Ska du bara planhyvla är det bättre att köpa en ren planhyvle. Behöver du rikthyvla duger inte den du länkat till för det tyvärr.
 
Jasså, varför inte?

Planhyvel i samma prisklass?
 
Redigerat:
Det har stötts och blötts ofta här på Byggahus. Det går helt enkelt inte att få bra rikthyvling på ett så instabilt bord.

jag har en Emco Rex 2000 som brukar finnas på blocket för mellan 1500kr-3000kr. Den är på håret att rikthyvling fungerar.

En bra planhyvel, t ex Metabo, är ett bra alternativ för ren planhyvling.
 
OK, om man spenderar 6-7000 kr på en "mobil" planhyvel från Metabo/DeWalt eller liknande, då skulle den kunna funka bra till att hyvla ner lister och sådant. De tar väl bara några mm åt gången, antar jag,

https://www.proffsmagasinet.se/mask...UDWwgoRkPzTM9G3iS56hjz4lHdECaZ7kaAiKhEALw_wcB

Då undrar jag, går det att med en planhyvel "smala av" tex salningslister? Dvs köra ämnet på högkant, så att säga? Antingen genom att skava millimeter åt gången, eller att köra med cirkelsågen och sen köra igenom hyveln för att hyfsa?
 
M -MH- skrev:
OK, om man spenderar 6-7000 kr på en "mobil" planhyvel från Metabo/DeWalt eller liknande, då skulle den kunna funka bra till att hyvla ner lister och sådant. De tar väl bara några mm åt gången, antar jag,

[länk]

Då undrar jag, går det att med en planhyvel "smala av" tex salningslister? Dvs köra ämnet på högkant, så att säga? Antingen genom att skava millimeter åt gången, eller att köra med cirkelsågen och sen köra igenom hyveln för att hyfsa?
Det är teoretiskt möjligt om du lägger flera lister bredvid varandra på högkant.

Om du får det stabilt och rakt beror lite på dig själv:)
 
Rickard.
M -MH- skrev:
OK, om man spenderar 6-7000 kr på en "mobil" planhyvel från Metabo/DeWalt eller liknande, då skulle den kunna funka bra till att hyvla ner lister och sådant. De tar väl bara några mm åt gången, antar jag,

[länk]

Då undrar jag, går det att med en planhyvel "smala av" tex salningslister? Dvs köra ämnet på högkant, så att säga? Antingen genom att skava millimeter åt gången, eller att köra med cirkelsågen och sen köra igenom hyveln för att hyfsa?
Skulle säga att det låter som fel verktyg för jobbet även om det möjligtvis går. Handlar det om några mm är en handhyvel överlägsen ändå och handlar det om mer är en bordsåg bäst om man äger en sån fast det går fint att hyvla på om man inte ska massproducera.
 
Kanske använda cirkelsåg med en jigg som gör att du kan klyva relativt tunna ämnen? Så länge sågen får stöd och du kan ha en rätskiva är det ett bra sätt för att klyva material. Sen putsa av med handhyvel.
 
Tycker också det låter mer som ett jobb för en bordssåg, eller cirkelsåg om du redan har det. Om du ska köpa in något så är väl bordssåg lite mer mångsidigt än en planhyvel
 
Jo, en bordssåg hade väl varit bra, men man tar vad man har. :p

Jag har en bra kap/gersåg, och en måttligt fungerande cirkelsåg. Skall snickra en del, så en byggsåg kanske vore en bättre investering än en hyvel.

Kan man köra med elhandhyvel (bosch gröna), det viktigaste är egentligen att få bort den sågade ytan på locklister. Det blir ju ändå 200m som skall hyvlas. Å andra sidan har jag gott om tid.
 
Jag skulle sätta upp någon sorts jigg/fixtur eller styrning för elhyveln och ta en dag då jag bara hyvlar av allt. Jiggen skall helt enkelt vara till för att säkerställa att det inte tas för mycket på varje bräda.
Spelar det mindre roll är det bara att köra på med hyveln. Färska vassa stål i bara.
 
Rickard.
En elhyvel ställer man ju djupet i maskinen så det ska inte behövas något extra tillbehör för det, hur bra finishen blir på gran vet jag inte men vassa stål är ett bra tips.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Aha, jag hat aldrig hållit i en handhållen elhyvel så jag har ingen koll alls på funktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.