Ska isolera en gammal farstu (ca 2x3m) för att kunna hänga av sig kläder där, dessutom ska den nya värmepumpen placeras där.

Golvbjälkarna är ca 170 höga och ca cc600, vilar på en mur ca 500 ovan mark, ingen ventilation.

Har tänkt bygga på bjälkarna på undersidan med 45x45 och under det en bräda som blindbotten kan vila på. Blindbotten är tänkt råspont bara löst lagd ovan den brädan.
Isolering blir Cellplast 100mm och mineralull 95mm.
Golvspånskiva 22x600 och klickgolv på det.

Tidigare var det ingen isolering och spontat virke ovan bjälkarna. På detta låg masonit och en linoleummatta. Med andra ord ett ganska tätt golv men ingen tendens till fukt underifrån.

Behöver jag alls använda fuktspärr eller är det tvärtom dåligt? Kan papp vara ett alternativ?
Kan det bli för instängt i utrymmet undet bjälklaget så jag måste ta upp för ventilation?
Är det idé att skippa blindbotten och låta cellplasten vila direkt på brädan som är fäst under bjälkarna? Eventuellt bara lägga några bitar råspont för att avlasta cellplasten. Det blir ju inte någon belastning eftersom det dessutom blir en luftspalt ovan isoleringen till golvspånskivan.
 
Fuktspärrens uppgift är att hindra den varma inneluften, som innehåller mer fukt, att tränga in i den kallare delen av isoleringen så att fukten kondenseras där. Om du skippar mineralullen och bara isolerar med cellplast slipper du de problemen.
 
Behöver man verkligen ha en fuktspärr i golvet ?

Den varma inneluften borde väl knappast försöka ta sig ut den vägen, varm luft stiger väl alltid uppåt ?
 
Tja, har du övertryck i huset så kommer luften att pressas ut där den kan, uppåt eller neråt,
 
Tack för alla svar!
Det blev lite annorlunda än jag först tänkt... Istället för att regla ner för ett djupare bjälklag spikade vi fast cellplasten (100mm) direkt under bjälkarna, 125 mm spik och hålband. De bildar då en blindbotten som vi lade mineralullen på, 2x95mm. En fördel var att vi fick mer isolering, en annan var att de tjocka bjälkarna inte leder lika mycket.

Nu blir ju cellplasten en lite halvdålig fuktspärr, den blev faktiskt riktigt tät, kan det vara till nån nackdel?

Ska nu kapa till golvspånskivorna och lägga dem på plats...
 
andersmc skrev:
Tja, har du övertryck i huset så kommer luften att pressas ut där den kan, uppåt eller neråt,
Vet inte om det tillför tråden något men enligt Parocs anvisningar så skall det inet ligga någon plast mellan isolering och golv.
 
zoom skrev:
Vet inte om det tillför tråden något men enligt Parocs anvisningar så skall det inet ligga någon plast mellan isolering och golv.
Nja, jag vet inte.. men jag är lite osäker.. Efter som det är troligt att det kommer upp fukt underifrån i stället för ovanifrån.
Se bara på alla fuktiga krypgrunder som finns..
 
Jag tror att golvspånskivan är så pass tät att det inte passerar någon fukt genom, dessutom är den skyddad mot fukt på undersidan. Om det nu mot förmodan skulle kunna passera någon fukt genom blidbotten och isoleringen som ligger i golvbjälklaget.

Anledningen till att man inte har plast under golvet är att golvet kan knarra om man inte limmar det mot golvreglarna.

Observera att jag är ingen fackman, det är mina högst personliga teorier och jag kan mycket väl ha fel. Jag har inte någon plast under golvspånskivorna iallafall.
 
Fukt passerar igenom spånskivor, de drar åt sig fukt och avger fukt. Sedan finns det bättre material antagligen som gör detta mer effektivt. Anledningen till att man inte lägger plast under golvet är ju för att inte stänga inne fukten. Hus måste andas.Gör de inte det så får man garanterat fuktproblem. Hur många hus har inte möglat upp på grund av att folk lagt plast i tak etc, bytt till täta fönster... Ändra inte på "systemet" om det fungerar. Jag pröjsar hellre någon tusenlapp extra om året i uppvärmning än ta risken att få ett tätt hus som blir förstört. Lägger man in spånskivor kan man ju låta en luftspalt vara öpppen runt om socklarna. Då ventileras bjälklaget.
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.