Hej alla!

Jag kommer att installera en mindre solcellsanläggning. Den blir om 4-6 kw. Jag kommer att köra denna mot en blybatteribank om 6-10 kWh. Värme och varmvatten sköts av en pelletspanna, så solcellsanläggning kommer endast att hantera hushållsel.
Jag vill köra dessa paneler off-grid, och när batteribanken har låt oss säga 2 kWh kvar så vill jag att nätet kopplas in. När så solen laddat batterierna till 4 kWh igen, så vill jag att nätet kopplas från och att batterierna på nytt driver huset.

Det kommer alltså inte att ske någon försäljning av el eller utmatning av el på nätet.

Som jag ser det behöver jag, utöver solcellskomponenterna, ett relä för att styra varifrån elen levereras. Detta relä vill jag styra med laddningsnivå på batterierna. Kan någon peka på ett relä eller en lösning som uppfyller detta?

Tack på förhand :)
 
Redigerat:
Har du räknat på det där?

Jag skulle gissa att kostnader för batterier och abonnemangsavgifter på "vilande" elanslutning gör det hela oattraktivt från en ekonomisk synvinkel..

Men det är klart, ett "f*ck-you"-finger åt el-etablissemanget kan ju värt något...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du räknat på det där?

Jag skulle gissa att kostnader för batterier och abonnemangsavgifter på "vilande" elanslutning gör det hela oattraktivt från en ekonomisk synvinkel..

Men det är klart, ett "f*ck-you"-finger åt el-etablissemanget kan ju värt något...
Alltså...jag kommer inte att koppla bort nätet, bara inte ha så mycket/någon leverans alls på det under ca 6-9 månader. Batterierna går på 10-15 kkr, panelpaketet ca 35-45 kkr, och så reläet och relä styrning x kkr. Det blir typ halva kostnaden jämfört med ett nätanslutet system, som ändå måste köpa in el och troligen till en högre kostnad än vad man säljer för. Oavsett så är jag beredd att ta den ekonomiska smällen om det blir någon :)
 
  • Gilla
speed296
  • Laddar…
tommib
Var hittar du så billiga batterier?
 
tommib
Ett sådan batter, om du tömmer det till 50%, ger dig ca 1,5 kWh (utan att räkna med förluster i systemet). Att cykla lägre än så är skadligt för batteriet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ett sådan batter, om du tömmer det till 50%, ger dig ca 1,5 kWh (utan att räkna med förluster i systemet). Att cykla lägre än så är skadligt för batteriet.
Det är möjligt. Jag är inte superpåläst än vad gäller batterier, men jag vet att projekt med blyackumumatorer görs, är långt billigare och ger en del. Oavsett, med 2-3 sådana så klarar vi minst en natt och det är det som är meningen. När dagen gryr så laddas det upp igen. Vi snittar 20 kWh/dygn i el och det kommer att sjunka from vinter. Skulle vi behöva köpa ett par kWh per dygn under 6 månader så är inte det hela världen. Därför vill jag ha reläet som slår över och kan konfas att slå över efter behag. Siffrorna jag skrev var exempel, inte ristade i sten. Jag är ute efter diskussion och tips kring själva tekniken i det beskrivna scenariot, inte batterivalet, kostnaden eller liknande.
 
Googla "truckbatterier" för mer info.
Jag tror du kan hitta billigare batterier men kolla med etablerade säljare av märkesbatterier, de kan nog slå näthandelns nonamebatterier i pris om de vill.
Blybatterier kräver en hel del pyssel i form av vattenpåfyllning. Räkna in kostnad för 25liters dunk med vatten. Räkna med rätt täta serviceintervall, kanske några veckors intervall.
En truck laddas ändå under rätt kontrollerade former. Med solel får man nog knöka i så mycket det går när det går. Det kan inverka menligt på livslängden.
Det finns underhållsfria blyaccar men är budget och livslängd i fokus så tror jag inte de är bra val.
Jag tror också att du behöver större marginaler i form av större batteri än du anger. Man laddar inte upp en blyacc på den korta tid solen lyser, inte med kvalitet och ekonomi i alla fall. En dubbelt så stor acc kan du ladda hälften så hårt men med samma energimängd.

Jag tror absolut på iden att vara självförsörjande på el men inte för att spara pengar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det du beskriver är en PowerWall liknande produkt. Ferroamp tror jag har något som heter PowerHub. Som jag fattat så mäter dessa enheter hela tiden åt vilket håll strömmen går och drar el från batteriet om solcellerna inte ger tillräckligt. När batterierna är tomma så laddas de upp från nätet.

Hursom så om man endast skall svara på din fråga så är det en reservkraftsomkopplare du vill ha. Och när det gäller ödrift så kan det vara lämpligt med ett eget jordtag också.
 
  • Gilla
Lämmel och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det du beskriver är en PowerWall liknande produkt. Ferroamp tror jag har något som heter PowerHub. Som jag fattat så mäter dessa enheter hela tiden åt vilket håll strömmen går och drar el från batteriet om solcellerna inte ger tillräckligt. När batterierna är tomma så laddas de upp från nätet.

Hursom så om man endast skall svara på din fråga så är det en reservkraftsomkopplare du vill ha. Och när det gäller ödrift så kan det vara lämpligt med ett eget jordtag också.
YAY! Tack! Det låter som ett snarlikt scenario, men jag vill ju att batterierna skall laddas av panelerna, inte nätet, och att nätet kopplas in när batterierna kommer under ett gränsvärde, och att nätet kopplas bort när de når ett högre gränsvärde.

Jag skall genast kolla det du nämner :) Tack.
 
Jag har ingen förståelse för kravet om bortkoppling. Om växelriktaren hela tiden mäter hur mycket som konsumeras och ser till att nettouttaget är mycket nära 0 så uppnår man ju i praktiken det du önskar. Skillnaden blir ju att det faktiskt inte blir ett elavbrott i huset varje gång reservkraftsomkopplaren aktiveras.

Sen så blir det snabbt tekniskt när man ska köra ödrift. Små snälla laster är ju enkelt men helt plötsligt vill man köra micro, hårtork osv. Då växer kostnaden för växelriktaren och batteribanken.
 
Kanske missat något men hur mycket energi hade du tänkte använda under vintern?
 
M merbanan skrev:
Jag har ingen förståelse för kravet om bortkoppling. Om växelriktaren hela tiden mäter hur mycket som konsumeras och ser till att nettouttaget är mycket nära 0 så uppnår man ju i praktiken det du önskar. Skillnaden blir ju att det faktiskt inte blir ett elavbrott i huset varje gång reservkraftsomkopplaren aktiveras.

Sen så blir det snabbt tekniskt när man ska köra ödrift. Små snälla laster är ju enkelt men helt plötsligt vill man köra micro, hårtork osv. Då växer kostnaden för växelriktaren och batteribanken.
Bortkoppling är ju för att vid fel i nätet så skall inte solcellerna mata ut spänning på nätet. Jag har ju tänkt mig en off-grid lösning vad gäller min egenproducerade el. Vad jag kunnat läsa så en ATS-brytare ser till så att det inte blir avbrott. Men det finns säkert olika modeller i olika prisklasser.

Belastningen kommer att vara hushållsel. Ingenting annat. Visst kan det förekomma vissa tillfällen med krångliga laster som du säger, men jag planerar inte att sätta in den billigaste kinaväxelriktareb jag kommer över.
 
A Alexn72 skrev:
Kanske missat något men hur mycket energi hade du tänkte använda under vintern?
Det blir hushållsel då också eftersom jag har värme och varmvatten från pellets. Så låt oss säga 300-350 kWh per månad typ. Kanske lite mindre eftersom jag inte kommer att köra kylning då.

Jag räknar med att få köpa allt då, men under 6-9 månader köpa nära noll el.
 
K
Reservkraftsomkopplare brukar man kalla det du letar efter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.