Hej,

Jag har en markslöjd lampa som jag ska sätta upp i taket. Utmaningen som vi har är att uttaget till lampan sitter högt upp på väggen 3,5 meter bort. Jag måste därför använda en ojordad kabel då den jordade blir för tjock för kabelkanalen att hantera.
Uttaget i väggen är ett lamputtag, ett sådant som vanligt finns i taket, som är jordat (ett stift som ska gå in i kontakten som sätts in i väggen).

Kan jag använda en ojordad kabel från lampan och sedan ansluta denna till en lamppropp (kontakten in i väggen) som är jordad men inte ansluta jordningsdelen i lampproppen? Kommer detta att innebära att armaturen kommer bli strömförande?
 
blir armaturen strömförande så är det nå fel på den och ska inte kopplas in alls. Jag förstår dock hur du menar men armaturen bör då byggas om till dubbelisolerat utförande.
 
S Stefan1972 skrev:
blir armaturen strömförande så är det nå fel på den och ska inte kopplas in alls. Jag förstår dock hur du menar men armaturen bör då byggas om till dubbelisolerat utförande.
Hej,
Tack för svaret. Så du menar att så länge där inte är något fel på armaturen (lampan) så bör den inte bli strömförande?
 
harry73
Ja, det är så det funkar med el. Er allt som det ska, blir det inte farligt.

Så som du vill installera lampan, blir det farligt så fort du får ett fel på lampan.

Så som det ska vara, är att det finns två skyddsmekanismer, så att det krävs två fel innan det blir farligt.

Därför ska du inte ta bort skyddsjorden på din lampa. Antingen köper du en lampa, där sladden är tillräckligt smal för att passa genom röret, eller så ledar du sladden av befintliga lampan på ett annat sätt till uttaget., men du ska inte ändra sladden till en ojordad variant.
 
Nej, men det är en klen tröst. Alla säkerhetsregler baseras på att ett ”enkelfel” får inte bli farligt. Det räcker med en ålderspricka i isoleringen, om en vecka eller om 10 år, så blir lampan strömförande. Är den då korrekt jordad, så händer inget farligt.
Om du prompt vill ha en ojordad lampa, så välj en dubbelisolerad armatur. Det indikeras av en symbol med två kvadrater i varandra på typskylten på armaturen.
Där bygger säkerheten på att all isolering ligger i minst dubbla lager. Det måste alltså bli fel på två olika isoleringar, på samma ställe om det skall bli farligt. Sannolikheten för det är så låg att skyddsjord inte behövs.
 
H hempularen skrev:
Nej, men det är en klen tröst. Alla säkerhetsregler baseras på att ett ”enkelfel” får inte bli farligt. Det räcker med en ålderspricka i isoleringen, om en vecka eller om 10 år, så blir lampan strömförande. Är den då korrekt jordad, så händer inget farligt.
Om du prompt vill ha en ojordad lampa, så välj en dubbelisolerad armatur. Det indikeras av en symbol med två kvadrater i varandra på typskylten på armaturen.
Där bygger säkerheten på att all isolering ligger i minst dubbla lager. Det måste alltså bli fel på två olika isoleringar, på samma ställe om det skall bli farligt. Sannolikheten för det är så låg att skyddsjord inte behövs.
Jag förstår. Men då menar du att går att koppla en jordad kontakt där bara ojordade kablar är anslutna inuti till ett jordat uttag?
 
harry73
R robinmarten skrev:
Jag förstår. Men då menar du att går att koppla en jordad kontakt där bara ojordade kablar är anslutna inuti till ett jordat uttag?
Rent fysiskt går det såklart att ansluta en jordad lampkontakt i ett jordat uttag, när jordanslutningen inte är ansluten till jord (jordkabel saknas).
MEN, då begår du i princip samma fel som i ditt tidigare förslag. Du har en lampa som kräver jordanslutning, som du inte ansluter till jord. Då behövs bara ett enkelfel innan du får en farlig situation.

Så även här, gör inte så. Har du ett uttag med jordanslutning, ska den vara ansluten med jordkabel. Annars får du ringa elektriker för att dra fram jord.
 
Menar du med kabelkanal en självhäftande kanal som du eller någon annan satt upp i taket? Byt i så fall till en större där en jordad kabel ryms.
 
Eller finns en tunnare jordad kabel som klarar belastningen?
 
R robinmarten skrev:
Jag förstår. Men då menar du att går att koppla en jordad kontakt där bara ojordade kablar är anslutna inuti till ett jordat uttag?
Jag förstår inte frågan.

Det finns två säkra godkända sätt att koppla in en lampa i ett rum med jordade kontakter.

Antingen en lampa som är skyddsjordad, och har en korrekt ansluten jordledare.

Eller en dubbeisolerad lampa. Det flesta lampor man köper är numera dubbelisolerade. De har då (utöver symbolen som visar att de är dubbelisolerade) en kontakt där man tydligt ser att det inte finns ett jordbleck. Exempelvis appara´ter med de platta Eurokontakterna. De är dubbelisolerade och har en kontakt som saknar jordanslutning, men som passar i alla uttag i Europa (nästan).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men hur är det den aktuella Markslöjds lampan. Har den förstärkt isolering, är den avsedd att anslutas till jord? Det vet vi inte.
 
K Kvisthberg skrev:
Men hur är det den aktuella Markslöjds lampan. Har den förstärkt isolering, är den avsedd att anslutas till jord? Det vet vi inte.
Lampan är avsedd för jord.
Som tidigare nämnt, från lampan har jag en sladd, som inte tillhör lampan, som inte är jordad, i andra änden kopplar jag ett jordat uttag, utan att koppla jordad kabel. I uttaget, i väggen har jag två hål och ett jordat stift som går in i kontakten. Så utmaningen är att ojordad kabel kopplas i jordad lamppropp för att stiftet, från väggen, måste gå in i lampproppen.
 
BirgitS
R robinmarten skrev:
Lampan är avsedd för jord.
Och då måste den jordas i ett rum där det finns jord i uttagen. Att bryta mot det kan leda till att någon dör.
 
Exakt vad är problemet att använda jordad kabel? Är det omöjligt att dra från uttaget på väggen till lampan 3,5 m bort?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och då måste den jordas i ett rum där det finns jord i uttagen. Att bryta mot det kan leda till att någon dör.
Fast vi behöver ju inte överdriva saken......Det kan såklart hända men det kan även hända att man får en meteorit i huvudet och dör. Håll er under skydd alltså.........Det är mycket som kan hända och visst , man ska följa gällande regler om det går men taklampor som kopplas in på olika sätt finns nog fortfarande i ganska hög omfattning. Vet man bara vad man gör och det elektriska i lampan är fullgott och inte skadat så kommer ingen att dö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.