Tänkte jämföra vad ni fått för leveranstid hos olika leverantörer. Vi beställde av Svea solar i vintras och det har skjutits upp 3månader = inte särskillt nöjd.
Saken är att en granne beställde av en lokal firma för en månad sen, och nu sitter panelerna på taket (ej driftsatt dock).


Om ni använder samma mall så är det lätt att jämföra. Med färdigt menar jag helt driftsatt.

Leverantör: Svea solar
Beställningsdatum: 2022 V5
Beräknat installationsdatum: v24-v28
*Nytt datum: V25-v33
*Nytt datum: v36-V40
Färdigt: Ej färdigt
 
M mackan_kal skrev:
Tänkte jämföra vad ni fått för leveranstid hos olika leverantörer. Vi beställde av Svea solar i vintras och det har skjutits upp 3månader = inte särskillt nöjd.
Saken är att en granne beställde av en lokal firma för en månad sen, och nu sitter panelerna på taket (ej driftsatt dock).


Om ni använder samma mall så är det lätt att jämföra. Med färdigt menar jag helt driftsatt.

Leverantör: Svea solar
Beställningsdatum: 2022 V5
Beräknat installationsdatum: v24-v28
*Nytt datum: V25-v33
*Nytt datum: v36-V40
Färdigt: Ej färdigt
Lika illa för mig.
 
Sveasolar bör man akta sig från. Jag har haft långtgående offertarbete med de men deras villkor för att få en anläggning installerad i tid är under all kritik. Kort sagt är de bara intresserade av att få dig att signa ordern digitalt och sedan blir den installerad när de känner för det utan att ge dig några garantier eller kompensation om det blir installation året därefter eller julafton (utan att veta vilket år).
Sen är det att betala 15% när man signar ordern och resterande 85% när anläggningen är installerad. Slår man Sveasolar på allabolag.se så har de bra ekonomi och likviditet så 100% betalning efter installation borde vara mer rätt.
Vet ärligt talat inte vad det bolaget sysslar med.
Läser man besiktningsprotokollen på https://www.solenergikvalitet.se/ så har deras installationer många fel.
 
  • Gilla
Martin_A
  • Laddar…
SveaSolar installerade 26 paneler till oss i våras. Höll levtid, och vi betalade mot faktura efter installationen, och inkoppling på nätet. Har fungerat perfekt och elräkning på ca 400:- / månaden sedan april.:cool::cool:
 
E Ecis skrev:
SveaSolar installerade 26 paneler till oss i våras. Höll levtid, och vi betalade mot faktura efter installationen, och inkoppling på nätet. Har fungerat perfekt och elräkning på ca 400:- / månaden sedan april.:cool::cool:
Bara att gratulera.
Full betalning på faktura efter slutförd installation finns inte som alternativ nu i deras villkorstext. Nu har de dessutom ändrat till 25% i förskott mot 15% som jag hade kring maj.

Företaget har förändrats och de verkar inte vilja att deras installationer besiktas heller, och där ringer det en varningsklocka. Jag vet de där de gjort tidigare brister och inte hålla sig korrekt mot snö och vindlastberäkning.
Var och en får bedöma vilken chans och risk de vill ta med det företaget.
 
Fått två till berättelser från folk i trakten som anlitat andra företag än Sveasolar:
* Beställde i mars, installerat och klart i Juli
* Beställde i april, installerat och klart i Juli

Så undvik Sveasolar..
 
M mackan_kal skrev:
Fått två till berättelser från folk i trakten som anlitat andra företag än Sveasolar:
* Beställde i mars, installerat och klart i Juli
* Beställde i april, installerat och klart i Juli

Så undvik Sveasolar..
Vilka företag är det ?
 
M mortimer skrev:
Vilka företag är det ?
Nordpool energi och sesol, bägge lokala.

Sveasolar skyller på att som saknar växelriktare. Frågan är vad dom låter alla montörer göra när dom går och väntar på delar?
 
Fick intrycket av en installatör häromdagen att man gör som alla hantverkare gör på entreprenader, man gör klart vad som går på plats 1, sen går man till plats 2 och gör vad som går där, sedan plats 3 o.s.v. Sen när man t.ex får växelriktaren så backar man och gör klart. Fanns inget bättre eller annat sätt i dagens läge med solceller.

Emellanåt har det skyllas på skenor och montagekrokar som det varit brist på.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
Jag beställde av en lokal mindre firma 27 april, planen var att montering skulle ske i Augusti efter semestern vilket passade mig bra då jag skulle byta taket på ladan först.

I slutet av juni mailade jag och sa att takbytet var klart, så om de hade någon lucka gick det bra att komma tidigare. Det hade de, och 30 juni var allt monterat och klart.

Att det sedan tog till 4 augusti innan nätägaren kom och godkände anläggningen är en annan femma.

Fronius Symo 10kw och 28x410w JA Solar är det jag köpt.

Edit: Betalade allt efter installation.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Indikationer verkar vara att man ska/bör välja lokala firmor om man ska få bra villkor. Gäller ju att se till så man får bra garantier också, installationsgaranti tänker jag då.
 
nikasp
Någon som vet om det är fördel eller nackdel att gå via Ikea eller till Svea Solar direkt?
 
nikasp nikasp skrev:
Någon som vet om det är fördel eller nackdel att gå via Ikea eller till Svea Solar direkt?
Inget av det skulle jag säga.
 
nikasp
M mortimer skrev:
Inget av det skulle jag säga.
Förslag på bra leverantörer i norra Stockholm? Lång leveranstid är inget problem men tveksam till förskottsbetalning, som jag läst en del lyckas förhandla bort helt.
 
H
M mortimer skrev:
Emellanåt har det skyllas på skenor och montagekrokar som det varit brist på.
Vilket lär fortsätta. En leverantör som lämnat offert till mig har allt hemma men ska försöka tillverka egna krokar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.