Hej!

Ska installera Garderna Sileno City 500. Har två ställen där jag inte vet hur jag ska dra begränsningsslingan och behöver hjälp.

Plats 1: en korridor med äppelträd. Blå linje är ledkabel.

Schematisk jämförelse mellan Alternativ 1 och Alternativ 2 för placering av gröna cirkulära objekt bredvid bruna rektanglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plats 2: ett större träd och två mindre, om de ska bindas ihop på något vis eller inte.

Två ritningar som visar alternativa positioner för träd i ett landskapsdesignprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör vad som är enklast, det spelar ingen roll funktionsmässigt. Ofta vill man dra ledningen så att den blir så kort som möjligt.

Ett alternativ kan vara att strunta i dessa öar helt och hållet om det är robusta träd, eller att man skyddar litet mot påstötning a klipparen. Så har jag löst det på många ställen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Följer roboten ibland slingan eller går den alltid i random rörelse? Om det är helt random så undrar jag nämligen om den kommer hitta in till de facken som blir mellan träden, när slingan delar av det till olika fack. ?
 
Roboten kör över dubbel slinga, så allt annat än själva cirklarna kan du tänka som att det inte finns.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Roboten kör över dubbel slinga, så allt annat än själva cirklarna kan du tänka som att det inte finns.
Aha vad bra!! Då förstår jag!
 
Jag har ibland oroat mig för att jag ska göra allt jobb med slingor etc, och sedan ska vi lägga till eller ta bort ett träd, en hönsbur, eller annat som gör att slingan måste dras om.

För att vara flexibel om det händer, finns det en poäng i att gräva ner extra slinga, men så tätt så att roboten idag inte bryr sig om det? Men om man sedan behöver mer slinga så kan man gräva upp den och dra om bara en del av trädgården.

Skematisk bild av hur en begränsningsslinga för en robotgräsklippare är nergrävd i marken runt en trädgårdsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av extra slingkabel nedsänkt i marken för framtida trädgårdsändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller, om man en dag behöver lägga till mer slinga, är det då bara att köpa mer och koppla ihop det med det befintliga?

Hur kopplar man ihop?
 
P peter.linkan skrev:
Jag har ibland oroat mig för att jag ska göra allt jobb med slingor etc, och sedan ska vi lägga till eller ta bort ett träd, en hönsbur, eller annat som gör att slingan måste dras om.

För att vara flexibel om det händer, finns det en poäng i att gräva ner extra slinga, men så tätt så att roboten idag inte bryr sig om det? Men om man sedan behöver mer slinga så kan man gräva upp den och dra om bara en del av trädgården.

[bild] [bild]

Eller, om man en dag behöver lägga till mer slinga, är det då bara att köpa mer och koppla ihop det
med det befintliga?


Hur kopplar man ihop?

Lägg slingan med de förutsättningar som nu råder. Blir det tal om ändringar så är det enkelt att skarva på ny kabel på bef. slinga är mitt råd.
Använd samma typ av skarvdon som följer med till klipparen (3M) när du gör ändringar etc i kabeldragningen.
 
Slingan kommer att arbeta sig ner i gräset över tid, kan vara svår att dra upp i oskadat skick - sitter ju dessutom fast med plastspjut på jämna mellanrum.

Din idé kan funka precis när man lagt slingan första gången och vill ge utrymme för småjusteringar, dra då ut överskottskabeln utåt från huvudslingan och lägg ihop dem - som du visar i översta bilden fast ut i en rabatt etc.

Ska du lägga om slingan i en etablerad anläggning så kommer du inte ifrån att ordna bra skarvar. En del kör med 3M-vaselinfyllda klämkopplingar, jag brukar tycka det är bäst att löda och köra med krympslang med inbyggt smältlim i dubbla lager.
 
Förutom när du just lagt slingan så kommer den sitta rätt fast i jorden, så att lägga en "buffert" sådär är rätt meningslöst. Du kommer antingen inte kunna rubba kabeln och dra ut slingan och nyttja bufferten eller så kommer den delen vara *precis* för kort. :)
Som sagt, det är lätt att skarva och ett större antal meter nedgrävda sådär ökar bara risken för att du får ett brott på kabeln som du sedan måste laga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.