Hej.
Hoppas ni experter kan ge mig tips på något som känns som ett hopplöst fall..... (förlåt för ett långt inlägg.)

Vi har lagt ett nytt golv i köket och dragit avlopp så vi kan bygga ett litet IKEA kök. VVS var instruerad om vart ugn/diskmaskin/diskho skulle vara. Nu letar jag VVS som ska komma och förbereda köket men det känns som att det inte alls kommer att fungera. VVS företaget som fixade avloppet vill inte ta sig an ett sådan litet arbete så får ingen hjälp där.

Enligt ritningen är avloppet under ugnen och måste gå via diskmaskinen för att komma till diskho.
Men med en integrerad diskmaskin finns det inte plats bakom för rör eller under maskinen då den står på golvet.
Annars borde det ha gått att dra i sockeln på 8cm antar jag.

Vad är mina alternativ?
Byta plats på ugn och diskho?
Ta bort diskmaskin?
Skära ut i golvet?

Hoppas på hjälp
Tack på förhand
 
  • 3D-rendering av ett modernt kök med vita skåp, träbänkskiva och inbyggd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markeringar på en vägg som visar planering för köksinstallation, inkluderar områden för spis, diskmaskin och diskho med avloppsposition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med markerade linjer för planerad köksinredning och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer inte att gå smidigt. Vattenledningarna är ju en sak men avloppet är ju minst 50mm vilket inte får plats bakom diskmaskinen.

Kan du inte kasta om placeringen av diskmaskin och spishäll/ugn?
 
Om möjligt kanske du kan bygga ut köket 5cm för att få utrymme bakom för avlopp
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
Man kan ju fundera på att kasta om än mer i planeringen… Går diskmaskinen in till vänster om avloppet? Isf hade jag övervägt ordningen: diskmaskin, diskho, lådor/arbetsyta och lagt häll/ugn i den utstickande halvön. Fördelen med den planeringen är dels avståndet till avlopp men även bättre yta mellan vask och spis där man oftast jobbar i köket och slipa ha diskmaskinen precis där man helst står… Men det finns säkert andra nackdelar. Ni kanske planerat halvön som matplats från andra hållet? Om detta är bästa möjliga placering skulle jag reglat ut lämpligt avstånd, dragit rören bakom och valt bredare bänkskiva.
 
Redigerat:
Vad är väggen gjord av, går den öppna upp och dra avloppet i regelverket?
 
A
mät och kolla om du inte får plats med avloppsröret längs in till väggen. diskmaskinen har ju ett uttag där.
risken är att anslutningen till golvet är för hög och att du inte får fall från diskhon men det kan gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.