Håller på att bygga en vedeldad terrassvärmare och skulle vilja ha nån cm med nån slags bruk i botten, närmast elden.

Under terrassvärmaren kommer det vara ca 50cm luft och sen förmodligen en plåt på trallen om det behövs.

Jag har fix och fog över hemma, kan jag använda nån av dem? Gör inget om det spricker lite.
 
Det är en lera som man lägger i botten och sidorna på öppna eldstäder. Finns bl a hos företag som servar kakelugnar och öppna spisar.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Det går säkert med fix/fog, fast jag undrar om det inte kommer att återgå till pulverform efter en tids användning?
Jag köpte spislera på bauhaus till min köksspis, det borde du kunna använda.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
T Timmerö skrev:
Håller på att bygga en vedeldad terrassvärmare och skulle vilja ha nån cm med nån slags bruk i botten, närmast elden.

Under terrassvärmaren kommer det vara ca 50cm luft och sen förmodligen en plåt på trallen om det behövs.

Jag har fix och fog över hemma, kan jag använda nån av dem? Gör inget om det spricker lite.
Eldfast tegel och eldfast bruk kanske?
 
Tack för tipsen, får se om jag testar med fix eller fog först och sen eldfast lera eller spislera om det pulveriseras.

Inspo nedan, där skålen kommer att komma från en trasig webergrill som har lite hål i botten (som också är väldigt tunn), därav att jag tänkte att nån cm bruk av nån form kunde vara bra.

Omvandlad webergrill använd som eldkorg med brinnande ved på snötäckt mark, framför en träklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Ska du ha plåt direkt under så kommer bruk garanterat att spricka och gå i småbitar.
Lägg ett nät över hålen och sen ett lager grus för att skydda både plåt och nät.

Jag personligen skulle ställa in en pastainsats från IKEA (för 5 l grytor) och sen elda i den men det är mest för att det spar ved och ger en jämn värme. Lägg fortfarande ett nät i botten av grillen.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Ska du ha plåt direkt under så kommer bruk garanterat att spricka och gå i småbitar.
Lägg ett nät över hålen och sen ett lager grus för att skydda både plåt och nät.

Jag personligen skulle ställa in en pastainsats från IKEA (för 5 l grytor) och sen elda i den men det är mest för att det spar ved och ger en jämn värme. Lägg fortfarande ett nät i botten av grillen.
Jag ska testa med grus! Men hade varit snyggt om gruset "satt fast" då jag tänkte bygga den så att man kan rotera själva skålen om man skulle vilja ha den helt horisontellt. Tror dock den oftast kommer vara vinklad som på bilden ovan.

Gillar idén med durkslaget! Ska testa det också, googlade lite på det och verkar vara ett bra sätt att elda kottar vilket jag har enorma mängder av :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.