Hej allihopa,
Jag känner mig väldigt förvirrad då jag inte förstår riktigt var den bärande väggen är. Skorstenen kan vi se i ritningarna och det hade varit underbart om vi kunde bli av med den och den bärande väggen.
Vi vill ha en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum men det känns bara omöjligt.

Så min fråga är:
- Var exakt sitter den bärande väggen?
- Kan man riva bärande vägg och sätta balk?
- Kan man riva bort skorstenen?
 
  • Arkitektritning av en husbottenplan och fasad mot väster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en villa, fasadvy och våningsplansritning med dimensioner och rumsindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av ett tvåvåningshus med sektioner och mått daterade 6 september 1962.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gånghus- och källarplan för ett hus med detaljer av rum, dimensioner och anmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en enplansvilla med etiketterade rum och fasad mot norr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitekturritning av husfasad mot söder och situationsplan med tillbyggnad markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av ett hus inklusive bottenvy, situationsskiss och fasadvyer mot öst och väst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar och fasadvyer av hus med källarplan, garage och nord/söder-fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags kök med träskåp, kakel och synliga takbjälkar, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett rum med parkettgolv, öppna dörrar och fönster med grönska utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett korridorrum med trädetaljer och målad vägg markerad med 210 cm bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med parkettgolv, vitmålade väggar och en öppen träddörr som leder till ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags kök med bruna skåp, gult kakel, träpanel i taket och synlig dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligen ligger bärande innerväggar tvärs mot takstolarna, i så fall är det väggen bakom spisen. Det stämmer också med den inritade balken på första ritningen. Förmodligen är även skorstenen bärande i viss mån så det är inte självklart hur ni skall kunna öppna upp mer än väggen med diskbänken.

Jag råder er att leta reda på en duktig konstruktör som kan hjälpa er innan ni gör något mer.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med ovanstående. Leta reda på en duktig konstruktör och spara pengar för det lär kosta att åtgärda. ska man riva skorsten och hela hjärteväggen så behöver man göra både det ena och det andra.
Alternativt hitta ett nytt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.