Måste jag ha primer på mina masterboardskivor i köket innan jag ska kakla och kan jag använda kakellim?
 
Nej, du måste inte ha primer. Ja kakellim kan du använda, men personligen gillar jag inte att jobba med det.
 
gunne skrev:
Nej, du måste inte ha primer. Ja kakellim kan du använda, men personligen gillar jag inte att jobba med det.

Tack så mkt för svar.
 
Varför ska du ha Masterboard i köket?
Min direkta reaktion är Håll den vedervärdiga skivan Borta från allt var mathygien heter.
 
Ja, gips duger bra. billigt, lättarbetat...
 
Illunion, vad är det för vedervärdigt med masterboard som gör att du inte vill ha den i kök?
 
Rent teoretiskt/formellt skall man väl igenligen inte ha gips bakom och över spisen, risk att det blir sprött av värmen.
 
Är det så? Det har jag helt missat. Är det något som man brukar ta hänsyn till, att man alltså sätter upp fibercement istället?
 
Testa att såga i den en gång, andas in dammet och du förstår vad jag menar.
Det står inte "asbest" på varudeklarationen, men det är inte stor skillnad!
 
Jag har sågat i den massor av gånger, och använder alltid mask med P3-filter, precis som när jag sågar andra dammande byggmaterial. Inga problem. Men jag fattar fortfarande inte vad det är för problem att ha den där man bereder mat, man sågar ju inte i den dagligen medan man lagar mat?

(Offtopic, jag försöker för mitt liv komma på var jag sett gubben på din avatar förut. Day of the tentacle?)
 
Alla material som är porösa, sugande, dåligt tåliga för slitage är väl inte att rekommendera intill matlagning
De senaste åren har det "poppat" upp diverse lösningar som jag tror med tiden kommer att förbjudas på grund av smittorisk = sjukdomar ( Hela familjen har haft magsjuka den sista veckan tack vare några kalkonbröst som troligtsvis inte var tillräckligt upphettade ) Vi har skärbrädor av den vita genomskinliga sorten som måste helst skrapas efter användning.
Vi lever i en tid där det snart inte finns bot på bakteriestammar som växer och muterar
Livsmedel som kommer snart nog från hela världen
Med en god hygien vid matlagningen och ordentligt tillagad klarar man sig bra
Kaklade bänkskivor med sugande fogar, sugande betongskivor med porer, mjuka träslag,
Lågprislaminat, ( Laminat kan också vara av hög kvalité )
Listan är lång över nya material som inte hör hemma som arbetsbänk i ett kök

När vårt kök skall bytas ut skall det bli granitskivor vid spishällen samt en planlimmad kvalitévask med sten runtom. Blanda in lite massiva träbänkar som avställningsyta så det blir balans på det "hårda" o de "mjuka"
 
Tessok skrev:
Alla material som är porösa, sugande, dåligt tåliga för slitage är väl inte att rekommendera intill matlagning
Det är nog väldigt få som lagar mat på den kaklade väggen.. Jag begriper inte vad hygienen har att göra med vad man har för material i själva väggen bakom kaklet.
 
jon_h skrev:
Det är nog väldigt få som lagar mat på den kaklade väggen.. Jag begriper inte vad hygienen har att göra med vad man har för material i själva väggen bakom kaklet.
Om det är på väggen har det så klart ingen betydelse
Min uppfattning var att det skulle utgöra bänkskivan
Det är inget ovanligt idag att man kaklar bänkskivorna
( hur idiotiskt det än kan låta ) någon amerikansk idé tror jag
 
Ah, nu när du säger det så kan det ju vara så. Jag tog för givet att det gällde vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.