Jag har ett brunnshus där luckan nu börjar bli dålig. Jag tänkte snickra ihop en ny. Inser nu när jag tittar på den att den är gjord av tryckimpregnerat trä. Är detta så bra ovanför en dricksvattenbrunn, även om det finns tak över brunnen? Kan man använda lärkträ istället kanske? Går det i så fall att köpa vanlig lärktrall i byggvaruhandeln, eller är denna fuskbehandlad på något dumt sätt kanske?
 
Claes Sörmland
Jag skulle ha viss respekt för tryckat trä nära en dricksvattenbrunn. Tryckningen bygger på salter som kan lösa sig. Förvisso är det vanligaste kopparsalter men NTR A innehåller väl fortfarande arsenik? Det finns ingen lägsta dos som är ofarlig där utan regeln är ju mindre exponering desto bättre. Det är därför man ska tänka på sin bastmatiriskonsumtion.
 
Så lärk borde funka då, då det väl ha ett naturligt skydd? Skulle det även funka med furu eller nåt som man linoljar eller behandlar på annat sätt?
 
Claes Sörmland
I irrbloss skrev:
Så lärk borde funka då, då det väl ha ett naturligt skydd? Skulle det även funka med furu eller nåt som man linoljar eller behandlar på annat sätt?
Trä har ju en begränsad livslängd. Går det inte att gjuta en lucka i armerad betong eller köpa en i plast?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trä har ju en begränsad livslängd. Går det inte att gjuta en lucka i armerad betong eller köpa en i plast?
Nja blir ju lite knas då det är ett brunnshus med tak ocj allt i trä i övrigt.
 
  • Träkonstruktion av ett traditionellt brunnshus med spindelvev och en hink i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svartkatta och 1 till
  • Laddar…
Den skulle jag gjort i vanlig fur eller gran. Den är såpass enkel att du kan göra en ny vart tionde år. Och elda resten i kamin.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
I irrbloss skrev:
Så lärk borde funka då, då det väl ha ett naturligt skydd? Skulle det även funka med furu eller nåt som man linoljar eller behandlar på annat sätt?
Ingen skillnad på lärkträ mot tex gran - furu .
Ek har bättre beständighet , bränt furu har också bättre beständighet .
 
Bygg så att ytan har lätt lutning och brädorna är kupade åt rätt håll så att vatten inte blir stående så håller det dubbelt.Se till att det ligger på underramen bara punktvis så att inte fuktigt virke ligger på fuktigt vikre.
 
  • Gilla
Ulrika3 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.