N
Hej!

Har läst och fått info om 4,5 m bygge från tomtgräns. Har en idé att riva hus som står på tomt ca 2 m från grannens tomt, bygga bygga nytt på samma plats, förutsättningar att få medgivande från granne finns. De flesta hus i området står närmare än 4,5 m från tomtgräns. I detaljplan anges inte avstånd varför 4,5 m ”bör” gälla.

Vilka särskilda skäl kan finnas för att få igenom detta? Alla tips mottages tacksamt .
 
Redigerat:
Börja med att prata med kommunen.

Att det redan finns ett hus 2m från gränsen ger inte någon rätt att bygga ett nytt hus där. Grannmedgivande är inte aktuellt för en bygglovpliktig byggnad.

Processen är att om du vill bygga något som strider "lite" mot detaljplanen, så kan kommunen godkänna det som en mindre avvikelse. I så fall kommer grannen att bli del av ett grannehörande, där grannen får möjlighet att avge synpunkter innan kommunen fattar beslut om bygglov. Det blir en del av beslutsunderlaget. Tanken är att grannen skall kunna framföra synpunkter som som inte är uppenbara för bygglovshandläggaren. Men kommunen kan neka bygglov även om grannen är positiv, och kommunen kan ge bygglov även om grannen är negativ till bygget. Grannen har ingen vetorätt.

Grannmedgivande är aktuellt om du vill bygga en bygglovsfri byggnad, ex. friggebod, eller attefallshus. Om du vill bygga något sådan närmare gränsen än 4,5m (oavsett vilket avstånd som står i detaljplanen) så måste du ha tillstånd av grannen. i den situationen har grannen vetorätt. Därav namnet "grannemedgivande".
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
N
Tack för svar. Det verkar variera beroende på vem man pratar med. Avstånd till tomtgräns står ej i detaljplan. Enligt en handläggare som jag pratade med idag behöver inte 4,5 m gälla avs huvudbyggnaden. Byggnadsnämnden tog även ställning till 2 avstickade tomten intill och har skriftligt motiverat till lantmäteriet om storlek av Hus som kan byggas och att 2-2,8 m från närliggande tomt , att det inte skulle bestrida detaljplan etc … Förteg som bygger hus vittnar om att kommunen är strikt avs avstånden. Märkligt att det inte finns något tydligare förhandsbesked…
 
Om krav på avstånd inte står i detaljplanen, så har jag för mig att reglerna påverkas av hur gammal planen är. Kommer inte ihåg detaljerna. Men före en viss lagändring av PBL (plan o bygglagen), så styrdes avståndskravet av en nu avskaffad lag som föreskrev 4,5m. Har för mig att om planen är från den tiden, så gäller ändå 4,5 m. Men om avstånd saknas i en nyare plan, så är det inte avsett att vara planstyrt.

Jag kan ha fått det om bakfoten. Men jag tror att du kommer få bra svar här från mer insatta om du skriver ut från vilket år detaljplanen är.
 
  • Gilla
NaDem
  • Laddar…
O
N NaDem skrev:
Tack för svar. Det verkar variera beroende på vem man pratar med. Avstånd till tomtgräns står ej i detaljplan. Enligt en handläggare som jag pratade med idag behöver inte 4,5 m gälla avs huvudbyggnaden. Byggnadsnämnden tog även ställning till 2 avstickade tomten intill och har skriftligt motiverat till lantmäteriet om storlek av Hus som kan byggas och att 2-2,8 m från närliggande tomt , att det inte skulle bestrida detaljplan etc … Förteg som bygger hus vittnar om att kommunen är strikt avs avstånden. Märkligt att det inte finns något tydligare förhandsbesked…
Från vilket år är detaljplanen? Är den antagen av don kommuns byggnadsnämnd eller av Länsstyrelsen? Kortfattat kan man säga att om detaljplanen är beslutad innan 1987 (då ÄPBL trädde ikraft) så anges sällan avstånd till gränser men enligt övergångsbestämmelser så behöver du hålla 4,5 m till grannar om det rör sig om kvartersmark (inte om det rör sig om allmän platsmark). Läs på Boverkets hemsida för mer om detta https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ldre-planer/aldre-planer-och-deras-giltighet/
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om krav på avstånd inte står i detaljplanen, så har jag för mig att reglerna påverkas av hur gammal planen är. Kommer inte ihåg detaljerna. Men före en viss lagändring av PBL (plan o bygglagen), så styrdes avståndskravet av en nu avskaffad lag som föreskrev 4,5m. Har för mig att om planen är från den tiden, så gäller ändå 4,5 m. Men om avstånd saknas i en nyare plan, så är det inte avsett att vara planstyrt.

Jag kan ha fått det om bakfoten. Men jag tror att du kommer få bra svar här från mer insatta om du skriver ut från vilket år detaljplanen är.
Tidigare hette det stadsplan (kommunalt huvudmannaskap) och byggnadsplan (enskilt huvudmannaskap) och då gäller byggnadsstadgan 39 §, dvs 4,5 om inget annat anges.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.