dagsläget har jag en IVT greenline C8 från 1998, tyvärr vet jag inte borrdjup på hålet. Tycker vi gör av med så sjukt mycket ström och skulle kunna tänka mig att det är bergvärmepumpen som är tjuven. Har kollat lite på Daikin Altherma geo3 8 och 10kw, är det något att satsa på? Förstår det som att borrdjupet inte spelar så stor roll om det fungerar nu?
Eller ska man kolla efter andra pumpar? Skulle helst vilja ha det bytt innan vintern.
Huset är på 124kvm plus ca 60kvm källare, golvvärme i ett rum i källaren och hela entré planet övrigt är radiatorer.
 
Vi bytte från en IVT greenline från 98 förra året till en Thermia Atlas. Mycket nöjda med den. Fått ner förbrukning samt att värmen är stabilare i huset då det inte är en start-stopp.
Står mitt i huset men märker knappt av den ljudmässigt.
 
Har beställt en IVT gro 612.
Ersätter en gammal ct9. ’leverans q1 -23.

Fanns inget före att få

Beställ omgående så kanske den kommer till våren 23
 
D
Är det så stor skillnad i dag mellan olika märken egentligen? Bestäm dig för om du vill ha inverter och hög maxeffekt eller en on-off med lägre maxeffekt, elspetsbehov, men billigare i inköp och sen köper du den pump som du vet levereras senast i oktober.
 
D datja skrev:
Är det så stor skillnad i dag mellan olika märken egentligen? Bestäm dig för om du vill ha inverter och hög maxeffekt eller en on-off med lägre maxeffekt, elspetsbehov, men billigare i inköp och sen köper du den pump som du vet levereras senast i oktober.
Kunde söka mig fram till att mitt borrdjup som gjordes 1998 är 111m djupt. Jag kommer nog köra på en inverter, lutar åt att ringa hit nån som installerar Daikin för en offert. Tänkte mer om det är några vissa pumpar man borde akta sig för?
 
Fråga en leverantör om du verkligen kan installera inverter i den storleksklassen i det hålet.

Risken är relativt hög att du fryser hålet.
 
C Cerb skrev:
Fråga en leverantör om du verkligen kan installera inverter i den storleksklassen i det hålet.

Risken är relativt hög att du fryser hålet.
Absolut ska jag fråga någon, ville bara ha lite tips på någon bra pump att satsa på.
En inverter ska väl anpassa sig efter hålets djup så det inte ska frysa?
 
H hedstrom skrev:
Absolut ska jag fråga någon, ville bara ha lite tips på någon bra pump att satsa på.
En inverter ska väl anpassa sig efter hålets djup så det inte ska frysa?
Nje, en inverter skaffar man som är kraftfull nog att utvinna så pass med energi ur hålet att det kan täcka 100% av ditt effektbehov.

Har för mig att Nibe säger minst ~180m för en inverter i 12kW klassen.
 
C Cerb skrev:
Nje, en inverter skaffar man som är kraftfull nog att utvinna så pass med energi ur hålet att det kan täcka 100% av ditt effektbehov.

Har för mig att Nibe säger minst ~180m för en inverter i 12kW klassen.
Det var det här jag läste.

Många äldre bergvärmepumpar har i dagsläget för grunda borrhål för dagens bergvärmepumpar, som tar ut dubbelt så mycket energi jämfört med dem äldre. Många väljer därför en klenare värmepump som kör mer tillskottsvärme för att borrhålet inte ska frysa. Med Daikins värmepump behöver du inte borra djupare hål, eller välja en klenare pump. Det finns nämligen ingen risk för att energibrunnen blir för kall, som det normalt sett kan göra med andra bergvärmepumpar. Det tack vare den temperaturstyrda köldbäraren som möjliggör en drift även mot grundare borrhål, och ger dig en effektivare anläggning. Om det behövs, kan Altherma Geo 3 reagera på informationen och reducera effekten.
 
H hedstrom skrev:
Det var det här jag läste.

Många äldre bergvärmepumpar har i dagsläget för grunda borrhål för dagens bergvärmepumpar, som tar ut dubbelt så mycket energi jämfört med dem äldre. Många väljer därför en klenare värmepump som kör mer tillskottsvärme för att borrhålet inte ska frysa. Med Daikins värmepump behöver du inte borra djupare hål, eller välja en klenare pump. Det finns nämligen ingen risk för att energibrunnen blir för kall, som det normalt sett kan göra med andra bergvärmepumpar. Det tack vare den temperaturstyrda köldbäraren som möjliggör en drift även mot grundare borrhål, och ger dig en effektivare anläggning. Om det behövs, kan Altherma Geo 3 reagera på informationen och reducera effekten.
Där ser man, om de fått det att fungera bra så att den inte riskerar att kyla hålet över tid så att den enbart går på tillskott senare så verkar det ju bra.
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
B
Om du har konstant värmebehov, men köper en bättre värmepump eller kraftigare värmepump, så tar man ut mer energi ut borrhålet och då blir borrhålet kallare.

Reklamen från daikin om att de kan reducera effekten för att skydda borrhålet från frysning är lite som att köpa en bil och bara köra 70km/h max. Risken är ju att du blir missnöjd om du inte vet att borrhålet är tillräckligt bra.

Du måste alltså ha bättre förståelse för ditt energibehov och kapaciteten i borrhålet innan du köper en kraftigare pump, så du vet om det fungerar. En bra indikation på om det finns kapacitet att ta ur mer ut borrhålet är temperatur på brine sidan i typ mars månad.

Förstärka med nytt borrhål är inte billigt, men alternativet finns.

Ett alternativ annars borde ju vara att skaffa en luft luft värmepump, för att avlasta borrhålet/minska elpatron. Men det är ju lite risk att man får två styrsystem som inte riktigt lirar ihop. Så det kanske är mer av en teoretisk lösning än i praktiken, det beror ju lite på hur man implementerar det också. T.ex. Kan man ju vrida ner termostaterna i en del av huset som luft luft värmepumpen kan sköta, så slipper man två system för försöker styra på samma börvärde.
 
Helst vill jag undvika att borra ett helt nytt hål pga kostnaden. Om man nu skulle byta pump och inse att det inte alls vart så bra pga för litet djup borde man väl kunna borra ett nytt efteråt? Men det kanske blir mycket dyrare att göra det efter man bytt ut den gamla pumpen?
 
Det går alldeles utmärkt att borra senare. Kör man ett eller två år så ser man hur mycket borrhålet ger å därefter ta ett beslut . Kostnaden blir ju lite extra för en rörmontör att komma dit å koppla om köldbäraren inne
 
Bytte från en IVT greenline c från 2001 förra året till en ny IVT greenline HE (on/off). Hade 110 m borrhål som du. 110 m2 + 110 m2 källare, hus från -69, förbrukning ca 15 000 kWh/år. Har sparat 1000 kWh cirkus på bytet. Då var installationskostnad inkl pump 76k inkl ROT. Som jämförelse bara. Fick då höra att man inte tjänar in merkostnaden för en inverter. Jag har inte haft nått eltillskott överhuvudtaget sen jag installerade min pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.