Hej!
Jag skulle vilja köra min bergvärmepump för fullt på natten när det är lågt elpris och ladda upp en ackumulatortank. Sedan vill jag använda tanken för att värma huset under dagen för att på så sätt inte behöva använda el för att värma upp huset under dagen när elen är dyr.
Är det någon som har en motsvarande lösning?

Det verkar ju vara relativt likt att installera en vedpanna parallellt med sin bergvärmepump.

Alternativt skulle jag kunna köra bara en elpatron till ackumulatortanken och köra den under natten.

Jag har också funderat på en vedpanna, men det är en lite större ansträngning att få det installerat tänker jag. En ackumulatortank till bergvärmepumpen känns som en bra början och så kan man framöver koppla in pellets eller vedpanna.
 
  • Gilla
Alex3000
  • Laddar…
Jag hittade ett räkneexempel på internet och kon fram till att en kall januaridag gjorde jag av med 160 kWh. Det skulle motsvara 4 kbm vatten som kunde användas från 55 ned till 40 grader.
Därmed slog jag tanken ur hågen.

Nu har ju regeringen ändå bestämt att sätta ett tak på elkostnader så då bli jsg lite lat och gör ingenting :D
 
  • Gilla
Elena Pettersson och 1 till
  • Laddar…
Det beror på vilken framledningstemp du behöver. Värmepumpen är effektiv upp till kanske 60 grader, och om du behöver 55 grader ut till element så är det bara 5 grader att jobba med. Men som elpriserna varierar nu, 20 öre på natten och 5 kr på dagen så kanske det skulle löna sig att värma med elpatron upp till 95 grade på natten.
 
  • Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
Smart tänkt!
 
  • Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
Försöker mig på ett eget räkneexempel, någon får gärna kommentera om jag räknat rätt:

En liter vatten som minskar en grad avger energi motsvarande 0.00116 kWh. Låt oss räkna överdrivet "positivt" med följande antaganden:
En jättetank om 1kbm
Ett effektivt golvvärmesystem som funkar med en temperatur ända ner till 20 grader.
En jätteeffektiv bergvärmepump som värmer med 5ggr effektivitet till 70 grader.
En energibesparing om 5kr per kWh om man värmer upp tanken på natten.

Totalt får man då ut: 1000*0.00116*50=58kWh under dagen.
Besparing blir: 58*5/5=58SEK Skulle man istället värma med direktverkande el blir besparingen det femdubbla; 290SEK

Kanske är installationskostnad för en sådan tank 30000, isf blir återbetalningstiden för investeringen ca 500 dagars fullt utnyttjande vid vp scenariot och 100 dagar vid direktverkande el.

Direktverkande el känns ju iof mindre relevant att räkna på då man isf först borde satsa på att installera en värmepump.
 
Förutsatt att jag inte är ute och cyklar med mitt föregående inlägg så kunde jag inte låta bli att räkna på vad man kan "lagra" i en betongkällare på ett hus på 120kvm (platta, väggar, bjälklag).
Källaren innehåller ca 50kbm betong (grovt räknat, 0.15 tjocklek överallt), betong lagrar energi 4ggr sämre än vatten så man kan säga att det motsvarar 12.5kbm vatten. Anta att man har 18 grader på kvällen som värms upp till 22 när elen är 5kr billigare (enligt exempel ovan):

0.00116*12500*4=58kWh.
Dvs, exakt motsvarande tanken på 1kbm i exemplet ovan.
Givetvis kan man väl tänka sig att mer av denna värme "läcker ut" genom väggar.
 
E Elvvsbygg skrev:
Jag hittade ett räkneexempel på internet och kon fram till att en kall januaridag gjorde jag av med 160 kWh. Det skulle motsvara 4 kbm vatten som kunde användas från 55 ned till 40 grader.
Därmed slog jag tanken ur hågen

Nu har ju regeringen ändå bestämt att sätta ett tak på elkostnader så då bli jsg lite lat och gör ingenting :D
Jag har inte sett något om att de kommer att kompensera hushåll för kommande säsong, och med tanke på att elpriset är ännu högre så är motivationen stor hos mig
 
B
D Doldaskruvar skrev:
Jag har inte sett något om att de kommer att kompensera hushåll för kommande säsong, och med tanke på att elpriset är ännu högre så är motivationen stor hos mig
Då får du nog läsa nyheterna igen...
 
  • Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Då får du nog läsa nyheterna igen...
Ha ha, jag läser aldrig nyheterna, så det får bli första gången då. Men om det är så, så känner jag precis som du latheten komma krypande
 
Redigerat:
S skyisthelimit skrev:
Förutsatt att jag inte är ute och cyklar med mitt föregående inlägg så kunde jag inte låta bli att räkna på vad man kan "lagra" i en betongkällare på ett hus på 120kvm (platta, väggar, bjälklag).
Källaren innehåller ca 50kbm betong (grovt räknat, 0.15 tjocklek överallt), betong lagrar energi 4ggr sämre än vatten så man kan säga att det motsvarar 12.5kbm vatten. Anta att man har 18 grader på kvällen som värms upp till 22 när elen är 5kr billigare (enligt exempel ovan):

0.00116*12500*4=58kWh.
Dvs, exakt motsvarande tanken på 1kbm i exemplet ovan.
Givetvis kan man väl tänka sig att mer av denna värme "läcker ut" genom väggar.
Jag gör så. Värmer en 70kvm betongplatta i källaren med bergvärme enbart när elpriset är "rätt"(logik som avgör vilka timmar per dygn som är billigast och kör då). Funkar väldigt bra tycker jag. Eftersom det oftast är dyrt på dagen så blir det lite svalare vid läggdags och värmer under natten så det är bra på morgonen. Jag har bara källare i halva huset så det är ju mer som ett par rum jag gör så i men hade gärna gjort det överallt.
 
  • Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
E Elvvsbygg skrev:
Jag hittade ett räkneexempel på internet och kon fram till att en kall januaridag gjorde jag av med 160 kWh. Det skulle motsvara 4 kbm vatten som kunde användas från 55 ned till 40 grader.
Därmed slog jag tanken ur hågen.

Nu har ju regeringen ändå bestämt att sätta ett tak på elkostnader så då bli jsg lite lat och gör ingenting :D
Räknade du ut hur mycket vatten din pump skulle kunna värma till 55 grader under cirka 5h?

Man kan ju säkert spara en del på att värma upp 1kbm vatten, som man sedan använder på dagen.
Om man har en vedpanna så skall man ha 10l/kvm för sitt hus power dygn, så jag skulle klara mig på 1,5kbm vattentank. Men då värmer man ju vattnet till 95 grader genom att elda en gång.
 
Detta är ju utan tvekan ett mycket aktuellt ämne: är det inte någon av alla väldigt insatta personer på forumet som kan ge oss amatörer ett förslag på lämplig set-up för att koppla VP till ack-tank?
För precis som tas upp i tråden tänker jag att man bör kunna köra ner till ca 25 grader till golvvärmen; o då har man ändå en tempdiff från VP:n på ca 30-35 grader (bör ge ca 50kWh på 1 m3 om jag kommer ihåg rätt från termodynamiken…)?!
 
T Todan skrev:
Detta är ju utan tvekan ett mycket aktuellt ämne: är det inte någon av alla väldigt insatta personer på forumet som kan ge oss amatörer ett förslag på lämplig set-up för att koppla VP till ack-tank?
För precis som tas upp i tråden tänker jag att man bör kunna köra ner till ca 25 grader till golvvärmen; o då har man ändå en tempdiff från VP:n på ca 30-35 grader (bör ge ca 50kWh på 1 m3 om jag kommer ihåg rätt från termodynamiken…)?!
Ja, absolut. Det gäller ju dock att man har tillräckligt stor ackumulatortank så att man inte måste köra värmepumpen på dagen när elpriset är 10x högre, för då är det risk att du ändå inte lönar sig.
Ett annat alternativ jag funderar på är att köpa batterier. Typ en powerwall. Svenska kraftnät varnar ju nu för att kunder kommer att behöva kopplas bort från nätet i omgångar under de högsta belastningstimmarna. Och då jag man ju batteridrift, men det kan ju också användas för att lagra el när den är billig för att sedan användas när den är dyr. En vattentank är ju en typ av batteri, men man kan ju inte få en från den, så det riktigt batteri är ju bättre, men kanske lite dyrare.
 
Tror inte att man kommer klara sig utan att köra VOn på dagen helt; men om man kan ”ladda” ackumulatortanken med ca 50 kWh så kommer man ju att spara en del pengar iaf… o sen funderar jag på att låta tempen gå ner lite i huset under dagen o värma med kaminen när vi kommer hem.
Tänker att många bäckar små…
Batteri är nog minst lika bra, kanske bättre; men precis som du säger så är de ju dyrare
 
  • Gilla
JOEST och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.