useless useless skrev:
Det borde gå att använda PI'ens pwm-utgång och skicka ut rätt spänning. Det är ju ganska lätt att labba på eftersom man kan läsa av simulerad temp direkt på VP'ns display.
Ja, det kanske också går. Borde vara en enkel sak att mäta spänningen (och polariteten). Vet inte hur en Pi reagerar på att få spänning över GPIO-pinnarna men det går kanske bra. Jag är inte sådär himla bra på elektronik, men kommer det verkligen fungera att köra med PWM? Vi pratar ju om en maskin som förväntar sig en helt analog insignal och istället får den en snabbt växlande på/av. Värt att kolla upp är också att spänningen värmepumpen förväntar sig är samma eller lägre än 3,3 volt som en Pi ger, för om något går fel så vill man inte mata VP:n med högre spänning än den tål. Detta säger jag som fullständigt oinsatt, så ta det med ett par skopor salt.

Det känns "säkrare" med ett motstånd, eftersom det värsta som kan hända är att motståndet blir noll, vilket värmepumpen rimligtvis tål, och oändligt motstånd borde den också kunna klara av. Och allt däremellan.
 
Hur har det gått med era projekt? Med dagens elpriser och möjligheter med timdebitering är det nästan så att jag vill ta mig i kragen och ta tag i det här. Spontant känns det som att den lättaste vägen är att montera en riktig innegivare och sen i serie med den koppla in/ur ett extra motstånd för att förskjuta resistansen kanske 10 grader.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur har det gått med era projekt? Med dagens elpriser och möjligheter med timdebitering är det nästan så att jag vill ta mig i kragen och ta tag i det här. Spontant känns det som att den lättaste vägen är att montera en riktig innegivare och sen i serie med den koppla in/ur ett extra motstånd för att förskjuta resistansen kanske 10 grader.
Nu svarar jag förstås inte rakt av på frågan, men fann en produkt från Ohmigo på m.nu för något år sen jag inte kunde låta bli att slå till på.
Den går att ställa efter en mängd givare och simulerar en temperatur baserat på data via uart (eller USB).
Tyvärr har jag inte kommit så långt att den är installerad än så kan inte säga något praktiskt hur produkten är i verkligheten.
https://www.ohmigo.io/
Jag köpte den av ungefär samma orsak, har visserligen fjärrvärme så inte så kritiskt att styra på spotpris på elen men bör kunna underlätta att styra borta-läge etc.

Jag saknar inne-givare för fjärrvärmeväxlaren men har ett antal temperaturgivare i huset kopplat till smart hem-styrningen. Tanken var att kunna skapa något balanserat medelvärde av givarna och mata in som inne-temp. Det går ju dessutom enkelt att manipulera värdet för hemmaläge eller bortaläge etc. Att justera för hemma och borta direkt på fjärrvärmeväxlaren verkar mer avancerat i annat än återkommande schema.

Först tänkte jag bygga något själv men insåg att inte tiden fanns. Nu finns ju uppenbart inte ens tiden att implementera den färdiga modulen, men tröskeln är i alla fall lite lägre.
 
  • Gilla
stewed och 2 till
  • Laddar…
Ingen som tänkt köra på en arduino?

Eller en shelly och en resistor blir ännu enklare iofs...

I elbristens tid känns det overkill med ett Linux OS och datakraft mer än på Apollo (men det kanske en Arduino åxå är).
 
J JohanLun skrev:
Ingen som tänkt köra på en arduino?

Eller en shelly och en resistor blir ännu enklare iofs...

I elbristens tid känns det overkill med ett Linux OS och datakraft mer än på Apollo (men det kanske en Arduino åxå är).
Håller på att bygga på Raspberry Pi, men ett stort problem är ju komponentbrist... :sweat:

Finns inte någon Raspberry Zero W att få tag på, inte ens från Kina...
 
Jag köpte en Shelly Uni men har inte kommit igång än.
 
Läste just om Shelly Uni som även kan ge analog spänning ut 0-12V, borde ju gå att styra exempelvis ohmigon med den. Enligt ohmigons datablad skall den kunna ta emot 0-10V och ge utsignal i resistans (ohm), eller?
 
Varför en raspberry där? Det känns ju mer som en node än en sån kontrollpunkt?
Jag tänker mig en liten microcontroller som node, avr/pic/esp, hade primärt valt en esp32 med inbyggt lan eller wlan, men en arduino hade ju också funkat som den kontrollerats från en raspberry eller liknande, i mitt fall för stunden raspberry och Domoticz.

Ohmigon tänker jag ju man normalt styr via uart eller usb om man väljer den modellen.
 
  • Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Varför en raspberry där? Det känns ju mer som en node än en sån kontrollpunkt?
Jag tänker mig en liten microcontroller som node, avr/pic/esp, hade primärt valt en esp32 med inbyggt lan eller wlan, men en arduino hade ju också funkat som den kontrollerats från en raspberry eller liknande, i mitt fall för stunden raspberry och Domoticz.

Ohmigon tänker jag ju man normalt styr via uart eller usb om man väljer den modellen.
Finns det exempel på sådana noder som man kan utöka för att funka med ohmigon?
Typ HeltecESP32, Lilygo eller så?
 
Jag har gjort egen givare till min CTC GSI 12. Dock körs den än sålänge bara som innegivare då jag inte fick timpris innan sommaren kom och värmen stängdes av. Men till hösten så får det bli att styra den mot elpris. Kör med en RaspberryPi och ett antal MCP4131 digitala potentiometrar. Har körts som innegivare i ett år snart utan några som helst problem med medelvärdet av ett antal termometrar via HomeAssistant. Passade på att göra en krets för utegivaren med när jag gjorde om det från prototyp till riktigt kretskort. Dock bara som backup ifall det inte räcker att styra med innegivaren. Det går ju givetvis att köra med något klenare än en RaspberryPi med men jag behövde ändå något som kunde konvertera Modbus RTU (RS485) till TCP till värmepumpen så det blev en dedikerad Pi till detta då jag ändå hade några liggandes. Dessutom är jag sån som anser att trådlöst ska bara användas av saker som inte spelar någon som helst roll om de har någon pålitlighet eller ej...
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vill sätta ett 100k motstånd parallellt med en "10k" NTC så att temperaturen är 5 grader lägre än vad som ställs in på innerdelen. Kan ingreppet påverka COP värden negativt?
 
TobbeGe TobbeGe skrev:
Finns det exempel på sådana noder som man kan utöka för att funka med ohmigon?
Typ HeltecESP32, Lilygo eller så?
Jag har tyvärr inte kollat så kan inte ge något exakt svar, men det skulle förvåna mig om inte i princip alla esp-utvecklingskort hade uart-pinnar. I annat fall borde inte hastigheten vara högre än att uarten går att lösa i mjukvara på valfri gpio.
Dock inte kollat databladen nu så bara kvalificerade gissningar.
 
A ansic skrev:
Vill sätta ett 100k motstånd parallellt med en "10k" NTC så att temperaturen är 5 grader lägre än vad som ställs in på innerdelen. Kan ingreppet påverka COP värden negativt?
Att sätta en såpass lågohmig resistor parallellt ger väl senare 30 graders förskjutning, om jag nu räknat rätt och kollat tabellerna hyfsat.
Varför vill du att innegivaren ska visa fel? Eller ska det vara valbart för typ "bortaläge"?
 
100k är ju en magnitud mer än 10k thermistorn, inte lågohmigt.
Simulatorn -> https://tinyurl.com/2hzgpzc4

Varför vill du att innegivaren ska visa fel? Eller ska det vara valbart för typ "bortaläge"?
Precis, kan inte ställa in lägre än 16 grader på mitsubishi msz fd25va.
 
A ansic skrev:
100k är ju en magnitud mer än 10k thermistorn, inte lågohmigt.
Simulatorn -> [länk]


Precis, kan inte ställa in lägre än 16 grader på mitsubishi msz fd25va.
Visst är det så, men räknat vid 0 grader (10k^-1+100k^-1)^-1 blir ungefär 9091. Nu hittar jag inte direkt någon tabell för pt10000 Men sett till pt1000 och dividerat på 10 motsvarar 900 ohm -15 grader.
Inser jag läste fel vid första titt, men i alla fall markant mer än 5 grader.
Men kanske en givare med helt annan karaktäristik än pt-givare?
Ser inte hur det skulle påverka cop negativt om du ändå kompenserar en stor del av det med att ställa givaren högre.
Kan du inte justa kurvan i pumpen också? Det kan jag i fjärrvärmeväxlaren, men kanske inte funkar med innegivare när jag tänker efter, jag har ingen innegivare för stunden så kan justera kurvan så ställd temperatur stämmer med faktisk temperatur, men vet man faktiska temperaturen blir det ju lite knäppt. Kanske ändå du bör justera en sån kurva om rapporterad temperatur inte stämmer med faktisk temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.