K knightjocke skrev:
Reservkraftsomkopplare brukar man kalla det du letar efter
Ja, ATS har jag sett som benämning och vissa av dem verkar kunna ha funktionerna jag söker :) Tack för inlägget :)
 
L Lynghaug skrev:
Jag använder denna, allt finns inbyggt med omkoppling - växelriktare å regulator.
[länk]

Vill du satsa lite till så finns victron.
Helt lysande ju! Men...den verkar vara en enfasburk. Min tanke är att sätta den mellan mätarskåpet med huvudsäkringarna och proppskåpet, så jag vill ju ha trefasburk och helst inte då sätta 3 st enfasburkar.
 
Ok. Själv har jag inte hittat någe trefas för lågvoltsystem. Har tre st för trefas. Finns några för högvoltsbatteri å trefas, men dessa tål inte att man har snedbelastade faser vid "ö-drift". Man riskerar flytande nolla. Det slipper du med tre olika.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan man inte låta enfasburken styra en trefas kontaktor?
 
Det kanske man kan, men blir det inte renare och smidigare lösning med en nätavsedd växelriktare och en ATS?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bortkoppling är ju för att vid fel i nätet så skall inte solcellerna mata ut spänning på nätet.
Vilket i princip alla nätanslutna växelriktare klarar idag.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har ju tänkt mig en off-grid lösning vad gäller min egenproducerade el.
Jo fast du vill ju kunna ta från elnätet också. Dvs batterierna ska agera buffer och med det följer att du inte behöver en omkopplare. När batterierna och växelriktaren inte räcker till kommer man ta resten från elnätet. Om du gör så kan du dimensionera för att lösa de enkla 90% av ditt elbehov och du får ett beteende som nästan är vad du frågar efter.

Som kommentar så är det fortfarande tveksam ekonomi i det hela men det ville du ju inte diskutera men nu har jag sagt det så det inte behöver tas upp igen.
 
M merbanan skrev:
Vilket i princip alla nätanslutna växelriktare klarar idag.



Jo fast du vill ju kunna ta från elnätet också. Dvs batterierna ska agera buffer och med det följer att du inte behöver en omkopplare. När batterierna och växelriktaren inte räcker till kommer man ta resten från elnätet. Om du gör så kan du dimensionera för att lösa de enkla 90% av ditt elbehov och du får ett beteende som nästan är vad du frågar efter.

Som kommentar så är det fortfarande tveksam ekonomi i det hela men det ville du ju inte diskutera men nu har jag sagt det så det inte behöver tas upp igen.
Ja, men i min tänkta setup så får inte växelriktaren ha kontakt med nätet, vilket jag tror krävs för full funktionalitet. Problemen kommer ju när panelerna producerar mer än jag gör av med.

Vad gäller ekonomin i det så är det egentligen ganska enkelt; det är en billig setup som eliminerar elräkningar 6-9 månader om året. Kostnad ca 60 - 70 kkr. Det är vad 10-20 månader kostar i el. Jag kanske får lägga 15 kkr på batterier vartannat eller vart tredje år. Den kommer troligen att fungera i 10-15 år utan ytterligare ingrepp. Då har vi antingen lyckats få igång kärnkraft eller så kan jag köpa en ny växelriktare och köra på lika länge till, och där någonstans dör jag ändå :)

Men för all del, kör på med det ekonomiska argumentet. Jag säger att det betalat sig på absolut max 3 år.
 
  • Gilla
el camino
  • Laddar…
Du skrev att du ska ha 4-6kw solceller.
Men bara 10kwh Batteri. Dessutom bly så i praktiken 5kwh.
Dvs du kan lagra en timme solel...
 
A Alexn72 skrev:
Du skrev att du ska ha 4-6kw solceller.
Men bara 10kwh Batteri. Dessutom bly så i praktiken 5kwh.
Dvs du kan lagra en timme solel...
Ja, men det är tillräckligt för att räcka över natten 6-9 månader om året. Vi snittar just nu 20 kwh/dygn, vilket kommer att sjunka till ca 10-15. Jag är ok med att köpa in lite el, annars får jag utöka med ett batteri och ett par paneler till. Inte konstigare eller svårare än så.
 
Men vad ska du göra med de övriga 20-30kwh som produceras när solen är framme?
 
A Alexn72 skrev:
Men vad ska du göra med de övriga 20-30kwh som produceras när solen är framme?
Jag antar att växelriktare är lite smarta, så det som inte används till batteri eller "förbrukning" stoppas väl av växelriktaren? Alltså energin kommer inte in i anläggningen. Hur fungerar annars mindre off-grid system?
 
S
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, men i min tänkta setup så får inte växelriktaren ha kontakt med nätet, vilket jag tror krävs för full funktionalitet. Problemen kommer ju när panelerna producerar mer än jag gör av med.

Vad gäller ekonomin i det så är det egentligen ganska enkelt; det är en billig setup som eliminerar elräkningar 6-9 månader om året. Kostnad ca 60 - 70 kkr. Det är vad 10-20 månader kostar i el. Jag kanske får lägga 15 kkr på batterier vartannat eller vart tredje år. Den kommer troligen att fungera i 10-15 år utan ytterligare ingrepp. Då har vi antingen lyckats få igång kärnkraft eller så kan jag köpa en ny växelriktare och köra på lika länge till, och där någonstans dör jag ändå :)

Men för all del, kör på med det ekonomiska argumentet. Jag säger att det betalat sig på absolut max 3 år.
Om du gör av med 15 kWh per dygn så ger det ca 5500 kWh/år, vilket är vad vi gör av med i vårt hus. Hur du får det till att vara kostnad på 60-70000 kr på 10-20 månader förstår jag inte. Räknar man på 3 kr/kWh är det 4-5 år.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, men i min tänkta setup så får inte växelriktaren ha kontakt med nätet, vilket jag tror krävs för full funktionalitet.
Och det är detta jag inte riktigt tror behöver vara sant. Nu har jag inte byggt en enda batteribank så jag talar inte av någon erfarenhet. Förra året skulle jag avfärdat detta som frikopplat från verkligheten men om man bor i SE3/SE4 så kanske man kan få ekonomi på det hela. Jag skulle dock gå på Ferroamps Energilager produkt.

"Laddas från solceller eller från nätet när priset är gynnsamt".

Sen på nätet hittar jag en lösning från SolarEdge + batteri (ca 115tkr):

"Paketet gör så du kan lagra elektrisk energi från solcellerna och använda den senare konsumtion. "

Dvs en lösning som är klar och det finns en tillverkare som kan ge support på.


Men jag tycker du ska gräva vidare med det du tänker på. Du kanske hittar något bra som andra helt missar.
 
S sinuslinus skrev:
Om du gör av med 15 kWh per dygn så ger det ca 5500 kWh/år, vilket är vad vi gör av med i vårt hus. Hur du får det till att vara kostnad på 60-70000 kr på 10-20 månader förstår jag inte. Räknar man på 3 kr/kWh är det 4-5 år.
Ja, och några 3 kr/kWh med de rörliga nätkostnaderna kommer det inte att kosta framöver. Räkna med 6-8 kr/kWh levererat till ditt hus. Det är mer sanningsenligt, och vips så stämmer det med 10-20 månader. Vi har haft närapå 6 kr/kWh bara för elen här nere nu i sommar. Sedan kommer de rörliga nätkostnaderna ovanpå det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.