Hej.

hade en golvläggare här som tittade på ett sovrum på 12 m2 som vi vill lägga in en vinylplastmatta i.
Limmad hel plastmatta.
Golvet har plastludd kvar från undersidan av gamla mattan med lite limrester.
Inget asbest då huset är från 1991.

Jag ville få en offert på
att slipa bort gamla mattrester och lim och att limma dit en ny hel vinylmatta (på rulle).

Efter en vecka hade jag fortfarande inte fått någon offert och ringde igen för att få den
Den lyder så här och då utan själva vinylmattan, för den har jag inte bestämt en vilken jag ska ha.

OFFERT
Slipmaskin ink papper och dammsugare
Casco Lim
sopor i container säck
förbrukningsmaterial
resor service bil
arbetstid
Avdrag 30 % ROT -1800 kr
Total summa inkl moms 6 900 kr

Alltså svindyrt och ingen spec på vad de olika sakerna kostar tex timpris på arbetet.
De beräknade 4 timmar för slipning och 2 timmar för att limma mattan.
Med 2 resor hit. dvs de är här 2 gånger.

Får man skriva en offert så utan att speca summorna. Är ju inte ens lätt att fatta om det är -1800 kr
på summan 6900 kr.

Låter det hutdyrt. för 6 timmars job?. Det tycker jag.

tacksam för synpunkter.
musiknallen
 
är det ingen här som har något svar.

Är sådana här offerter utan spec på summor ett vanligt förfarande?
 
BirgitS
Eftersom ROT-avdraget är 30 % så är arbetskostnaden 1800 / 0,3 = 6000 kr.
Och resten är då kostnad för allt annat.

Det är ju 6 timmar arbetstid plus restid du ska betala för. Många hantverkare verkar ha ett timpris kring 700-800 kr för det var en artikel i forumet igår (tror jag) om hantverkarpriser.

Finns inga lagkrav på vad som ska vara specificerat i en offert på det viset. Priset ska dock inkludera moms när det är till en privatperson.

Eftersom det är ett offert på ett fast pris så har du egentligen inte att göra med fördelningen mellan arbetstid, restid, material och servicebil.

Tillägg: Du får väl ge dig till tåls mer än en dryg timme i väntan på svar, många är väl fullt upptagna med att göra i ordning efter middagen eller natta barn etc. så här dags.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Här blir det isåfall 1000 kr/ timmen eller räknar de full timpenning på bilresan. Det är 1 mil till mig
 
[

Tillägg: Du får väl ge dig till tåls mer än en dryg timme i väntan på svar, många är väl fullt upptagna med att göra i ordning efter middagen eller natta barn etc. så här dags.[/QUOTE]

Jo det är klart att det kan ta tid att svara. Såg bara att över 90 st hade läst men ingen svarat
 
De vill säkert ha arbetskostnad även för restiden och för tiden det tar att hämta ut maskin och förbrukningsmaterial. Priset ligger kanske aningens högt men är inte helt uppåt väggarna. Det finns liksom inte så mycket du kan göra. Antingen får du säga till firman ”oj, det var lite dyrare än jag trodde. Det går inte att göra något på priset?”, vilket de förmodligen inte vill, eller så får du försöka få in en-två offerter till och jämföra. Jämför gärna både priset och din magkänsla att det kommer funka bra. Det är inte alltid billigast är bäst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tycker inte det känns så extremt. Blir någon tusenlapp extra för han kanske räknar med en heldag med allt
 
Y YuGi skrev:
De vill säkert ha arbetskostnad även för restiden och för tiden det tar att hämta ut maskin och förbrukningsmaterial. Priset ligger kanske aningens högt men är inte helt uppåt väggarna. Det finns liksom inte så mycket du kan göra. Antingen får du säga till firman ”oj, det var lite dyrare än jag trodde. Det går inte att göra något på priset?”, vilket de förmodligen inte vill, eller så får du försöka få in en-två offerter till och jämföra. Jämför gärna både priset och din magkänsla att det kommer funka bra. Det är inte alltid billigast är bäst.
Men vad är brukligt att en mattläggare tar i timmen?
Har letat på nätet och hittat att en mattläggare ska kosta ca 350-600 kr i timmen. och så rot på det
 
Y YuGi skrev:
De vill säkert ha arbetskostnad även för restiden och för tiden det tar att hämta ut maskin och förbrukningsmaterial. Priset ligger kanske aningens högt men är inte helt uppåt väggarna. Det finns liksom inte så mycket du kan göra. Antingen får du säga till firman ”oj, det var lite dyrare än jag trodde. Det går inte att göra något på priset?”, vilket de förmodligen inte vill, eller så får du försöka få in en-två offerter till och jämföra. Jämför gärna både priset och din magkänsla att det kommer funka bra. Det är inte alltid billigast är bäst.
Misstänker att det kan vara samma firma som jag för 10 år sedan frågade om en offert för att slipa ett
parkettgolv i vardagsrum ( i ett annat hus). De skulle ha 19 000 kr för jobbet.
Tog in en annan offert och de skulle ha 9 000 kr för samma arbete
 
BirgitS
Jag vet faktiskt inte men 350:- låter extremt billigt. Mellan 500kr och 1000kr per timma tycker jag olika hantverkare verkar ta, oftare närmre 500 än 1000.

Men återigen, vad ska du göra åt det? Tycker du han är för dyr får du försöka pruta eller ge honom fingret (nej, du kan vänligt tacka nej också ;-)). Får du inga vettiga offerter får du kanske göra det själv istället. Ta ledigt från jobbet två dagar, kolla lite Youtube, läs på och fråga här på Byggahus, köp lite verktyg och kläder, kanske be om råd där du hyr den där maskinen firman tänkte använda.

M musikhelle skrev:
Men vad är brukligt att en mattläggare tar i timmen?
Har letat på nätet och hittat att en mattläggare ska kosta ca 350-600 kr i timmen. och så rot på det
 
BirgitS
M musikhelle skrev:
[länk]
Sidan må vara uppdaterad i våras men timpriserna verkar vara flera år gamla.
 
Y YuGi skrev:
Jag vet faktiskt inte men 350:- låter extremt billigt. Mellan 500kr och 1000kr per timma tycker jag olika hantverkare verkar ta, oftare närmre 500 än 1000.

Men återigen, vad ska du göra åt det? Tycker du han är för dyr får du försöka pruta eller ge honom fingret (nej, du kan vänligt tacka nej också ;-)). Får du inga vettiga offerter får du kanske göra det själv istället. Ta ledigt från jobbet två dagar, kolla lite Youtube, läs på och fråga här på Byggahus, köp lite verktyg och kläder, kanske be om råd där du hyr den där maskinen firman tänkte använda.
Vad jag ska göra om jag tycker det är för dyrt.?
Ringa någon annan och fråga om offert så klart.
Pratade med en annan firma på telefon och han sa mellan tummen och pekfingret ca 4000-5000 kr i arbetskostnad. Före ROT. Men då skulle det vara limma plankor av vinylgolv och det skulle ta betydligt längre tid än att limma en hel matta. typ en hel dag.
Fast han hade semester och kunde inte komma hit och titta.

Och det skulle vara billigare att limma en hel matta eftersom det tar kortare tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Jag vet faktiskt inte men 350:- låter extremt billigt. Mellan 500kr och 1000kr per timma tycker jag olika hantverkare verkar ta, oftare närmre 500 än 1000.

Men återigen, vad ska du göra åt det? Tycker du han är för dyr får du försöka pruta eller ge honom fingret (nej, du kan vänligt tacka nej också ;-)). Får du inga vettiga offerter får du kanske göra det själv istället. Ta ledigt från jobbet två dagar, kolla lite Youtube, läs på och fråga här på Byggahus, köp lite verktyg och kläder, kanske be om råd där du hyr den där maskinen firman tänkte använda.
Slipning kanske vi klarar av och hyra maskin. Men man ska ha tiden också.
Men limma mattan ger vi oss inte på. Man får liksom bara en chans när det ska limmas.
Lägga parkett/klickgolv har jag gjort själv men inte limma plastmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.