Jag har ett varmgarage på 60m2 som värms upp av en fläktkonvektor via min luft/vatten värmepump. Förr har jag haft 16c på vintern men med dagens elpriser tänkte jag hålla en lägre temperatur i garaget denna vinter.
Tilläggas bör även att jag har en luftavfuktare på 200w som är inställd på 60% luftfuktighet.

1 - Hur låg temperatur kan jag ha utan att det blir ohälsosamt för material.

2 - Hur hög luftfuktighet kan jag ha avfuktaren inställd på utan att det blir ohälsosamt för material.

Tacksam för synpunkter.
 
Har själv 8° - 9° i garaget med hjälp av en luftluftvärmepump i läge +8 underhållsvärme. Har också avfuktare. Det har fungerat utmärkt även om det kan vara lite kyligt när man ska greja där. Garaget är dock bara enkelt isolerat och vill därför inte slösa energi. Håller man RH på max 60% så är man säker mot ev. korrosion. RH ska inte vara över 70% i några längre perioder då det kan ge mögel.
 
J Josth skrev:
Har själv 8° - 9° i garaget med hjälp av en luftluftvärmepump i läge +8 underhållsvärme. Har också avfuktare. Det har fungerat utmärkt även om det kan vara lite kyligt när man ska greja där. Garaget är dock bara enkelt isolerat och vill därför inte slösa energi. Håller man RH på max 60% så är man säker mot ev. korrosion. RH ska inte vara över 70% i några längre perioder då det kan ge mögel.
Tack för svar, då låter det som jag inte är fel på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.