TRJBerg TRJBerg skrev:
Du säger att det är en innervägg? Är det verkligen så, är det då ett annat rum bakom betongen?
Då är det rätt märkligt med den graden av fukt. Har svårt att tänka mig att så mycket kan dras upp från bottenplattan. Är det säkert att det inte är t ex en rörläcka som orsakar fukten?
Ja, på andra sidan är det tvättstuga. Dock slutar ena änden av väggen i yttervägg.
 
Det där kan du lägga igen med ett mjukare bruk, kanske ett kc-bruk eller c-bruk.
 
  • Gilla
Modski och 1 till
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Ja, på andra sidan är det tvättstuga. Dock slutar ena änden av väggen i yttervägg.
Kan ju vara läge att kolla hur andra sidan av väggen ser ut och även rördragningarna i tvättstugan. Har du kanske en liten läcka i vatten eller avlopp? Ett långskott kan ju vara att du har hög luftfuktighet och dålig ventilation i tvättstugan. Torkskåp eller torktumlare som används ofta och trycker ut varm, fuktig luft? Jag är rätt nervös när det gäller fukt och hade gärna kunnat utesluta den typen av påverkan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Du behöver hålla isär dränering och skyddande av fasad mot inträngande markfukt.

Dränering:
Syftar till att hålla nere vattennivån så att vatten inte blir stående högre än sulan på källaren. Detta gör så att fukt inte tränger upp eller sugs upp genom plattan eller genom väggarna i källaren.

Fasadskydd:
Vatten uppifrån (regn/takvatten/snö) som letar sig ner i jorden till dräneringen kan istället gå in i fasaden. Då behöver fasaden skyddas. Tidigare la man kallasfalt på källarväggarna vilket gjorde att fukt hade svårt att gå in. Asfalten har en bäst före tid då den blir sämre och sämre och skyddsfunktionen minskar. Nyare lösningar är platonmatta (finns andra märken) och isolerskivor som man sätter för att hindra fukt att träffa fasaden och istället leta sig direkt till dräneringen.



Så om tidigare ägare gjort dränering betyder det inte att källaren är skyddad från inträngande vatten. För att förhindra att källaren blir värre behöver utsidan också ses över!

på insidan är det tveklöst bra att ta bort det organiska materialet för att lufta och torka väggen.
fast det fungerar ju inte riktigt så med dränering heller.......en dränering i sig klarar inte av att hålla nån vattennivå under en platta. Ett gammalt hus utan kapillärbrytande skikt under plattan kommer ev att ha markfukt uppåt hur mycket och bra dränering man än har. De krafterna rår ingen dränering på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det beror även vad du har för grundläggning av källaren. Om det är en helgjuten bottenplatta så borde det bli bra när du rivit ner det panelen och reglarna på innerväggen och låter det torka ut såvida dränering är korrekt utförd.
Har du en gammal villa är det sällan en helgjuten bottenplatta utan då är både ytterväggar och innerväggar ståendes på egna gjutningarna mot marken och mellan ytterväggarna och innerväggarna gjöt man oftast golven i källaren direkt på packad sand. På äldre villor saknas ofta kapilärbrytande material under golven och innerväggarna som står direkt på sand eller jord och då fungerar bara dräneringen för ytterväggarna. Om inte innerväggarna inte torkar ut trots att du river panel, reglar och har ny fungerande dränering så tror jag orsaken är att det saknas kapillärbrytande material under innerväggarna och golven i källaren. Då kan du lösa det på olika sätt. Ett alternativ är montera platon matta på väggar och golv och sen regla upp golv och väggar med metallreglar så har du löst problemet. Ett annat alternativ är att öppna upp en del av källargolvet där du har som mest problem och göra en djupare ”brunn” så söker sig det mesta vattnet dit, här ska du montera en dräneringspump med nivåvakt som leder ut vattnet.
Sen mitt sista råd är att ALDRIG installera golvvärme i en gammal källare eftersom det gör att kapillärkraften ökar än mer och har du installerad golvärme så stäng av den.
Ska man installera golvärme i en källare i en gammal villa och det ska fungera måste man bila bort golven, sätta dit nytt kappilärbrytande material och rejält med markisolering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
fast det fungerar ju inte riktigt så med dränering heller.......en dränering i sig klarar inte av att hålla nån vattennivå under en platta. Ett gammalt hus utan kapillärbrytande skikt under plattan kommer ev att ha markfukt uppåt hur mycket och bra dränering man än har. De krafterna rår ingen dränering på.

Du har helt rätt och det finns säkert 100 detaljer till som varken du eller jag skrev ut. Det betyder inte att det du eller jag skrev är fel, det är bara inte komplett information.

Syftet med det jag skrev var att förklara skillnaden mellan dränering och skydd från inträngande vatten uppifrån i förhållande till TS tidigare inlägg att dränering var gjord.


Jag är inte ensam om att tycka att det ser konstigt ut med putssläpp så högt upp på väggen. TS skriver även att ens sidan av innerväggen vätter mot yttervägg.


@ettan47 inlägg förklarar mer utförligt hur det kan vara om det är dåligt/brist på kapilärbrytande material och vad man kan göra åt det. Bra skrivet!

Nu kan ju innerväggen bli uppvärmd och att temperaturskillnaden påverkar kapiläreffekten eller så kan det som @Henningelvis skrev att en vattenskada kan ha orsakat det.

Det finns helt enkelt en massa frågetecken och möjligheter…



Det skulle ju vara möjligt att bila upp ett hål i betonggolvet när trägolvet är borta för att se vilket material som ligger under och om det är blött.


Utifrån det som framkommit skulle jag börjat med att riva bort det organiska och sedan avvaktat några månader för att se om det blir fuktigare igen eller om det torkat upp helt. Därefter ta ett beslut på hur väggen ska åtgärdas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kan ju vara läge att kolla hur andra sidan av väggen ser ut och även rördragningarna i tvättstugan. Har du kanske en liten läcka i vatten eller avlopp? Ett långskott kan ju vara att du har hög luftfuktighet och dålig ventilation i tvättstugan. Torkskåp eller torktumlare som används ofta och trycker ut varm, fuktig luft? Jag är rätt nervös när det gäller fukt och hade gärna kunnat utesluta den typen av påverkan.
Så här ser andra sidan av väggen ut (vad som nu går att se av den genom sambons kruk-/burksamling):
Vit slät vägg med synliga rör och hylla full av krukor och burkar, tecken på fukt i nedre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit och slät är den i alla fall. Det finns några bubblor i färgen på några ställen, men så vet jag heller inte vilken typ av färg som har använts när väggen målades.

För övrigt kanske jag bör förtydliga en sak: Reglarna var rejält blöta, så att man kunde smula sönder dem med fingrarna, längst ned mot väggen, men högre upp på väggen var de i bra skick. I den höjd där väggen är som sämst tycker jag inte att den är uppenbart fuktig, utan känns mer som torr sand.

Fukten är ju ett kapitel för sig som jag måste ta tag i, men just nu oroar jag mig mest för om det finns risk för att mer av väggen man rasa och vilka risker det i så fall medför. Jag tror (men är inte alls säker) att det vilar en stålbalk ovanpå väggen, i längdriktningen. På andra sidan huset, i garaget, ligger en stålbalk helt synlig som går i riktning mot den här väggens förlängning.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tvättstugan är ventilerad med mekanisk frånluft som går kontinuerligt. Vi har bara bott i huset sedan midsommar ungefär och har torkat all tvätt utomhus och inte kört någon torktumlare. Innan vi flyttade in stod huset tomt i ungefär ett år, så jag kan inte tänka mig att det har varit särskilt fuktigt i tvättstugan, åtminstone inte i närtid.

Vattenläcka kan inte uteslutas antar jag, men verkar osannolikt utifrån vad jag vet om vatten- och avloppsrör.

Hur som helst har jag kontaktat en byggfirma som ska komma och kika i nästa vecka. Förhoppningsvis står huset kvar då :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.