Jag skall i morgon titta på två hus som har blivit fullständigt renoverade. Efter detta och naturligtvis efter samtal med ägarna skall jag bestämma om dessa snickare skall få bygga vårat lösvirkes hus. Skulle haft en snickare med mig men nu verkar det som om han inte kommer kunna följa med. Jag vet på pappret så att säga hur det mesta skall vara utfört men vad ska jag titta efter när jag inte kan se in i väggar och liknande. Finns det några general fel man kan titta efter som kan avslöja ett dåligt arbete?
 
I
Det beror ju på vad du ska använda snickarna till. Är det 'spika-och-slå-gubbar' för att resa ett lösvirkeshus eller sätta samman ett monteringsfärdigt eller ett par som klarar inredningssnickeri och annat finsnickeri (sätta upp en trätrappa t.ex)? En del är nämligen bra på det ena, andra på annat. Men att få ett par som klarar både grovjobb och finsnickeri är oftast värre. Det förra kräver ju viss kunskap i byggkonstruktion. Det senare mer av finlir.

I ett färdigt hus kan du prova att ställa dörrbladen (och fönstren) i 90 graders vinkel och se om de stänger eller öppnar sig själv (det ska de inte, annars är karmarna fel insatta). H-fönster och liknande ska gå lätt och inte kärva.
Prova oxå att gå på golvet framför dörröppningen och se om det ger någon effekt (ska inte ha någon betydelse, men får det effekt är underlaget inte stabilt, kanske p.g.a. av att krysskolvning saknas mellan bjälkarna).
En nickelkula är bra att ha med sig till ett parkettgolv som är lagt direkt på bjälkarna. Lägg den mitt på golvet och se om den rullar iväg åt något håll av sig själv (ska den inte, i så fall är golvet inte i våg). Även här kan gå-provet avslöja en del (ska inte ha någon effekt, i så fall är underlaget inte korrekt utfört p.g.a. ovannämnda orsak).

Kan du komma åt att kika in på vindarna och undertill trossbotten i kryprum, om det är ett lösvirkesbygge, så kan du se hur det är spikat och isolerat. Då får du betänka att takstolen kan vara färdiggjord liksom bjälkarna med sina upplag för trossbotten. Men ser det ut som byggt på plats, finns en del som kan avslöja/skilja fackmännen från en fackman.

I första hand är det spikningen. Ser det ut som om man gått fram med en hagelspruta, så att spikarna är islagna utan symmetri, är det dålig kunskap i konstruktion hos snickarna. I andra hand är det isoleringen. Den ska ligga så att skarvar möts stumt utan överlapp och ytan får inte vara nertryckt.

Finsnickeriet tittar du på, på ungefär samma sätt. Ställ upp garderobsdörrar och skåpsluckor i 90 grader. Resten vet du från ovan.
Kika på dörrfoder, taklister och golvlister. Ligger de an mot vägg/tak? Är event. geringar snyggt utförda eller har de kört en metod som innebär kapa-rakt-av med en liten snibb på golvlisterna i övre delen (fuskjobb)? Är det glipa under fotlisterna? Ligger dörrfodren an mot väggen bakom? Osv.
Känn på grejorna. Sitter allt fast som ska sitta fast eller går de att rucka på? T.ex. ska ledstången och barriären till en trappa inte kunna rubbas om du så vräker dig mot den.
Känn oxå på handfatet (vertikalt tryck neråt i ytterkant), toalettstolar och duschkabinväggar. Även om rörmokaren är ansvarig för uppsättning/fastsättning, så är snickarna ansvariga för att det finns något bakom skivorna att fästa konsolerna för tvättfatet i, kortlingar t.ex.

m.m.
____________________
Byggaren
 
Vilka underbara människor det finns här! Tack så jättemycket för ett lysande svar. Det skall genast skrivas ut så jag kan ta med det i morgon.
I första hand skall snickarna bygga vårt hus från Fiskarhedenvillan från platta fram till ytskickten och utefter det bestämmer vi oss för om dom skall fortsätta eller om vi där tar över själva. Det största bekymmret jag har är att dom aldrig har rest ett helt hus förut men dock har dom gjort stora utbyggnader. Tyvärr ligger dessa för långt bort för att jag skall kunna titta på dom. Får gå igenom allt så grundligt som jag bara kan i morgon så får väl magkänslan bestämma lite också.
Någon som har fler tips?
 
De byggen som ligger för lång bort, ring ägarna och få en referens. Det vanligaste strulet verkar vara mer av karaktären att aldrig göra klart de sista anmärkningarna.

Om det är ett monteringsfärdigt hus så verkar det också viktigt att hantverkarna har läst in sig på monteringsanvisningen i förväg. När den dyra kranbilen står där och tuffar så är det lätt att missa nåt tätningsband mellan elementen eller använda fel beslag för att dra ihop delarna. Upptäcks till nästa bygge när de inventerar vad som finns i den där sista lådan som aldrig blev öppnad förrän huset står där färdigbyggt.
 
hempularen skrev:
De byggen som ligger för lång bort, ring ägarna och få en referens. Det vanligaste strulet verkar vara mer av karaktären att aldrig göra klart de sista anmärkningarna.

Om det är ett monteringsfärdigt hus så verkar det också viktigt att hantverkarna har läst in sig på monteringsanvisningen i förväg. När den dyra kranbilen står där och tuffar så är det lätt att missa nåt tätningsband mellan elementen eller använda fel beslag för att dra ihop delarna. Upptäcks till nästa bygge när de inventerar vad som finns i den där sista lådan som aldrig blev öppnad förrän huset står där färdigbyggt.
Smart! Ibland tänker man inte längre än näsan räcker. Klart jag ringer dom.
Huset kommer ju inte i färdiga block utan det är ju ett lösvirkes hus, dock med allt färdigkapat så ditt tips gäller ju i allra högsta grad ändå. Skall försöka få tag i anvisningarna i god tid så jag kan vidarebefodra dom. Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.