Jag har rörligt prisavtal med en årsförbrukning på ca 5000 kWh (värmer med pelletskamin men har också elgolvvärme). Kan mycket väl dagligen kolla spotpriset för att styra disk/tvätt/torktumlare men var går gränsen för om det överhuvud taget är lönt?

Det enda jag egentligen inte vill styra är den lilla bastun som används varannan dag men den tycks dra marginellt.
 
Har du ett förbrukningsmönster som innebär att du använder mindre el än genomsnittet när det är dyrt, så lönar det sig med timpris. Förbrukar du tvärtom mer på de dyra timmarna än genomsnittet kommer det bli dyrare med timpris. Kan du styra ditt elgolv till att vara avstängt de dyraste timmarna och inte diska/tvätta då kan du kanske spara några kronor?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Patrik440
Hörde på radion nu imorse att det spåddes att timmpriset på kWh nattetid kunde bli uppåt 3-4 kronor i vinter i elområde 3 å 4.. :thinking:

/P
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hörde på radion nu imorse att det spåddes att timmpriset på kWh nattetid kunde bli uppåt 3-4 kronor i vinter i elområde 3 å 4.. :thinking:

/P
Jepp. Det låter rimligt. Då får man hoppas att man lyckats offsetta priset övrig tid under året. Vi hoppas på att ha 10000 till godo hos elbolaget när november kommer. Och att ha haft gratis elräkning sedan april.

Det är ändå billigare än alternativet vilket var 2kr per kwh.
Men det är ett ett år långt experiment. Hittills ligger vi on par. Men jag tror vintern blir en jävel.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hörde på radion nu imorse att det spåddes att timmpriset på kWh nattetid kunde bli uppåt 3-4 kronor i vinter i elområde 3 å 4.. :thinking:

/P
Vilken kanal? Vore intressant att höra. Terminspriset för Stockholm hela 2023 är hanterbara 1,70:-, så jag är inte jätteorolig.ä just idag.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vilken kanal? Vore intressant att höra. Terminspriset för Stockholm hela 2023 är hanterbara 1,70:-, så jag är inte jätteorolig.ä just idag.
P1 men det nämns säkert på P3 m.m. under dagen.

/Patrik
 
Det kommer att bli intressant att se hur trenden att gå över till timpris kommer att påverka priset på natten- som de flesta är inställda på. Får man en massvandring till natttaxa kommer priset att jämna ut sig o vinsten blir försumbar….
 
Patrik440
Nu var det nyheter på radion igen.

Det var inte mycket mer än det här som sas:
 
  • Gilla
pierscha
  • Laddar…
W Wizzen 23 skrev:
Det kommer att bli intressant att se hur trenden att gå över till timpris kommer att påverka priset på natten- som de flesta är inställda på. Får man en massvandring till natttaxa kommer priset att jämna ut sig o vinsten blir försumbar….
Samtidigt tror jag att väldigt få brf och hyresvärdar lyckas påverka sina boende som inte direkt betalar förbrukning varje månad.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Nu var det nyheter på radion igen.

Det var inte mycket mer än det här som sas:
[video]

Okej (y) intressant om det ändå följer samma mönster som idag, dvs att dsgspriset då är 490:- per kWh :sweat:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Fler som tror "natt-priset" kommer ligga på samma nivåer som på dagen.
 
  • Solnedgång bakom elledningar, symboliserar elprisernas variation mellan dag och natt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga jag funderat på är hur mycket dyrare det hade blivit om man gick över till timpris, men sedan helt struntade i att anpassa sig. Rimligtvis borde det vara fördyrande, eller?
 
nimhed nimhed skrev:
En fråga jag funderat på är hur mycket dyrare det hade blivit om man gick över till timpris, men sedan helt struntade i att anpassa sig. Rimligtvis borde det vara fördyrande, eller?
Förbrukningen verkar vara väldigt lika mellan hushåll, så troligtvis påverkar det väldigt lite.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Okej (y) intressant om det ändå följer samma mönster som idag, dvs att dsgspriset då är 490:- per kWh :sweat:
Med det menar de att differensen mellan dag och natt blir liknande, inte kvoten.
 
D Daniel 109 skrev:
Med det menar de att differensen mellan dag och natt blir liknande, inte kvoten.
Nyheten skulle alltså kunna vara "i vinter spelar det mindre roll om du har timpris, tror experten". Iaf om man ser relativt på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.