriet.
Min erfarenhet från fordonsvärlden är att det lätt blir fel i mätningen ändå. En förutsättning då är att man vet exakt hur tekniken fungerar och har koll på alla parametrar som påverkar mätningen.
Det låter rimligt. Det jag funderar på är att regulatorn inte verkar vilja ladda det obelastade batteriet (visar 100% laddat) när panelerna är inkopplade och det är solinstrålning. Kopplar jag bort panelerna så visar regulatorn att batteriet är t.ex. 67% laddat. Fortfarande obelastat.
 
M mephisto73 skrev:
Jag har valt "Gel" som batterityp så det borde vara korrekt. Hur mycket effekt kan man ta ut ur ett gelbatteri förresten, utan att skada det? Jag har letat och letat men hittar inget konkret. 10, 20, 30 eller 40A? Mer?
Ditt batteri är specat att kunna leverera 1.4 A under 100 timmar.

Det är smart (folk som inte förstår blir lurade) marknadsföring för normalt specar man kapaciteten under 20 timmars last.

Ett batteri på 140AH under C100 timmar har mycket lägre kapacitet vid högre belastning på grund av Peukerts effekt.

Antar man en Peukert effekt på 1.2 för GEL så får man (ungefär) denna drifttid/kapacitet tills tomt batteri:
1,4 A = 100 timmar ->140 AH
5A = 21,7 timmar -> 108,5 AH
5,35A = 20 timmar -> 107 AH <- det här är vad seriösa tillverkade hade specat som kapacitet.
10A = 9,4 timmar -> 94 AH
20A = 4,1 timme -> 82 AH
30A = 2,5 timme -> 75 AH
 
D Dilato skrev:
Ditt batteri är specat att kunna leverera 1.4 A under 100 timmar.

Det är smart (folk som inte förstår blir lurade) marknadsföring för normalt specar man kapaciteten under 20 timmars last.

Ett batteri på 140AH under C100 timmar har mycket lägre kapacitet vid högre belastning på grund av Peukerts effekt.

Antar man en Peukert effekt på 1.2 för GEL så får man (ungefär) denna drifttid/kapacitet tills tomt batteri:
1,4 A = 100 timmar ->140 AH
5A = 21,7 timmar -> 108,5 AH
5,35A = 20 timmar -> 107 AH <- det här är vad seriösa tillverkade hade specat som kapacitet.
10A = 9,4 timmar -> 94 AH
20A = 4,1 timme -> 82 AH
30A = 2,5 timme -> 75 AH
Jag läste om detta innan jag beställde, men ja visst är det lite vilseledande. Men jag tror inte mitt problem är relaterat, utan det beror nog på något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.