K
M mortimer skrev:
Jag utökar frågan här lite.
Om man istället går på två mindre VR från t.ex Fronius, hur fungerar det då om man vill ha en smartmätare också från Fronius ? Smartmätaren sätter man ju i fasadmätarskåpet men den ska ju rapportera till en av växelriktarna eller bägge ? Tänker om man t.ex behöver effektbegränsa vad som går ut på nätet p.g.a liten huvudsäkring (har bara 16A)
Man kopplar även busskabel till den andra. Så alla tre enheterna sitter i slinga. Så kan de kommunicera med varandra och mätaren
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Om man nu landar i en sådan lösning, alltså två växelriktare. Vilken tillverkare ska man välja från, finns det någon funktion som är bättre i någon eller någon bättre teknisk egenskap eller bättre användargränssnitt i app/portal ?

Och då tänker jag mig en smartmätare från samma tillverkare som växelriktaren.

Tänkbara växelriktare t.ex Fronius, Huawei, SMA
 
Scouten skrev:
Helt rätt, undvik dem så långt som möjligt!
Varför då. Jag har optimerare, tre olika tak. Hade varit betydligt sämre utan dem. Särskilt om det finns mina träd eller skymning i vägen.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
A
Jag har beställt nästan 1 500 kWp solcellsanläggningar, samtliga konstruktörer, entreprenörer och installatörer inblandade har varit överens om att man ska undvika dem så långt det går. Det räcker gör mig.

Solcellspaneler och kablage håller lätt 30 år, optimerare är en risk vad gäller hållbarheten.
 
Redigerat:
Scouten skrev:
Jag har beställt nästan 1 500 000 kWp solcellsanläggningar, samtliga konstruktörer, entreprenörer och installatörer inblandade har varit överens om att man ska undvika dem så långt det går. Det räcker gör mig.

Solcellspaneler och kablage håller lätt 30 år, optimerare är en risk vad gäller hållbarheten.
Det var en ordentlig anläggning, nästa ett mindre kärnkraftverk
 
A
M mortimer skrev:
Det var en ordentlig anläggning, nästa ett mindre kärnkraftverk
M mortimer skrev:
Det var en ordentlig anläggning, nästa ett mindre kärnkraftverk
Nja det är många anläggningar, vi hade som målsättning att sätta solceller på alla tillgängliga tak i vårt bestånd.
 
Enligt Energimyndigheten var per 31 dec 2021 totalt 1 586 000 kWp installerad solcellseffekt i Sverige.
Han har alltså beställt i stort sett alla solcellsanläggningar som finns i Sverige? Bragdmedalj?
 
A
A Arnodt skrev:
Enligt Energimyndigheten var per 31 dec 2021 totalt 1 586 000 kWp installerad solcellseffekt i Sverige.
Han har alltså beställt i stort sett alla solcellsanläggningar som finns i Sverige? Bragdmedalj?
Litet decimalfel bara…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.