Hej gott folk!

Har en luftvärmepump som jag inte riktigt har koll på hur gammal den är. Jag skulle tippa på 15-20 år. En panasonic inverter. Den har börjat låta lite konstigt och tänker allmänt att det nog börjar bli dags att byta ut den.

Ett par frågor:
1. Är det värt att byta ut en så gammal lvp? Kommer jag tjäna mycket i elkostnad?
2. vilken luftvärmepump är hetast på marknaden just nu? (Hört gott om mitshubishi hero LN35).

Bor i 1,5 plans hus och den nuvarande är monterad över ytterdörren. Värmen kommer inte upp på andra våningen utan stannar typ i mitten av trappan.

Bästa hälsningar!
 
Hej! Visst är det värt att byta till en ny om den gamla börjar låta dåligt och är så många år. Förtjänsten blir inte jättestor och beror på var du bor i landet. Prestanda vid sträng kyla har blivit mycket bättre. Mät noggrant upp utrymmets storlek så du kommer att få plats med den nya innerdelen där du tänkt!
 
A
Gör du en riktig rengöring på den du har och kör den några år till, men fyller den inte dina krav så kanske en ny gör det, jag tycker att det är tokigt att betala 25tkr för att "tjäna" nån hundring i månaden.
Får du inte upp värmen idag så får du inte upp den i morgon ens med en ny pump.
Dagens innedelar är betydligt större så se till att du har plats.
Ett alternativ är att hitta en bättre placering och och sätta en ny där.
 
Det kan va idé att byta medans den ändå fungerar. Inte kul om den går sönder i kallaste januari.
 
  • Gilla
Solimelo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Visst är det värt att byta till en ny om den gamla börjar låta dåligt och är så många år. Förtjänsten blir inte jättestor och beror på var du bor i landet. Prestanda vid sträng kyla har blivit mycket bättre. Mät noggrant upp utrymmets storlek så du kommer att få plats med den nya innerdelen där du tänkt!
Tack jag är inne på samma spår. Ja det med storlek får jag ha i åtanke.
 
electroluxaren skrev:
Gör du en riktig rengöring på den du har och kör den några år till, men fyller den inte dina krav så kanske en ny gör det, jag tycker att det är tokigt att betala 25tkr för att "tjäna" nån hundring i månaden.
Får du inte upp värmen idag så får du inte upp den i morgon ens med en ny pump.
Dagens innedelar är betydligt större så se till att du har plats.
Ett alternativ är att hitta en bättre placering och och sätta en ny där.
Förstår klart din tanke. Lite så jag funderar men skrämmer mig lite att den lägger av i vinter och direkt-el känns inte kul med dessa priser. Den har klart sänkt vår värmekostnad med säkert 50% förra vintern.
Tack ska tänka på det.

någon värmepump ni kan rekommendera som ni är nöjda med?
 
Tipssar om rengörning av innerdelen.
Jag köpte rengörningsspray i värmebutiken.
Dyrt men helt suveränt och sörjan rann ut genom kondensslangen på utsidan.
Elementflänsarna blev blanka o fina.
(Inte att jämföra med mitt första försök med diskmedel o hett vatten- vilket var värdelöst).
 
M Monteras skrev:
Tipssar om rengörning av innerdelen.
Jag köpte rengörningsspray i värmebutiken.
Dyrt men helt suveränt och sörjan rann ut genom kondensslangen på utsidan.
Elementflänsarna blev blanka o fina.
(Inte att jämföra med mitt första försök med diskmedel o hett vatten- vilket var värdelöst).
Vad menar du med "hett vatten", varmvatten från kran? Det är ju bara runt 50grader. Det ska vara kokande vatten, då blir det rent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.