Hallå!

Vi har lite problem med möbleringen i vårat lilla vardagsrum och funderar lite över hur nära kassetten man vågar ställa soffan.

Jag har försökt googla och kolla på Kedddys hemsida men lyckas inte hitta någon vettig information.
Pratade även snabbt i telefonen med vår lokala leverantör, och dom trodde att 50cm skulle vara okej, men inte närmre efter min beskrivning.

Den soffan vi vill ha i rummet kommer hamna cirka 50cm från spisen. Se bilder för hur det kommer se ut (soffpuff ditställd för ungefärlig placering).

Är det någon som har bättre koll på detta? Eller haft samma problem med någon bra lösning?

Tack på förhand!
 
  • Hörn av ett vardagsrum med en kakelugn, en soffa och en rund svart matta på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband som sträcker sig över ett trägolv i ett rum, nära en öppen spis och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Vi kan ju gissa hit och dit men det är ju bara att ni testar? Ställ upp t ex kudde där soffan skulle hamna och elda ordentligt och känn hur varmt det blir.
 
Har liknande insats i en öppen spis som er, liknande möblering med soffa med ungefär samma avstånd och jag körde på.

Visst känner du viss strålningsvärme och tyget om du eldar hårt kan uppfattas lite varmt. Inte på en farlig nivå dock. I vårt fall hade vi samma funderingar men tänkte att vi inte hade så stort val men jag förberedde mig mentalt på att sätta upp någon slags barriär som tar bort strålningsvärmen men det hela slutade med att rummet snarare blev varmare snabbare så man slutade elda än att man blev orolig för värmestrålningen på möblerna.
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Har liknande insats i en öppen spis som er, liknande möblering med soffa med ungefär samma avstånd och jag körde på.

Visst känner du viss viss strålningsvärme samt att tyget om du eldar hårt kan uppfattas lite varmt om man eldar på. I vårt fall hade vi samma funderingar men tänkte att vi inte hade så stort val men jag förberedde mig mentalt på att sätta upp någon slags barriär som tar bort strålningsvärmen men det hela slutade med att rummet snarare blev varmare snabbare så man slutade elda än att man blev orolig för värmestrålningen på möblerna.
Tack för att du tog dig tid att svara! Precis detta jag ville höra. Man får väl helt enkelt anpassa eldningen om man vill slippa ligga och sparkas i en 2,5 sitsare..
 
Ja, har haft en liknande kassett och visst, ställer man något sådär nära blir det varmt, men inte farligt.
Det är en ganska kort period som det är bekvämt att sitta där och värma sig, men så länge du inte möblerar med fnöske så är det ingen fara. :)
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
Liten uppdatering på situationen:
Vi köpte soffan vi ville ha och ställde den som tänkt, har eldat hela vintern, och visst, den blir varm. Men inte så att det känns oroligt på något sätt.

Så om någon halkar in på denna tråd i framtiden med samma bekymmer så kan jag meddela att det troligtvis är ganska lugnt, elda med vett bara!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.