Nyligen inflyttade, hus från 2019. Inga stora vägar eller industrier i närheten, men hyfsat nära havet (2-3 kilometer ungefär). Flera av väggventilerna ser ut så här på insidan. Är det vita mögel? Känns otroligt, men man vet ju aldrig. Dessutom ser det ut som att det varit blött inne i ventilerna då det finns vissa spår av att det runnit något (ev. har tidigare ägare lyckats spraya vatten på dem när de vattnat i trädgården exempelvis).
 
  • Insida av ett ventilationsrör med synlig smuts och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vanligt damm och smågrus du ser. Det vita är sannolikt silikon från när de tätade rören vid installationen. Gör ren ventilerna och trivs med livet som fastighetsägare! Det finns alltid något att pyssla med. :)
 
  • Älska
AFMIH
  • Laddar…
nikasp
Japp, och inspektera filtren var 6:e månad och inte efter typ 6 år :crysmile:
 
  • Haha
AFMIH
  • Laddar…
Sen kan kondens uppstå. Ventilerna är normalt konstruerade för att kondensvatten inte ska kunna rinna in.
 
  • Gilla
AFMIH
  • Laddar…
Bor man nära kusten kan det behövas s.k. stormkåpa över ventilerna åt det hållet när det regnar och blåser mer horisontellt än vertikalt.
 
  • Gilla
AFMIH och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är vanligt damm och smågrus du ser. Det vita är sannolikt silikon från när de tätade rören vid installationen. Gör ren ventilerna och trivs med livet som fastighetsägare! Det finns alltid något att pyssla med. :)
Vid lite närmare inspektion fick jag ut en klump av "möglet"...som visade sig vara gipsdamm eller liknande. Det låg som i små kakor och smulades sönder när jag petade på det. Men nu är i alla fall ventilerna rengjorda så de ser ut som nya (babyservetter är tydligen bra till det mesta). Tur att man inte är så krallig så jag kunde köra in hela armen i ventilen och torka rent.

nikasp nikasp skrev:
Japp, och inspektera filtren var 6:e månad och inte efter typ 6 år :crysmile:
Haha, ja - jag kommer se över filtren och ventilkanalen tidigt varje vår och höst. Har även satt in nya, fina pollenfilter istället för de gamla standardfiltren som satt där (som dessutom troligen inte bytts i den här kungens regering, så det var dags).

J Johan456 skrev:
Sen kan kondens uppstå. Ventilerna är normalt konstruerade för att kondensvatten inte ska kunna rinna in.
Ja, under tidig morgon bildas det kondens/dagg(?) på vissa av fönstren, så det kanske kan bildas lite kring ventilerna också. Men som du säger så kan man se att det finns en lätt lutning på ventilkanalen också så att vatten inte ska kunna rinna in.

J Josth skrev:
Bor man nära kusten kan det behövas s.k. stormkåpa över ventilerna åt det hållet när det regnar och blåser mer horisontellt än vertikalt.
Tack för tipset gällande stormkåpor, ska kolla på det då det kan blåsa utav helvete här.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
A AFMIH skrev:
...


Tack för tipset gällande stormkåpor, ska kolla på det då det kan blåsa utav helvete här.
Denna stormkåpa har jag monterat på landet där det ibland blåser sanslöst och även regnar horisontellt. Den är bättre än standardkåpan.
Fresh_Tyfon_White_digital_jpg.jpeg
https://fresh.se/produkter/galler/vindskydd/910011
 
  • Gilla
AFMIH
  • Laddar…
Tack, ska ta mig en kik på dessa.

En annan fråga - hur bör man ställa väggventilernas öppning? Vissa av dem var helt öppna, någon var halvstängd och en var helt stängd.
 
nikasp
A AFMIH skrev:
Tack, ska ta mig en kik på dessa.

En annan fråga - hur bör man ställa väggventilernas öppning? Vissa av dem var helt öppna, någon var halvstängd och en var helt stängd.
Vi har självdrag på tilluft och frånluft som går via feånluftsvärmepump. Jag kör maximalt öppet så länge det inte blir för svalt i respektive rum.
 
  • Gilla
AFMIH
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vi har självdrag på tilluft och frånluft som går via feånluftsvärmepump. Jag kör maximalt öppet så länge det inte blir för svalt i respektive rum.
Jag är totalt novis när det kommer till detta, men det låter som att vi har ett liknande upplägg. Självdrag på tilluft (väggventiler likt ovan samt "spaltventiler" ovanför ett antal fönster) samt frånluft via frånluftsvärmepump.
 
nikasp
A AFMIH skrev:
Jag är totalt novis när det kommer till detta, men det låter som att vi har ett liknande upplägg. Självdrag på tilluft (väggventiler likt ovan samt "spaltventiler" ovanför ett antal fönster) samt frånluft via frånluftsvärmepump.
Jag föredrar så mycket frisk uteluft som möjligt så länge inte komforten blir lidande med att det blir för svalt.
 
  • Gilla
AFMIH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.