Hej!

Tänkte testa att måla en bänk med linoljefärg och använda en roller. Om jag har förstått det rätt så kan man förvara penslarna i linolja mellan varje lager men hur ska jag göra med rollern?
Tidigare när jag målat möbler med vanlig färg så har jag bara satt en plastpåse runt roller mellan varje omgång. Går det att göra på samma sätt när man använt linoljefärg (tänker på risken att det självantänds)? Eller är det bästa att tvätta rollern mellan varje lager?
 
Du bör måla linoljefärgen i tunna lager med pensel och jobba in färgen med en relativt styv pensel med lite färg i, skippa tanken på roller.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du bör måla linoljefärgen i tunna lager med pensel och jobba in färgen med en relativt styv pensel med lite färg i, skippa tanken på roller.
Har pensel också men kommer att pröva roller först.
 
Jag ställer mina penslar i en burk med rå linolja när jag målat klart. De håller sig så i många månader. Står de i närmare ett år har jag upplevt att det bildas lite skinn på dem. Sen när jag vill måla igen stryker jag bara av penseln mot en tidning för att få bort det mesta av oljan.

Det borde väl gå att ställa rollern i olja på samma sätt? Rulla av den mot något innan du doppar den i färg igen sen bara.
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
T tabasco skrev:
Har pensel också men kommer att pröva roller först.
Varför då?
 
Dumheter att det inte funkar med roller. Ta en fin snickeriroller, så får du på det tunt och fint. Stryk sen ut färgen med modlare för att få fina penseldrag.

Förvara penslar och roller i rå linolja. När du ska använda roller skrapar du av den mot förvaringsburkens kant. Sen gillar du den med lite tryck mot någon skärbräda för att den torka av den lite med papper eller trasa. Sen bara att måla igen.

Har haft penslar stå i många år i rå linolja. Bara ta upp, torka av och köra igång.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Dumheter att det inte funkar med roller. Ta en fin snickeriroller, så får du på det tunt och fint. Stryk sen ut färgen med modlare för att få fina penseldrag.

Förvara penslar och roller i rå linolja. När du ska använda roller skrapar du av den mot förvaringsburkens kant. Sen gillar du den med lite tryck mot någon skärbräda för att den torka av den lite med papper eller trasa. Sen bara att måla igen.

Har haft penslar stå i många år i rå linolja. Bara ta upp, torka av och köra igång.
Man kan istället för rå linolja använda vanlig billig matolja till förvaring... Man bör då kanske vara lite noggrannare att pressa ur roller/pensel, men gör man det funkar det lika bra till ett mycket trevligare pris (rollers är ex så billigt att det är en tveksam affär att täcka dem med fin rå linolja).
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Dumheter att det inte funkar med roller. Ta en fin snickeriroller, så får du på det tunt och fint. Stryk sen ut färgen med modlare för att få fina penseldrag.
Menar du att det är en fördel att lägga på färgen med roller?
Jag tänker att det går åt en roller i onödan och kanske en extra dl färg utan att tillföra något positivt till målningsresultatet.
 
  • Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att det är en fördel att lägga på färgen med roller?
Jag tänker att det går åt en roller i onödan och kanske en extra dl färg utan att tillföra något positivt till målningsresultatet.
Beror ju på hur mkt du ska måla. Men det går mkt fortare med roller samt blir ju jämntjockt lager väldigt enkelt. En roller är ju inte speciellt dyr. Lägg lite extra pengar på en bra pensel att dra ut med istället. Själv föredrar jag en i naturborst från gnestapenseln. Dyra men bra.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Dumheter att det inte funkar med roller. Ta en fin snickeriroller, så får du på det tunt och fint. Stryk sen ut färgen med modlare för att få fina penseldrag.

Förvara penslar och roller i rå linolja. När du ska använda roller skrapar du av den mot förvaringsburkens kant. Sen gillar du den med lite tryck mot någon skärbräda för att den torka av den lite med papper eller trasa. Sen bara att måla igen.

Har haft penslar stå i många år i rå linolja. Bara ta upp, torka av och köra igång.
Okej, tack för tipset
 
Anledningen till att jag vill testa med roller är att jag inte vill ha penseldrag. Har köpt en pensel också om resultatet med rollern inte blir bra.

Den roller jag har köpt är av den lite dyrare varianten så förhoppningsvis ska det gå bra.
https://www.paintpro.se/verktyg/skumroller-moltoflock
 
T tabasco skrev:
Anledningen till att jag vill testa med roller är att jag inte vill ha penseldrag. Har köpt en pensel också om resultatet med rollern inte blir bra.

Den roller jag har köpt är av den lite dyrare varianten så förhoppningsvis ska det gå bra.
[länk]
Tänk på att vara ytterst nogrann med hur du hanterar färgen! Linoljefärg oxiderar och klumpar sig även i stängd burk på grund av luften som släpps in. Minimera antalet öppningar.
F fribygg skrev:
Menar du att det är en fördel att lägga på färgen med roller?
Jag tänker att det går åt en roller i onödan och kanske en extra dl färg utan att tillföra något positivt till målningsresultatet.
 
O Octavianus skrev:
Beror ju på hur mkt du ska måla. Men det går mkt fortare med roller samt blir ju jämntjockt lager väldigt enkelt. En roller är ju inte speciellt dyr. Lägg lite extra pengar på en bra pensel att dra ut med istället. Själv föredrar jag en i naturborst från gnestapenseln. Dyra men bra.
TS ska tydligen inte måla så mycket, jag ser inte vitsen/vinsten med att först lägga på med roller och sedan penselstyka om inte resultatet blir bättre. Det blir en extra roller och extra färgåtgång som jag ser det.
Om ytan vore skapligt stor, tex köksluckor eller innerdörrar till en hel kåk och resultatet blir bättre är jag beredd att prova påläggning av färgen med roller.

Gnestapenseln är väl inte dyr? Den kostar många pengar på inköpsdagen men har förutsättningar att ge ett bra resultat och de håller i åratal om man sköter om dem.

Om man skulle lägga in en miljöaspekt vore det väl vettigt att skippa den utrustning som inte sparar tid, förbättrar resultatet eller är engångs och kasseras efter att objektet är färdigmålat.
 
Det går bra. Ett tips är att lägga påsen i frysen mellan målningarna. Se bara till att låta den tina ordentligt innan du börjar måla.
Inga problem att rolla linoljefärg. det ska dock var tunna lager. Därför är ska du använda en skumroller när du rollar linoljefärg. Du kan sedan om du vill efterstryka med en moddlare. Jag har målat både husfasas och möbler med roller och linoljefärg.
T tabasco skrev:
Hej!

Tänkte testa att måla en bänk med linoljefärg och använda en roller. Om jag har förstått det rätt så kan man förvara penslarna i linolja mellan varje lager men hur ska jag göra med rollern?
Tidigare när jag målat möbler med vanlig färg så har jag bara satt en plastpåse runt roller mellan varje omgång. Går det att göra på samma sätt när man använt linoljefärg (tänker på risken att det självantänds)? Eller är det bästa att tvätta rollern mellan varje lager?
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.