Innegivaren är en NTC med denna karaktär, kurvan kommer ifrån servicemanualen till innerdelen:
10k vid 25C och 3,6k vid 50C.
Graf över resistans mot temperatur för NTC-termistor från en servicemanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pt-givare, är det termoelement?

Känns spontant som att pumpen inte blir lika effektiv om den inte vet faktisk temperaturdifferans mellan utedelen och innerdelen. Kanske bör man modifiera utedelens termostat med samma motstånd. Nästa fråga är då om absolut temperatur har någon roll i effektiviteten.
 
J JFrisk skrev:
Varför en raspberry där? Det känns ju mer som en node än en sån kontrollpunkt?
Jag tänker mig en liten microcontroller som node, avr/pic/esp, hade primärt valt en esp32 med inbyggt lan eller wlan, men en arduino hade ju också funkat som den kontrollerats från en raspberry eller liknande, i mitt fall för stunden raspberry och Domoticz.

Ohmigon tänker jag ju man normalt styr via uart eller usb om man väljer den modellen.
Frågar du mig?

Min lösning skiljer sig lite då jag använder ingångarna som finns på IVT för extern styrning där jag kan blockera både varmvatten och värme med hjälp av ett sluta en kontakt bara.

Min Raspberry har ett reläkort där jag sluter ett relä så blockeras värmen. Jag kontrollerar elpriset timme för timme och antagligen blockerar eller tillåter värme/varmvatten.

Någon skrev i annan tråd att Nibe åtminstone har samma typ av styrning...
 
Är det nå.vidare bra att styra berg/jord värmepumpen via innegivare?

"Min" elektriker / kylmontör avrådde från det...
Jag hörde att det blev väldig skillnad i gångtider, med utomhusgivare så blev det mycket längre gångtider, med inomhus så blev det massa starter med korta gångtider
 
A ansic skrev:
Pt-givare, är det termoelement?
Nej, PT-element är en sorts temperaturberoende motstånd av platinatråd, vanligen 100 eller 1000 ohm vid 0 grader och stigande med ökande temperatur. Termoelement består av två olika legeringar som skapar en termoelektrisk spänning mellan sig som varierar med temperaturen, vanligen några tiotal mikrovolt per grad Celsius. PT-element är mycket billigare men klarar inte lika höga temperaturer som termoelement, vanligen används PT bara upp till några hundra grader (500-600 grC är max) medan vissa TE klarar 2500 grader. TE kräver å andra sidan känsliga (dyra) instrument som kan detektera så små spänningar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Frågar du mig?

Min lösning skiljer sig lite då jag använder ingångarna som finns på IVT för extern styrning där jag kan blockera både varmvatten och värme med hjälp av ett sluta en kontakt bara.

Min Raspberry har ett reläkort där jag sluter ett relä så blockeras värmen. Jag kontrollerar elpriset timme för timme och antagligen blockerar eller tillåter värme/varmvatten.

Någon skrev i annan tråd att Nibe åtminstone har samma typ av styrning...
Det var nog mest en generell fråga kopplad till trådtiteln, det kändes lite överdrivet/komplext/dyrt med en "hel dator" för att simulera en givare där en microkontroller kunde göra jobbet. Men sitter hela styrning och kontrollogiken i givaren är ju en pi ett bra val, men som en sensornode till ett överordnat kontrollsystem generellt lite påkostat och inte minst svårt att köpa för stunden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Någon som har en lösning på hur man kan ”smartstyra” en Comfortzone CE50 flvp?
Kör Tibber…
 
A ansic skrev:
Innegivaren är en NTC med denna karaktär, kurvan kommer ifrån servicemanualen till innerdelen:
10k vid 25C och 3,6k vid 50C.
[bild]

Pt-givare, är det termoelement?

Känns spontant som att pumpen inte blir lika effektiv om den inte vet faktisk temperaturdifferans mellan utedelen och innerdelen. Kanske bör man modifiera utedelens termostat med samma motstånd. Nästa fråga är då om absolut temperatur har någon roll i effektiviteten.
Det
A ansic skrev:
Innegivaren är en NTC med denna karaktär, kurvan kommer ifrån servicemanualen till innerdelen:
10k vid 25C och 3,6k vid 50C.
[bild]

Pt-givare, är det termoelement?

Känns spontant som att pumpen inte blir lika effektiv om den inte vet faktisk temperaturdifferans mellan utedelen och innerdelen. Kanske bör man modifiera utedelens termostat med samma motstånd. Nästa fråga är då om absolut temperatur har någon roll i effektiviteten.
Givaren är en NTC10k som har 10kohm vid 25'C
Här finns en tabell med många givare
Jag har sett att ohmigon kan simulera de flesta.
 
  • Tabell över givarkarakteristik med temperatur i Celsius och motsvarande resistansvärden i ohm för olika givartyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nino nino skrev:
Är det nå.vidare bra att styra berg/jord värmepumpen via innegivare?

"Min" elektriker / kylmontör avrådde från det...
Jag hörde att det blev väldig skillnad i gångtider, med utomhusgivare så blev det mycket längre gångtider, med inomhus så blev det massa starter med korta gångtider
Det är lite det jag med undrar. När jag gjorde min egen styrning så förberedde jag för att kunna styra båda givarna. Dock har jag hittintills bara använt den för innegivaren utan någon offset utan bara för att jag inte lyckades dra den riktiga två våningar upp och CTC's trådlösa kostade 3000kr. Min egen gick på några hundralappar. Men jag får se till vintern när jag ska börja styra ifall det är bättre att styra ute än inne. Eller båda?
 
A ansic skrev:
Precis, kan inte ställa in lägre än 16 grader på mitsubishi msz fd25va.
Tänk på att du kan få problem med avfrostningarna, är det för låg temperatur i rummet så finns det inte tillräckligt med värme att skicka ut och avfrosta utedelen. Testa men håll lite koll första tiden så att all is försvinner.
 
A ansic skrev:
Vill sätta ett 100k motstånd parallellt med en "10k" NTC så att temperaturen är 5 grader lägre än vad som ställs in på innerdelen. Kan ingreppet påverka COP värden negativt?
En pump som är gjord för lägsta temperatur 16gr. kan få problem med avfrostningen eftersom maxtiden för avfrostning är satt efter 16gr i innedelen, Jag har en luft/luft som har 16gr. som min.temp. men även ett antifrysläge på 8 gr. så jag gissar att vid 8 gr. så justeras även avfrostningstider?
 
De flesta pumpar mäter temp på förångaren och avfrostar tills börvärde är uppnått alternativt repeterar avfrostningen vid behov. Se bif flowchart för en Fujitsu. Flödesschema som visar avfrostningsprocessen för en Fujitsu värmepump med beskrivningar av temperaturkontroller och kompressorns status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har åxå köpt en Shelly uno. Blir att just lura innegivaren med ett "fast steg" (tänkte först digital potentiometer men det supportar inte uno) och blockera tillskott och varmvatten. Jag inser att nåt mer avancerat tar mig för lång tid att få till...
 
J JohanLun skrev:
Har åxå köpt en Shelly uno. Blir att just lura innegivaren med ett "fast steg" (tänkte först digital potentiometer men det supportar inte uno) och blockera tillskott och varmvatten. Jag inser att nåt mer avancerat tar mig för lång tid att få till...
Har sett att någon använt en ohmigo med 0-10V styrning från en Plejd för att skapa en fejkad innegivare med helt variabel resistans.
 
Vad tror ni om att sätta upp systemet som att ha tex 21 och 26 grader som två "förinställda" värden och vill man reglera så stegar man mellan dem med olika tidslängd (lite PWM tänk) och hoppas att pumpen medelvärdesbildar över tempen på några minuter? Någon som laborerat med detta och vet hur pumpen jobbar med innegivaren?
 
Jag köpte usb-varianten av Ohmigo för att testa. Tanken är att senare ersätta både inomhus- och utomhusgivaren till min värmepump. Temperaturen kommer istället att tas som ett medelvärde av flera tempgivare för innetemp och en givare för utetemp. Det tog ett tag att lära sig hur den kan styras från Home Assistent, men det fungerar även om det inte är helt optimalt. Har ännu inte kopplat in den i skarp drift, vill testa lite mer först.

- platform: serial
serial_port: /dev/ttyUSB0 #beror på installation
baudrate: 9600
name: ohmigo1

shell_command:
ohmigo_1_set_temp: /bin/bash -c "echo -e 'ATT={{states('input_number.indoortemp_avg')}},ACK<CR><LF>' >> /dev/ttyUSB0"

Koden ovan funkar för mig, men går inte att kopiera rakt av utan att dubbelkolla vissa delar. Nu är frågan hur jag ska sätt upp automationen för att styra optimalt mot både pris och komfort. Är det någon annan som har gjort något liknande?
 
  • Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.