Hej.

Kikar på att byta mina 400V (står 380V på dom) el-radiatorer.
Målade lite snickerier igår och fick då en möjlighet att montera ner 2st element temporärt.
Och kom då åt kopplingsboxen bakom elementen.

Glömde tyvärr ta en bild. Men den såg ut såhär:
Vit termomodul från Gnosjö Klimatprodukter AB med etiketter för olika anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men 1-2-3 inkopplade - 2st faser samt 1st jord.
Nuvarande elementen är LVI element från 80-talet.

Om jag köper nya element. Tittar t.ex. på:
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...diatorer/oljefyllda-elradiatorer/yali-digital
Hittar inget dokument på hemsidan som visar el-schema på 230V eller 400V modellen av dessa?

Kan jag koppla in dessa 400V element utan allt för mycket jobb för en elektriker (dvs slipper dra nya kablar)?
Känner att jag frågar här för att få lite kött på benen innan jag beställer och ringer en elektriker lagom till leverans.

tack på förhand.
 
Så länge du köper rätt variant (400V) så bör det inte vara några problem för en elektriker att koppla in dom
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Så länge du köper rätt variant (400V) så bör det inte vara några problem för en elektriker att koppla in dom
Ok tack.
ett modernt element kräver inget mer än faser samt jord? eller nya el-radiatorer kanske inte ens kräver jord?
 
Hittar t.ex. hur man kopplar på ett annat 400V LVI element.
Verkar bara behövas 2st faser (och valfri nattsänkning/klocka) och ingen jord?
borde vara samma på Yali Digital antar jag?
Elektrisk kopplingsschema som visar inkoppling av 400V LVI-element utan jordanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Leta upp märkskylten på dina befintliga radiatorer - där står vilken spänning de har. Köper du då likadana så behövs inga omkopplingar i den fasta installationen. Någonstans måste du kunna beställa radiastorer med rätt spänning. Men kanske har tillverkare av radiatorer spårat ur även dem och endast erbjuder 230 V-varianter idag. Då kan det behövas lite omkoppling i din anläggning. Det är inte bra om du tvingas blanda 400 V- och 230 V-radiatorer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Leta upp märkskylten på dina befintliga radiatorer - där står vilken spänning de har. Köper du då likadana så behövs inga omkopplingar i den fasta installationen. Någonstans måste du kunna beställa radiastorer med rätt spänning. Men kanske har tillverkare av radiatorer spårat ur även dem och endast erbjuder 230 V-varianter idag. Då kan det behövas lite omkoppling i din anläggning. Det är inte bra om du tvingas blanda 400 V- och 230 V-radiatorer.
Jag har bara 380V radiatorer enligt märkskylten på alla element.
Men dom är från typ 1982 eller nåt och som jag förstår det var det 380V då vilket är 400V idag?
Så jag förstår det som att jag kan ersätta dom med 400V element idag för att använda båda faserna fortfarande (och få bättre fördelning på mina inkommande 3 faser?)
Och idag är dom flesta element isolerade på ett sätt som gör att dom inte kräver jord? Så den får man "koppla bort" om jag byter till nya 400V element?
 
Ja du bör fortsätta med 400 V för att få en bra fördelning av lasten och inte överbelasta några ledningar.

Nya radiatorer kan vara dubbelisolerade ja. Det får man kontrollera på märkskylten, det går inte och man ska inte dra några generella slutsatser. Skyddsjord ska finnas med i uttaget på anslutningsdosan du har på bild. Sedan ska sladden och stickproppen till radiatorn antingen använda eller inte använda denna skyddsjord. Du ska alltså inte behöva hantera detta på något sätt, men ändå viktigt att kontrollera att det blir rätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du bör fortsätta med 400 V för att få en bra fördelning av lasten och inte överbelasta några ledningar.

Nya radiatorer kan vara dubbelisolerade ja. Det får man kontrollera på märkskylten, det går inte och man ska inte dra några generella slutsatser. Skyddsjord ska finnas med i uttaget på anslutningsdosan du har på bild. Sedan ska sladden och stickproppen till radiatorn antingen använda eller inte använda denna skyddsjord. Du ska alltså inte behöva hantera detta på något sätt, men ändå viktigt att kontrollera att det blir rätt.
ok tack. Då är det som jag trodde.
Vill mest mentalt förbereda mig på om jag måste betala en elektriker för att dra om all el. Eller om befintliga kablar ”räcker”. Dvs borde bli billigare att byte element med befintliga kablar som är framdraget :)
 
Om du väljer Yali Digital så finns dessa i både 230V och 400V-utförande. Vad gäller inkoppling av 400V-radiatorer så ser det ut så här enligt manualen.
Diagram över inkoppling av 400V-radiator med beteckningar och en bild av en radiator till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.purmo.com/public/prod/b...-digital-installation-manual-combined-web.pdf

Du ska inte behöva dra om någon el om du väljer 400V-radiatorer med den info du har lämnat i tråden.
 
LVI har likadana kopplingsboxar till sina 400v element. Om plasten är fräsch borde man kunna behålla de gamla utan att blanda in en elektriker.
Dock bör man kontrollmäta och kolla att de är kopplade enligt schema.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det normala är väl kanske att 230v radiatorer är lagervara. Vill man ha 400v så får man beställa. Om man nu bara ser till vanlig handel alltså. Tror inte det är allt för vanligt idag att man köper nya elradiatorer till 80tals hus.
 
S Stefan1972 skrev:
Det normala är väl kanske att 230v radiatorer är lagervara. Vill man ha 400v så får man beställa. Om man nu bara ser till vanlig handel alltså. Tror inte det är allt för vanligt idag att man köper nya elradiatorer till 80tals hus.
Jag hade inga problem att hitta 400V i våras iaf.
Fanns tex ADAX på Hornbach.
Men man får kika ordentligt på etiketten - på utsidan ser dom exakt lika ut bara ett litet "kryss" i 400V rutan som skiljer :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag hade inga problem att hitta 400V i våras iaf.
Fanns tex ADAX på Hornbach.
Men man får kika ordentligt på etiketten - på utsidan ser dom exakt lika ut bara ett litet "kryss" i 400V rutan som skiljer :)
ja jag menade ju inte att det var svårt att hitta dem. Mest att de kanske inte är stapelvaror längre..........
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
När jag köpte 400V Tego elradiatorer till landet förra året så fick jag leverans dagen efter. Gissar på lagervara.
https://www.aeservice.se/
 
S Stefan1972 skrev:
Det normala är väl kanske att 230v radiatorer är lagervara. Vill man ha 400v så får man beställa. Om man nu bara ser till vanlig handel alltså. Tror inte det är allt för vanligt idag att man köper nya elradiatorer till 80tals hus.
verkar vara mycket beställningsvara när jag tittar på 400V element.
Är lägenhet i hus byggt 1904 men drogs aldrig in värme senaste 100åren :( utan kakelugnar samt el-radiatorer. Dyrt :(
Dom som sitter nu knäpper som s*tan när dom slår på och av och den icke-digitala termostaten är omöjlig att få in på rätt temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.