A AndersS skrev:
Kan ni få den installerad före vintern och har ni ved? Du skriver virke har ni gratis men är det kbm?
Ska ni kunna påverka elförbrukningen behöver ni några kbm/eldningssäsong.
Och dessutom, är den huggen och torr, eller är det träd i en skog... :)
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Vi har drygt 1 kbm nu, torr och redo att användas. Men kan hämta mer hos mina föräldrar som bor i skogen. Såklart kan man räkna in resa (ca 1h) och arbetet med att hugga veden mm, men åker ju dit oavsett och hjälper till.
 
Problemet när man sätter in en insatskamin är att så mycket av strålningsvärmen fastnar i teglet runt om och inte kommer riktigt till godo. Själv skulle jag nog välja att göra på annat sätt, nämligen att riva den öppna spisen från ytan man eldar på och upp. Sedan skulle jag ställa en rejäl gjutjärnskamin där, gärna av märket Vermont Casting, kanske modellen Aspen. Det är ingen rocket science, om man är normalhändig är allt detta sådant man löser själv. Priset på kaminerna är överkomligt.

https://www.alftaplatslageri.se/kaminer
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Problemet när man sätter in en insatskamin är att så mycket av strålningsvärmen fastnar i teglet runt om och inte kommer riktigt till godo. Själv skulle jag nog välja att göra på annat sätt, nämligen att riva den öppna spisen från ytan man eldar på och upp. Sedan skulle jag ställa en rejäl gjutjärnskamin där, gärna av märket Vermont Casting, kanske modellen Aspen. Det är ingen rocket science, om man är normalhändig är allt detta sådant man löser själv. Priset på kaminerna är överkomligt.

[länk]
Teglet fungerar som värmelagring och avger sedan värme under längre tid. Fungerar utmärkt, har två sådana. Sätter du också ett galler i teglet ovanför så luften kan cirkulera blir det ännu bättre
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.