Se bilder.
Ska flytta firman till lokal där de dragit fram fiber.
Sitter idag en typ av router...

Jag vill dock sätta en dm pro, och en switch samt ett par st ac punkter.

Har inte så bra koll än på den där kabeln som sitter där idag.
Är tanken att det ska gå att ta bort tp adaptern från fibersladden, och sedan kunna koppla fibersladden med dens kontakt rakt in i dm pro?

Finns det även något bra skåp, kabinett som jag kan väggmontera för att placera dm pro och switchen?
Tänkte beställa allt på dustin.

Tacksam för tips och råd.
Kristoffer
 
  • Närbild på en patchpanel med ansluten nätverkskabel och otydlig text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av datornätverksutrustning och elcentraler med kaotisk kabeldragning på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en kartong med etikett som visar produktinformation och streckkoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Telia har mycket konf i den burken. Antingen låter du den vara och kör tp till switchen eller så flyttar du sfp-modulen (eller köper en egen) till switchen och skapar en ekvivalent konfiguration på den.
 
richardtenggren
Jag har varit sugen på köra så också, men min leverantör sa typ nej direkt :D
Vet inte om de tappar någon form av övervakning om man går förbi intenon(i vårt fall).
Kör fiber mellan switchen och UDMPn :D

Edit: var visst inte fiber, men SFP :p
 
Den lådan du har där är egentligen bara en Switch med VLAN taggar. Om det är Telia Öppen Fiber så borde "vanligt internet" ligga på VLAN 1.
Så koppla loss SFP modulen från Switchen och sätt den i din UDM Pro. Och sätt upp så att den SFP porten blir en trunk för alla VLAN. Sen får du konfa UDM Pro så det blir något slags virtuellt interface (vet ej hur du gör det i deras konf) med WAN som VLAN1 från trunken.
Men visst ska det funka. Funkar även med en Edgerouter X SFP för den som har det.
 
T Tjalve_85 skrev:
Den lådan du har där är egentligen bara en Switch med VLAN taggar. Om det är Telia Öppen Fiber så borde "vanligt internet" ligga på VLAN 1.
Så koppla loss SFP modulen från Switchen och sätt den i din UDM Pro. Och sätt upp så att den SFP porten blir en trunk för alla VLAN. Sen får du konfa UDM Pro så det blir något slags virtuellt interface (vet ej hur du gör det i deras konf) med WAN som VLAN1 från trunken.
Men visst ska det funka. Funkar även med en Edgerouter X SFP för den som har det.
Ok.
Tack för svar. Jo det borde ju funka...
Annars får jag väl koppla det enligt min nya bild. Men det känns onödigt att ha den där telia switchen.
Är nog inte telia, ngt annat, kommer inte ihåg nu vad det är för nått.
 
  • Schematisk bild som visar en nätverkssetup med en switch, tillhörande enheter och kopplingar till en PC och accesspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lallemannen skrev:
Ok.
Tack för svar. Jo det borde ju funka...
Annars får jag väl koppla det enligt min nya bild. Men det känns onödigt att ha den där telia switchen.
Är nog inte telia, ngt annat, kommer inte ihåg nu vad det är för nått.
Ja om det kniper kan du alltid göra så förståss.
 
C
L lallemannen skrev:
Annars får jag väl koppla det enligt min nya bild. Men det känns onödigt att ha den där telia switchen.
Min erfarenhet är att man gör bäst i att använda den kundutrustning som operatören tillhandahåller och koppla in dig på WAN-porten där som du ritat.

Även om det är en "onödig" pryl som drar ström och kan gå sönder kan, som tidigare nämnts, det i vissa sammanhang förväntas att den sitter där. T.ex. om du ringer supporten och de vill kolla status på förbindelsen.
Du slipper också bränna tid på att luska ut hur du skall få det att lira, om UDM:en ens har stöd för den SFP som används.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Det lär finnas ett separat management-LAN för mediafördelarswitchen så det borde gå att både övervaka, konfigurera och parametersätta SFPn.

Den dagen man får problem och inernetoperatören vill skicka ut en servicetekniker kanske man önskar att man behållit Telias prylar…? :thinking:
Telias first line support är inte roliga att prata med iaf. Inte ens med deras utrustning inkopplad.
 
Är det t.ex. Telia kan de köra vissa tester mot medieomvandlaren.
 
Hur gick det med detta? Jag går i liknande tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.