Det är enkelt att kolla upp panten innan mm, det sköter mäkklarn
 
C
Litengubbe Litengubbe skrev:
OM inte säljare löser den panten kan det bli riktigt stressande för köparen? Antar att säljer behöver fly landet typ för att komma undan?
Normalt låter man aldrig den situationen uppstå genom att panträttsinnehavarna är med vid tillträdet och kvitterar att pant är löst, köpeskilling mottagen, osv.
 
  • Gilla
Litengubbe och 3 till
  • Laddar…
Bra, jag skall försöka lugna ner släktingen.(y)
 
Precis som tidigare skribenter är det vardag för mäklare att bostadsrätten är pantsatt. Jag skulle gissa att det nog är vanligare att en lägenhet är pantsatt än inte. Som ovanstående skribent också skriver att på tillträdesdagen så är samtliga parter med samt mäklaren har kontakt med båda parters bank för att säkerställa att allt blir gjort.

Det jag vill lägga till att överlåtelseavtalet brukar dessutom innehålla en särskild paragraf om att säljaren garanterar att bostadsrätten inte är pantsatt på tillträdesdagen.

Så detta är standardförfarande.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och föreningen har ju en notering i sitt register om vilka som har panter i lägenheten och det efterfrågar mäklaren vid försäljningen. Sen när köparen tar lån i en annan bank så frågar den banken igen föreningen om utdrag om panterna. Så om föreningen sköter sitt register enligt bostadrättslagen så finns lånegivarna noterade. Dock ej beloppen.
 
  • Gilla
Litengubbe och 1 till
  • Laddar…
Och trygga släktingen med att i stort sett *alla* bostadsaffärer innehåller pant-transaktioner, för både köpare och säljare, så det är inget konstigt alls. Det är ju inte så ofta man köper sin bostad kontant.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och trygga släktingen med att i stort sett *alla* bostadsaffärer innehåller pant-transaktioner, för både köpare och säljare, så det är inget konstigt alls. Det är ju inte så ofta man köper sin bostad kontant.
Haha, jag har köpt både två BR i Göteborg och mitt nuvarande hus kontant, 3:12 och bostadskarriär finansierade :p
 
D Dilato skrev:
Haha, jag har köpt både två BR i Göteborg och mitt nuvarande hus kontant, 3:12 och bostadskarriär finansierade :p
Det förekommer, absolut, men hur ofta är det både köpare och säljare är utan lån?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och föreningen har ju en notering i sitt register om vilka som har panter i lägenheten och det efterfrågar mäklaren vid försäljningen. Sen när köparen tar lån i en annan bank så frågar den banken igen föreningen om utdrag om panterna. Så om föreningen sköter sitt register enligt bostadrättslagen så finns lånegivarna noterade. Dock ej beloppen.
Så är det, men föreningen kommer inte ha någon möjlighet att reagera innan pengarna redan är överförda till säljaren. Det innebär att köparen blir tvungen att driva en rättsprocess själv för att få sina pengar tillbaka. Skulle säljaren i ett hypotetiskt fall visa sig vara en skurk är dessa pengar garanterat sedan länge långt borta och svåra att få tillbaka. Så jag skulle inte rekommendera att man använder föreningen som ett skyddsnät, utan istället är det bättre att säkerställa med båda parters bank på tillträdesdagen att allt blir rätt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så om föreningen sköter sitt register enligt bostadrättslagen så finns lånegivarna noterade. Dock ej beloppen.
Faktum är att största risken i sammanhanget nog är att föreningens pantregister inte är i ordning. Föreningen missar att registrera förändringar i pantsättningen, underrättelser går inte ut från banken som de skall, man slarvar bort pärmen, etc. Är som sagt inte alls samma "säkra" system som med inskrivna pantbrev.
Dock förmodligen sällan det leder till någon knepig situation som är svår att reda ut.
 
  • Gilla
Robris och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, panten ger "bara" ett visst företräde vid utmätning, det är bara föreningen som (under vissa omständigheter) kan initiera en tvångsförsäljning av bostadsrätten så vitt jag vet. Och så klart kronofogden.
Jo men OM banken inte får betalt för lånet, så går de till kronofogden och begär att panten skall säljas.

OM du köper en bostadsrätt där det finns olösta panter vid köpet. Så är det väldigt illa. Banken kommer i första hand att kräva pengarna från säljaren som tecknat panten. Men misslyckas det så kommer banken att låta kronofogden sälja bostadsrätten. Den nye ägaren får det som blir över när pantbeloppet kommit till banken.

Just detta att kontrollera vilka panter som finns ligger på mäklarens skyldighet. Föreningen håller register över alla panter.

När jag var ordf. i en stor föening (800 lgh) för drygt 30 år sedan, så hade vi ca. 150 överlåtelser per år, av dessa var det några varje år där mäklaren hade slarvat med kontrollen, och det visade sig finnas "okända" pantsättningar. Det ordnade sig i alla fall jag känner till, men det var mycket strul för alla parter när situationen uppstod.

I normalfallet kontrolleras det även av din bank i samband med överlåtelsen, de kommer inte att vilja betala ut ditt lån, om det finns panter som inte blir lösta vid överlåtelsen.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Men misslyckas det så kommer banken att låta kronofogden sälja bostadsrätten. Den nye ägaren får det som blir över när pantbeloppet kommit till banken.
Ja, det stämmer nog att panträtten ger kronofogden möjlighet att utmäta bostadsrätten från tredje part (köparen). Fick för mig att köparen var skyddad, men jag har nog fel.

Däremot är det väl inte banken som beslutar om tvångsförsäljning? De får väl ansöka om betalningsföreläggande som alla andra, sedan är det upp till kronofogden hur indrivningen går till(?)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Faktum är att största risken i sammanhanget nog är att föreningens pantregister inte är i ordning. Föreningen missar att registrera förändringar i pantsättningen, underrättelser går inte ut från banken som de skall, man slarvar bort pärmen, etc. Är som sagt inte alls samma "säkra" system som med inskrivna pantbrev.
Dock förmodligen sällan det leder till någon knepig situation som är svår att reda ut.
Samtidigt är bankerna hårda med motsignering från BRFen vad gäller förfrågan om pantsättning samt upprättande av nya panter. Det som de inte är så hårda med är information om att panter upphör, det är ett vanligt brev som inte alltid ska motsigneras, så det kan ligga överskottsinfo i registret.

När man köper en bostadrättslägenhet är det i alla fall klokt att begära utdrag från lägenhetsregistret. Ägaren kan göra det så med fullmakt kan man komma över infon även som köpare. Det är det som mäklarna gör.
 
C cpalm skrev:
Ja, det stämmer nog att panträtten ger kronofogden möjlighet att utmäta bostadsrätten från tredje part (köparen). Fick för mig att köparen var skyddad, men jag har nog fel.

Däremot är det väl inte banken som beslutar om tvångsförsäljning? De får väl ansöka om betalningsföreläggande som alla andra, sedan är det upp till kronofogden hur indrivningen går till(?)
Det är lite speciellt med en pant. Den säljs i första hand om banken begär det, även om det finns mer lättindrivna tillgångar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.