Ja, som rubriken säger, jag söker en lite mindre och nättare 18V-skruvdragare. Jag har en 12V Makita idag och den räcker inte riktigt till. Samtidigt har jag ganska små kontorsnävar så de vanligaste maskinerna känns väldigt stora (tex Makita DDF484).

Jag vet att Hikoki har en mindre maskin, DS18DD, med hyfsad spec men vad finns det mer? Makita, Bosch?
 
Ska du borra eller primärt skruva?

om skruva så titta på en slagskruvdragare istället, extremt mycket nättare i storlek och lägre vikt.
 
K
Testat att hålla i Makitas DDF083?
 
C Cerb skrev:
Ska du borra eller primärt skruva?

om skruva så titta på en slagskruvdragare istället, extremt mycket nättare i storlek och lägre vikt.
Både och, så ett kombokit vore inte fel.
 
K
C Cerb skrev:
Ska du borra eller primärt skruva?

om skruva så titta på en slagskruvdragare istället, extremt mycket nättare i storlek och lägre vikt.
Ja fast nej. Momentet på en slagskruvdragare behövs i princip bara när man skruvar i konstruktionsvirke. Och det är det sannolikt inte tal om här då den ska ersätta en mindre maskin och maskinens nätthet verkar vara högre prio än moment. Dessutom väsnas de nått förbannat i jämförelse med mindre skruvdragare/borrskruvdragare.
 
K
zarkov zarkov skrev:
Både och, så ett kombokit vore inte fel.
Är det en skruvdragare eller borrskruvdragare du vill ha? Ska du göra båda med samma maskin är det en borrskruvdragare du söker
 
zarkov zarkov skrev:
Både och, så ett kombokit vore inte fel.
Mitt minne är inte super just idag, men vill minnas att jag upplevde blå Bosch som lite nättare i jämförelse med makitas motsvarigheter.

Dewalt har grova grepp så gissar att de går bort.

Mitt tips får nog tyvärr bli, åk till en välsorterad butik och kläm&känn. Välj sedan de som passar bäst i handen.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Varför är spänningen en viktig parameter?
 
K kniv skrev:
Ja fast nej. Momentet på en slagskruvdragare behövs i princip bara när man skruvar i konstruktionsvirke. Och det är det sannolikt inte tal om här då den ska ersätta en mindre maskin och maskinens nätthet verkar vara högre prio än moment. Dessutom väsnas de nått förbannat i jämförelse med mindre skruvdragare/borrskruvdragare.
Även om peak-momentet inte behövs för en 4mm träskruv, så är de ändå skönare att skruva med och påfrestar inte handleder alls. Sen har de just fördelen att de är lätta och nätta.
 
Jag kan tänka mig/villhöver både en borrskruvdragare och en slagskruvdragare. Just nu håller jag bara på med småfix men nästa år skall vi renovera uterum och bygga altan så då behövs lite stöddigare saker (tror jag iaf).
 
D Daniel 109 skrev:
Varför är spänningen en viktig parameter?
Det är manligare så?

Nej, det spelar ingen roll. Jag har dock inte hittat någon 12V-maskin med större moment än min Makita, de verkar alla ligga runt 30Nm och det är mer än en gång det inte har räckt. Huset är gammalt och virket hårt och kompakt så även om den klarar att skruva i en liten träskruv så ger den upp ganska fort när centrumborren kommer fram (18-22mm för flexslang).
 
Jag upplever Hikokis skruvdragare ha smalare grepp än andra maskiner jag känt på.
DS18DD med 2st 5Ah batterier går att få för 2500:- dessutom.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Jag sökte också efter något med lite mindre grepp, kanske främst har svårt att nå för att byta rotationsriktning på vissa. Jag köpte till slut dewalt men upplever nog att vissa Makita och även milwaukee ligger bra i min hand.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.