Hej!

Jag köpte ett hus där ett gäng gör-det-självare utfört allt möjligt med enorm frenesi men utan kunskap eller vilja att försöka göra rätt. :rolleyes::poop:Jag är också DIY men jag försöker åtminstone läsa på innan jag går loss.

En tröttsam sak är att de målat med akrylatfärg ovanpå uthusets falu rödfärg. Det är ett helv*te att försöka ta bort akrylatfärgen. Jag provade med speedheater och skrapa, men det funkar dåligt. Färgen smälter, krullar sig men sitter ändå fast mer eller mindre. Sen körde jag med vinkelslip en sväng med 1) metallborste (lämnar förstås spår), 2) en skiva som såg ut som en tvättsvamp fast hård. Den sista gick rätt bra, men problemet är att det är svårt att nå i alla vinklar pga läkten.

Nån som har tips på vad man ska göra? Dörrarna funkade bra att skrapa efter speedheatern, men där var det ju inte slamfärg.
 
  • Sliten träförrådsdörr, delvis bortskalad färg, bredvid en vägg med träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ner och vänd panelen om du inte vill byta, det du håller på med är ett sisyfosarbete som inte är värt tiden.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ta ner och vänd panelen om du inte vill byta, det du håller på med är ett sisyfosarbete som inte är värt tiden.
Ja, det skulle man kanske göra... Skulle gärna ha kvar den här gamla panelen. Kan dock tillägga att galningarna "bara" målat hela ena gaveln, ena långsidan och en tredjedel av andra gaveln, så kanske man ändå skulle orka..? Men som sagt, svårt att komma åt i vinklarna.
 
C
Du kan ju testa någon kemisk färgborttagning. Antingen hemmagjord "bums" eller något kommersiellt medel.
Idealiskt sätt vill man hitta något som "lyfter" färgen, dvs. får den att bilda ett skinn som i sin helhet släpper från underlaget utan att lämna några kladdiga rester.
 
Unikt namn
Kanske går det att blästra bort den?
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kanske går det att blästra bort den?
kan man göra det själv? Vad krävs i såna fall? Blir det sand överallt?
 
C cpalm skrev:
Du kan ju testa någon kemisk färgborttagning. Antingen hemmagjord "bums" eller något kommersiellt medel.
Idealiskt sätt vill man hitta något som "lyfter" färgen, dvs. får den att bilda ett skinn som i sin helhet släpper från underlaget utan att lämna några kladdiga rester.
det ska jag googla. Tack för tips.
 
Unikt namn
Flyktsoda Flyktsoda skrev:
kan man göra det själv? Vad krävs i såna fall? Blir det sand överallt?
Ja absolut. Du behöver en stark kompressor, blästermunstycke och en andningsmask.

Man får räkna med en hel del damm. Men det ju utomhus så det kanske inte är ett jätteproblem. :)

Det går säkert att hyra om du saknar en kompressor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.