Hej,

Har kommit överens med vår hantverkare om ett fastpris för att riva och avväxla två väggar. Enligt offert skall byggaren stå för arbetsmomenten "förstärkning av väggar som skall rivas" och "montering av balkar". Jag skall stå för materialet.

På fakturan är nu hyra av stämp och lyft för att få balkarna på plats (stålbalkar) lagt som material. Jag tycker detta går som hyra av utrustning och inte material. Jag kan ju inte veta vilka utrustningar som byggaren har och vilka han behöver hyra för att utföra arbetsmomenten? Samtidigt förstår jag att det mot skatteverket inte är ROT på utrustningarna och mot skatteverket inte räknas som arbetskostnad.

Skall hyra av utrusning verkligen räknas som materialkostnad?
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
H
Håller helt med att det borde va utrustning.

men vet flera som gör liknande.
Har ett par firmor jag känner till som nu mer knappt äger hammare längre.

så där dom köper material till kunder ingår maskiner, skruvdragare, sågar osv i priset på materialet.
Kund får betala lite dyrare för virke osv, men reflexterar inte på att de även betalar hyra av maskiner.
De firmorna redovisar inte mer än materialet på fakturan.

sen har den butiken cash back med poäng till firman, ju mer de köper ju mer poäng.

så ett par gånger om året så får man köpa resor till bra pris av butiken med poängen som de anställda åker iväg på.
 
Bara för att förtydliga så ligger det inte specat som material på fakturan. Raderna är specade som "hyra av stämp" och "hyra av lyft" men att jag skall betala det med hänvisning till att jag står för material enligt offert och hyreskostnaden är att ses som material enligt byggaren.
 
H
Nja det är ju inte material menar jag.
Men sen så bör man väl betala för det som behövs för att utföra jobbet om det är special saker, en firma kan ju inte äga allt.

stor kostnad?
 
S
Det får du bestrida tycker jag. Har firman räknat bort sig så får det väl vara läropeng.
 
Ja, det är en betydande kostnad, ca 30' SEK. Jag vill göra rätt för mig, men i detta fallet håller jag inte med om att kostnaden skall ses som en materialkostnad.

Som jag svarat byggaren så anser jag att material är sådant som blir kvar i mitt hus (reglar, balkar, gips etc.) samt förbrukningsmaterial. Det kan jag också uppskatta i kostnad när jag läser offerten. Jag har ju ingen aning om vilka verktyg eller utrustningar som byggaren äger och vilka han behöver hyra för att utföra de ingående arbetsmomenten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är själv hantverkare.
Material är sådant man bygger av, såsom trävirke, cement, stål, skruv etc etc.
Sedan har vi verktyg, som man bygger med. Exempelvis hammare, skruvdragare, sågar etc etc.
En byggnadsställning utan tvekan till det sistnämnda, verktyg.
Om man däremot byggde en byggnad av delar av en byggnadsställning, så skulle den räknas som msterial.
 
H
M mekarkenneth skrev:
Ja, det är en betydande kostnad, ca 30' SEK. Jag vill göra rätt för mig, men i detta fallet håller jag inte med om att kostnaden skall ses som en materialkostnad.

Som jag svarat byggaren så anser jag att material är sådant som blir kvar i mitt hus (reglar, balkar, gips etc.) samt förbrukningsmaterial. Det kan jag också uppskatta i kostnad när jag läser offerten. Jag har ju ingen aning om vilka verktyg eller utrustningar som byggaren äger och vilka han behöver hyra för att utföra de ingående arbetsmomenten.
ta en prat med dom hur dom tänkte?
Har du avtal skrivet med dom att ni ska betala arbetskostnad och material?

för isåfall är det bara att dom får rätta fakturan.

var en del pengar med.
Tänkte att det bara va några kr det handla om SP det inte var värt att bråka om.

30 för stämp och lift lät ut att det varit ett långt jobb?
 
Delvis lite komplicerat (gammalt hus med el och vatten draget kors och tvärs), men främst bristande planering där stämpen stått länge innan väggen rivits. Därav hög kostnad.

Funderar på att konsultera en tredje part, tex konsumentupplysning eller liknande. Någon som har tips var man kan vända sig?
 
H
Nu vet ju jag vad vi betalar för stämp hos oss om vi hyr, och det är ju inga fantasi summor i månaden typ inget betalar vi.
Nästan så en byggfirma kan ha liggandes med för kostar väl 5-600 att köpa 1 st om det inte är special stämp ni haft om man inte har rabatt
Så om de vill fakturera 30 för hyra så måste de ha räknat fel och försöker kompensera känns det som.
Även en lift skrev du men den kostar ju inte massor.

Har du prata med dom och sett vad dom säger vad som ingår i de 30 lapparna?
 
H Hallerudsbo skrev:
Nu vet ju jag vad vi betalar för stämp hos oss om vi hyr, och det är ju inga fantasi summor i månaden typ inget betalar vi.
Nästan så en byggfirma kan ha liggandes med för kostar väl 5-600 att köpa 1 st om det inte är special stämp ni haft om man inte har rabatt
Så om de vill fakturera 30 för hyra så måste de ha räknat fel och försöker kompensera känns det som.
Även en lift skrev du men den kostar ju inte massor.

Har du prata med dom och sett vad dom säger vad som ingår i de 30 lapparna?
Köpa stämpar kosta typ ett par hundralappar/st!
När bygget är klart kan du sälja dom lokalt för samma pris då nästa ägare slipper frakten, alltså gratis under hela byggtiden.
https://stallningsprodukter.se/stam...JW4CGWV__2x8kJCvTJSCZQxkwHUH9sRhoC9WAQAvD_BwE
 
Jag pratade med personen som sköter faktureringen och de har skickat en justerad faktura med endast kostnaden för arbetet. Hoppas därmed att frågan är löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.