Rivit bort jättegammal tapet och skulle vilja måla utan textur. Det krävs lite lagning av gips, fixa till hörnen samt massa spackel och slip.
Kan man göra detta själv med bra resultat eller ska man anlita bolag? Kan ett bolag både fixa ytan och måla, eller blir det två olika?

Edit: Just det, vill byta till en större (högre) dörr också.
 
  • Renoveringsrum med slipmaskin på trägolv, väggar med avskalad tapet och vitmålat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svårt att veta vad du kan men det är ju ingen orimlig uppgift. Sen kanske målarfirman vill ta ett varv för att säkerställa att det blir bra. Men ska du leja ut det så är det samma firma som spacklar som målar.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Är renoveringstapet ett alternativ? Jag har fixat några "omöjliga" rum med sådant och det är så mycket lättare än att försöka få jämnt och samma struktur när man spacklar och slipar.
 
  • Gilla
  • Arg
Stefan Hörstedt och 1 till
  • Laddar…
O OlaF skrev:
Är renoveringstapet ett alternativ? Jag har fixat några "omöjliga" rum med sådant och det är så mycket lättare än att försöka få jämnt och samma struktur när man spacklar och slipar.
Ja det kan det kanske vara. Det är ungefär som tapet att sätta upp?
 
mattedublin mattedublin skrev:
Ja det kan det kanske vara. Det är ungefär som tapet att sätta upp?
jag försökte mig på ”renoverings” tapet. Men det var katastrof enligt mig. Har nu slipat och målat 3 rum och en lång hall med enligt mig bra resultat. Har ett stort rum kvar nu.

en stor eldriven ”giraff” slip är ett tips ☝
 
mattedublin mattedublin skrev:
Ja det kan det kanske vara. Det är ungefär som tapet att sätta upp?
Jag har aldrig satt upp vanlig tapet men tyckte det var väldigt smidigt. Ett rum vi fixade hade förra ägaren haft väggfasta konsoler överallt i lättbetomg så det var typ hundra stora hål. Ett annat släppte pappen från gipsskivan så den gick att dra loss i ojämna remsor med elaka skarvar och strukturskillnader. Rolla på med rikligt med våtrumslim och passa in en ganska styv tapet. Kanske finns det bra och dålig renoveringstapet och jag har haft tur att alla gånger välja en lättjobbad?
 
Jag har renoverat två lägenheter med renoveringstapet. Mycket enklare och renare än att spackla och slipa enligt mig.
Började bredspackla och slipa ett vardagsrum med tak/väggslip, men alldeles för tungt och dammigt.
Jag spacklade eventuella större hål och ojämnheter och sedan renoveringstapet på det.
Vardagsrummets väggar såg ungefär ut som väggarna i ditt rum.
 
  • Renoverat vardagsrum med släta vita väggar, modern inredning och ljusa trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Renoveringstapet skulle jag säga.
Spackla lite först där det är väldigt ojämt,
Rolla på rejält med lim och kasta upp renoveringstapeten. Läggs kant i kant, så det är enkelt och går riktigt fort!
Byta till högre dörr klarar du om du inte har tummen mitt i handen.
Börja med att plocka ur karmen, när det är gjort så får du en känsla för om det är görbart eller om du ska ta in hjälp.
Börja med att byta dörrkarm innan du börjar med tapetsering/målning.
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Kolla någon instruktionsvide för renoveringstapet och känn efter om det verkar görbart för dig. Spackla och slipa "ok" och sedan renoveringstapet var enklare tyckte jag iallafall :)
 
Jag tycker att renoveringstapet var bängligt att sätta upp (bängligare än vanlig tapet), men att bredspackla och slipa så att det blir riktigt bra är tidskrävande om man inte är van. En målare fixar det på nolltid.

Om du väljer att spackla själv och det fortfarande finns lite tapetrester kvar kan jag tipsa om att måla med ett lager Beckers tapetgrund eller liknande innan du spacklar. Det är klistrigare än vanlig väggfärg och både grundar väggen och "limmar fast" tapetresterna så att spacklet fäster bättre. Vi har provat både med och utan, och det var så mycket smidigare med tapetgrund.
 
Att spackla är en konst. Den duktiga målaren spacklar en gång och slipar en. Vi amatörer spacklar/slipar och repeterar detta en till flera gånger. En målad vit vägg med släpljus är extremt oförlåtande avseende misstag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.