Utan att läst igenom hela tråden måste jag bara nämna att kravet idag vid ytpapp är 23mm råspont enligt AMA.
 
B Bläcktudan skrev:
Utan att läst igenom hela tråden måste jag bara nämna att kravet idag vid ytpapp är 23mm råspont enligt AMA.
23mm?!
Alla butiker säljer max 20mm. Kan du snälla dela en länk?
 
N nra skrev:
23mm?!
Alla butiker säljer max 20mm. Kan du snälla dela en länk?
Jag jobbar på bygge och vi tar alltid vår 23mm råspont från Beijer. Lagerförs även i butiker, inte bara utlevereras.
Har inte tillgång till HusAMA här hemma, endast på jobbet. Men är rätt så övertygad om att även flertalet tillverkare av ytpapp bl.a Trebolit ställer samma krav.


Idag används inget annat än 23mm till ytpapp. Absolut inga konstigheter att komma över. Gör i allafall ett par 3-4 platta tak i kvartalet.

Och faktum är att det blir rätt stor skillnad i stabilitet, 23an är dessutom ändspontad vilket ger helt löpande skarvning över hela takytan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Jag jobbar på bygge och vi tar alltid vår 23mm råspont från Beijer. Lagerförs även i butiker, inte bara utlevereras.
Har inte tillgång till HusAMA här hemma, endast på jobbet. Men är rätt så övertygad om att även flertalet tillverkare av ytpapp bl.a Trebolit ställer samma krav.


Idag används inget annat än 23mm till ytpapp. Absolut inga konstigheter att komma över. Gör i allafall ett par 3-4 platta tak i kvartalet.

Och faktum är att det blir rätt stor skillnad i stabilitet, 23an är dessutom ändspontad vilket ger helt löpande skarvning över hela takytan.
tack Bläcktudan, jag ska kolla upp det
 
Rickard.
Det stämmer helt och hållet att AMA:n har bestämt att dom rekommenderar 23mm (på 120cc) och när dom gör sånt så brukar dom flesta tillverkarna följa med. Generellt så är det väl rätt säkert att följa AMA:n och en större risk att inte göra det.

Jag tycker det är lite omotiverat då jag vet att det fungerar fint med 20mm ändspont om det är monterat noggrant. Även om 23mm går bra att få tag på har inte alla den hemma på hyllan så det görs fortfarande många jobb på 20mm, på mindre jobb där byggaren ”handplockar” virke är det väl nästan uteslutande 20mm här.

Detta är dock bara min personliga åsikt och som ovan skriver är det märkbar skillnad mellan 20 och 23mm så dom har säkert sina anledningar till bytet. 23mm är dock inte på något sätt ensam med ändspont utan jag skulle nog inte ens kunna hitta 20x120 råspont utan ändspont här om jag försökte.
 
Redigerat:
För egen del har vi använt 20mm råspont (eller 21) till hus, garage o friggebod med betongpannor. Byggt från år 2000 och framåt.
 
Jag har 60mm steg mellan reglar. Jag tror att 20mm råspont kommer att gå bra
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
N nra skrev:
Jag har 60mm mellan reglar. Jag tror att 20mm råspond kommer att gå bra
Har du c/c60 går 20 utmärkt!
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
Rickard.
N nra skrev:
Jag har 60mm steg mellan reglar. Jag tror att 20mm råspont kommer att gå bra
Det förändrar ju en del och hade ju varit bra information tidigare :)

15mm plyfa skulle då fungera fint så men den skulle fortfarande behöva kortlas i varje fack under alla skarvar så 20mm råspont är ett riktigt bra val.
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det förändrar ju en del och hade ju varit bra information tidigare :)

15mm plyfa skulle då fungera fint så men den skulle fortfarande behöva kortlas i varje fack under alla skarvar så 20mm råspont är ett riktigt bra val.
Jag är inte en byggare själv. Åtminstone inte förrän jag började bygga huset nu. Jag trodde att alla bygger tak med 60 mm steg mellan reglar, inte bara jag :)
 
N nra skrev:
Kan du förhandla med beijer?? hur gör man det?
En gång frågade jag dem om de skulle matcha priset på samma produkt från en annan butik. De nästan skrattade åt mig. Berättade för mig att deras priser är fasta.
Jag har tidigare lyckas få 20% där, många år sen. Men de är dyra. lite som vvs grossen, man betalar för tid. Deras service och tillgänglighet är ju betydligt högre. Kvaliteten är jag inte lika säker på att man får mer för vad man betalar. För oss privatpersoner som inte alltid värderar tiden, så blir ju bauhaus hornbach med flera betydligt billigare. men skulle jag skicka snickaren dit så hade jag nog blivit ruinerad, när han lagt på sin tid:)
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
Rickard.
N nra skrev:
Jag är inte en byggare själv. Åtminstone inte förrän jag började bygga huset nu. Jag trodde att alla bygger tak med 60 mm steg mellan reglar, inte bara jag :)
120cc är standarden på takstolar och det som dom flesta utgår ifrån med rekommendationer och sånt men du är långt ifrån själv med 60cc. Det finns flera fördelar med 60cc som vi inte behöver gå in på här men för ett ”vanligt” tak med takstolar är det oftast overkill och onödigt dyrt.
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.