3 graders lutning. Jag funderar på att använda konstruktionsplywood under underlagspapp och ytpapp, istället för råspont. Råspont är inte behandlad mot fukt eller mögel och plywood behandlas inte heller. Plywood ska ge bättre stabilitet. Vilka kan vara nackdelarna? vad saknar jag?
Det här är plywooden som jag tittar på: https://www.hornbach.se/shop/Konstr...15x1200x2500mm/10152413/artikel-detaljer.html

Tack på förhand för dina svar
Mvh, Alexander
 
  • Gilla
NågotKunnig
  • Laddar…
Tack för ditt svar
Ja, det skulle vara bra att kunna köpa den från din Bauhaus-länk. Men de har det inte i lager, det är förmodligen ett gammalt pris också.
Och Beijers takplywood är alldeles för dyrt.
 
Rickard.
N nra skrev:
Och Beijers takplywood är alldeles för dyrt.
Lita inte på listpriset, Beijer har väldigt goda marginaler för rabatter på plywood så är du intresserad att köpa av dom blir du lurad om du inte förhandlar. Skitsystem ja men är vad det är.

Med det sagt så antar jag att plywood är dyrare än råspont eftersom det nästan uteslutande används råspont. Tillverkarna av takpapp ställer också ganska höga krav på detta så det gäller ju att göra rätt. K-plywood skulle t ex definitivt kräva kortlingar i alla skarvar.
 
Redigerat:
Kan du förhandla med beijer?? hur gör man det?
En gång frågade jag dem om de skulle matcha priset på samma produkt från en annan butik. De nästan skrattade åt mig. Berättade för mig att deras priser är fasta.
 
Rickard.
N nra skrev:
Kan du förhandla med beijer?? hur gör man det?
En gång frågade jag dem om de skulle matcha priset på samma produkt från en annan butik. De nästan skrattade åt mig. Berättade för mig att deras priser är fasta.
Min situation är orättvis då jag oftast handlar på ett förhandlat avtal med olika % rabatter på olika sortiment och det är just för att dom har sånna som deras priser är åt skogen. Givetvis betalar jag fortfarande med moms så det är möjligtvis omoraliskt men inte mer.

Mitt bästa råd är helt enkelt att åka tid dagtid och prata med innesäljarna. Hej jag vill köpa X antal av denna vad kan ni göra för pris? Det tar dom en minut att trolla fram ett rimligt pris men huruvida dom vill göra det eller inte vet jag ju inte.

Att förhandla en lördag med 21åringen i kassan är nog mer eller mindre omöjligt.
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
Jag har 324 kvm tak. Råspontlucka på byggmax kostar 206 kr/kvm - 67.000kr. Konstruktionsplywood på Hornbach 15 mm tjock kostar 158 kr/kvm - 52000kr. Takplywood vid beijer 355 kr/kvm - 115.000 kr
 
Rickard. Rickard. skrev:
Min situation är orättvis då jag oftast handlar på ett förhandlat avtal med olika % rabatter på olika sortiment och det är just för att dom har sånna som deras priser är åt skogen. Givetvis betalar jag fortfarande med moms så det är möjligtvis omoraliskt men inte mer.

Mitt bästa råd är helt enkelt att åka tid dagtid och prata med innesäljarna. Hej jag vill köpa X antal av denna vad kan ni göra för pris? Det tar dom en minut att trolla fram ett rimligt pris men huruvida dom vill göra det eller inte vet jag ju inte.

Att förhandla en lördag med 21åringen i kassan är nog mer eller mindre omöjligt.

tack, det ska jag prova :)
 
Plywood från hornbach är 15000kr billigare än råspontlucka från byggmax.
Så frågan är, är det något fel om jag använder plywood??
 
Rickard.
N nra skrev:
Så frågan är, är det något fel om jag använder plywood??
Ja eftersom den är för tunn och inte spontad.
Schematisk bild på konstruktionsplywood monterad på takstolar, med måttangivelser för spik- och skruvavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nra
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja eftersom den är för tunn och inte spontad.
[bild]
tack Rickard, intressant! jag ska tänka på det :thinking:
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kan du inte köpa råspontlucka på Hornbach istället för 190 kr/m2 (min 10st)?
[länk]
fantastiskt, det har jag missat!!! tack så mycket (y):)
 
N nra skrev:
Kan du förhandla med beijer?? hur gör man det?
En gång frågade jag dem om de skulle matcha priset på samma produkt från en annan butik. De nästan skrattade åt mig. Berättade för mig att deras priser är fasta.
Begär offert! De gånger jag har handlat från Beijer har jag begärt offert, inga problem, och priset brukar hamna ca 40-50% lägre än deras list-priser... Första gången så gick jag in i deras butik och fick prata med dem. Fick personlig mailadress till en av säljarna och blev ombedd att maila över en lista på vad jag behövde. Tror listpriset på allt var 46kkr, landade på 25kkr med offert. Billigare än Byggmax, med högre kvalitet, bättre service och leverans dagen efter! Misstänker att de knorrar lite om man begär offert på småsaker, men har med framgång fått bra offert på saker för runt 2-3kkr.
Möjligt att det skiljer dig från butik till butik, men min erfarenhet gäller Beijer i Lund.
 
  • Gilla
nra och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Begär offert! De gånger jag har handlat från Beijer har jag begärt offert, inga problem, och priset brukar hamna ca 40-50% lägre än deras list-priser... Första gången så gick jag in i deras butik och fick prata med dem. Fick personlig mailadress till en av säljarna och blev ombedd att maila över en lista på vad jag behövde. Tror listpriset på allt var 46kkr, landade på 25kkr med offert. Billigare än Byggmax, med högre kvalitet, bättre service och leverans dagen efter! Misstänker att de knorrar lite om man begär offert på småsaker, men har med framgång fått bra offert på saker för runt 2-3kkr.
Möjligt att det skiljer dig från butik till butik, men min erfarenhet gäller Beijer i Lund.
Toppen, tack så mycket JSten (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.