Detta kanske inte är rätt forum men jag ska ansluta en växelriktare för solceller till internet och då krävs inkoppling via kabel (stödjer ej wifi). Avståndet från min mesh-router är ca 40 m och det är bra mottagning där växelriktaren ska sitta.

Jag har tittat på https://www.kjell.com/.../tp-link-cpe210-radiolank-for... men kanske finns det alternativ?

Jag behöver alltså något som kommunicerar trådlöst med min router men som kan kopplas med kabel till växelriktaren. Växelriktaren sitter i ett kallförråd så den tekniska lösningen måste åtminstone klara av minusgrader.
 
Jag hade precis samma problem när jag skulle koppa upp min Frånluftsvärmepump.
Svaret på din fråga är att det inte finns någon BRA lösning. Sen finns ju lösningar.
Ett alternativ är att skaffa en trådlös repeater som har Ethernet uttag. De låter dig göra precis det du vill. Nackdelen med det är att då får du en wifi sändare som skickar ut en massa signalr och tyvärr ofta sabbar ditt Wifi mer än gör nytta.
Ett annat alternativ är att använda ett par Homeplugs som skickar data via elnätet. Det var så jag gjorde då kravet på bandbredd är låg.
Ett tredje alterntaiv är att använda en respberry pi som en gateway. Den "tar emot signalen" via sitt Wifi och skickar bara vidare den till Ethernet uttaget. Det kräver dock en Pi som har både Ethernet och Wifi. Jag testade detta också och det funkar helt OK.
Ett fjärde alternativ kan vara att ta en gammal router. Blås den med Open-DDWRT och sätt den i Client-mode: https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode

Det optimala vore ju om det fanns en repeater som man kunde stänga av Wifi Sändaren på. Dvs man bara tar emot wifi och skickar inte vidare något.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Varför inte dra kabel från din router till växelriktare?
 
maflax skrev:
Varför inte dra kabel från din router till växelriktare?
Det vill jag helst undvika. Inte så pigg på att gräva upp gräsmattan hela vägen men om det inte finns någon annan lösning kanske det slutar med det ändå :)
 
J Johan ES skrev:
Jag har även fått tips om denna produkt som åtminstone ska klara 10 minusgrader: [länk]
Jo, jag letade efter den också men hittade inte rätt variant.
Innan du köper den kolla om du måste ha deras Security gateway och/eller cloud key också för att få det att funka, jag har aldrig använt Ubiquiti
Dom är mycket bättre än TP link, också mycket dyrare.
 
Rent generellt behöver du en acceaspunkt som kan köras i client mode. Sen har jag för tillfället ingen koll på lämplig produkt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vilken router är det du har?
Du nämner mesh-router. Finns kanske möjlighet att utöka med en till som har portar?

Det är egentligen inte Wi-Fi du vill förlänga utan konvertera trådat till trådlöst.
En raspberry pi hade kunnat göra jobbet, osäker på temp dock.

Jag använder mkt från Ubiquiti och har haft liknande problem.
Dock behövde jag både få bättre Wi-Fi stryka samt trådat till enheter.
Då har jag en acesspunkt som har trådlöst backhaul till en annan ist för trådat.
Funkar klockrent, ger stabilt Wi-Fi samt kopplat till en switch som spänningsmatar accesspunkt via PoE och ger trådat till enheter som behöver det.
Nu är jag duktigt insyltat i UniFi vilket gör det enkelt, dock så har de eller har haft standalone mode på acesspunkt, kanske kan vara intressant. Har aldrig testat.
Men som sagt, kanske kan du utöka din mesh med samma märke som du redan har.
 
Jag har en Amplifi HD router.

Jag har frågat runt bland teknikbutiker och det verkar svårt att hitta en smidig lösning på mitt problem. Det kanske slutar med grävning ändå...
 
T
T Tjalve_85 skrev:
Ett annat alternativ är att använda ett par Homeplugs som skickar data via elnätet.
Dom fungerar väl bara så länge som eluttagen ligger på samma fas?
 
T Turbo_Tail skrev:
Dom fungerar väl bara så länge som eluttagen ligger på samma fas?
Beror på. Moderna homplug´s jobbar i megahertz-området och kan "hoppa" mellan faskablarna konduktivt om kablarna ligger nära varandra någonstans.
Man kan också installera en fasbrygga (tre kondensatorer som kopplar ihop faserna för radiosignaler) i centralen.
Moderna Homeplug´s använder hög frekvens, fas & nolla som kommunikationskanal.
Det finns till-och-med ett fabrikat som även använder skyddsjorden!
 
J Johan ES skrev:
Jag har en Amplifi HD router.

Jag har frågat runt bland teknikbutiker och det verkar svårt att hitta en smidig lösning på mitt problem. Det kanske slutar med grävning ändå...
Du skulle kunna skaffa en Amplifi HD grunka till och ansluta den som en förlängd AP (alltså som/via mesh) och då komma åt eth-portarna på den.
Jag är inte säker men det funkar fint att göra med UniFi.
Den klarar också -10 grader.
 
Har du möjlighet hade jag grävt, blir mest stabilt.
Använda homeplugs hör jag mkt blandade resultat, funkar bra ibland och katastrof ibland.
Samma gäller också med trådlös backhaul mellan AP’s.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.