Som rubriken anger, som eventuell köpare av en bostadsrätt som är pantsatt, vad kan jag råka ut för, finns det några fällor så att säga?
 
Se till att ha en mäklare inblandad eller kolla upp ev pantsättningar med styrelsen innan, då kan inget hända dig.
 
Tackar, men visst är det så att banken "bör" bevaka sin pant och få den löst vid övertagandet?
 
Claes Sörmland
Nästan alla bostadsrätter är väl pantsatta, folk har ju lån. Men panterna löses vid köpet.
 
  • Gilla
Hasse C och 3 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Tackar, men visst är det så att banken "bör" bevaka sin pant och få den löst vid övertagandet?
Banken märker aldrig om ägaren säljer sin bostadsrätt utan att mäklaren eller styrelsen meddelar innan.
 
Ok, så med andra ord är det rätt så vattentätt så länge mäklaren gör som de skall. Om man leker med tanken att så inte sker, ärver då jag panten och det lånet?
 
Nej, verkligen inte. Då kräver banken betalt av den som ägde Lgh och lånet.
 
Är lägenheten pantsatt kan banken i extremfall kräva att lägenheten säljs för att lösa lånet.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Är lägenheten pantsatt kan banken i extremfall kräva att lägenheten säljs för att lösa lånet.
Fast i TS (hypotetiska?) fall är ju lägenheten redan såld till TS, då är det inte mycket banken kan göra(?)
Stora fällan är nog att det är svårt att själv pantsätta lägenheten om den redan är pantsatt av någon annan. Så detta är viktigt att kolla upp vid tillträdet.
 
S
C cpalm skrev:
Fast i TS (hypotetiska?) fall är ju lägenheten redan såld till TS, då är det inte mycket banken kan göra(?)
Stora fällan är nog att det är svårt att själv pantsätta lägenheten om den redan är pantsatt av någon annan. Så detta är viktigt att kolla upp vid tillträdet.
så har inte jag fått det förklarat. Banken kan kräva igen pengarna av säljare o finns inga pengar kan dom sälja lägenheten och ta sin andel. Det är ju det som är poängen med panten.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
så har inte jag fått det förklarat. Banken kan kräva igen pengarna av säljare o finns inga pengar kan dom sälja lägenheten och ta sin andel. Det är ju det som är poängen med panten.
Precis, banken stämmer nya ägaren av bostadsrätten om säljaren stuckit med pengarna. Nya ägaren får i sin tur jaga säljaren.,.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
Det är ju det som är poängen med panten.
Nä, panten ger "bara" ett visst företräde vid utmätning, det är bara föreningen som (under vissa omständigheter) kan initiera en tvångsförsäljning av bostadsrätten så vitt jag vet. Och så klart kronofogden.
 
S
C cpalm skrev:
Nä, panten ger "bara" ett visst företräde vid utmätning, det är bara föreningen som (under vissa omständigheter) kan initiera en tvångsförsäljning av bostadsrätten så vitt jag vet. Och så klart kronofogden.
Låter ju som att panten isåfall är helt värdelös om den som pantbrevet är utställt på är minsta lilla oärlig? :O
 
C
S SueCia skrev:
Låter ju som att panten isåfall är helt värdelös om den som pantbrevet är utställt på är minsta lilla oärlig? :O
Inte helt värdelös så klart. Är det något fuffens finns ju alltid möjlighet att begära rättslig prövning kring vem som egentligen äger bostadsrätten och hur den kan utmätas. Pantbrev finns för övrigt inte i bostadsrättssammanhang. Bara en pantförteckning som administreras av föreningen. Det är inte alls lika formellt och uppstyrt som för fastigheter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tackar för svaren.
Det är inte jag som skall köpa, det är en släkting som är oroligt lagd.
Så om vi leker vidare med tanken att lägenheten är belånad på säg 2 miljoner. OM inte säljare löser den panten kan det bli riktigt stressande för köparen? Antar att säljer behöver fly landet typ för att komma undan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.