Hej alla kunniga.

Bakgrund: Från källaren i vårt torp ska jag förbereda för rörmokare. Jag kommer själv först göra rördragningen i huset med 15mm förkromade kopparrör. Tanken är att från den hyggligt moderna/nya Pem-slangen och en huvudkran i källaren (som rörmokaren kanske vill byta?), sedan ansluta till kopparrören i hallen.

Min funderingar: Kommer rörmokaren vilja/kunna använda t ex isolerade 22mm kopparrör från huvudkranen i källaren fram till T-kopplingen som installeras uppe mot tak i hallen, där kallt vatten går vidare mot både kök och badrum, samt att varmt vatten kommer från badrum (där också varmvattenberedaren finns).

Om rörrörmokaren använder 22mm kopparrör så tänker jag att jag kan nämligen förbereda med en T-koppling 15-15-22mm för kallt vatten uppe i tak. Men om rörmokaren vill använda helt annan standard - vad kan det vara? Är det troligt att rörmokaren använder 15mm från källaren upp till hall?

Stort tack för all hjälp.:D
 
  • Renoveringsarbete med synliga rörledningar märkta för varmt och kallt vatten samt öppet golv där ledningar löper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång källargång med betongväggar, stege och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korroderad vattenledning med isolering och reglerventil i en krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver nog ta reda på kvaliten på huvudkranen.
Är den tät, går den att använda utan att den fastnat?
Helt enkelt motionera den imellanåt, det är iaf min erfarenhet av gamla kranar.
I nuläget har jag en huvudkran som inte går att stänga av....... tur jag har 2...
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Det går utmärkt att öppna och stänga huvudkranen, däremot är övre muttern relativt rostig och jag är orolig att jag drar sönder "allt" om jag själv försöker lossa övre muttern på huvudkranen. Då måste vattnet stängas av på gatan förmodligen...? Kommunalt vatten...
 
Du kommer att få en ny kran före mätaren så du kan alltid byta den du har senare efteråt.
Om den hamnar efter mätaren.

Dra 15mm kopparrör fram till mätarplatsen bara. Det räcker.
Själv drog jag fram 22mm men inser nu efteråt att det var rätt onödigt, men mindre än 15 bör man aldrig ha.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Tack @Huddingebo för din åsikt om att 15mm-rör räcker.

Nere i källaren, bör jag ha isolerade rör eller har man ett oisolerat rör med kallvatten upp från källaren, som ansluter mot kök och badrum?
 
salomo salomo skrev:
Tack @Huddingebo för din åsikt om att 15mm-rör räcker.

Nere i källaren, bör jag ha isolerade rör eller har man ett oisolerat rör med kallvatten upp från källaren, som ansluter mot kök och badrum?
Beror på...
Inkommande kallvattenrör riskerar alltid att få kondens på sig och att det droppar från de.
Sällan ett problem i en källare.
Jag har inte det. Sätt dit det senare om du tycker att det stör.
Jag tar för givet att det alltid är över nollan.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
C
salomo salomo skrev:
jag är orolig att jag drar sönder "allt" om jag själv försöker lossa övre muttern på huvudkranen.
Någon får rätta mig om jag har fel, men det där är ingen mutter - röret är gängat direkt i ventilen.
Så det där får du inte isär utan att kapa röret eller skruva bort hela ventilen.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men det där är ingen mutter - röret är gängat direkt i ventilen.
Så det där får du inte isär utan att kapa röret eller skruva bort hela ventilen.
Se bild, inringat med rött. Är det en mutter som kanske kärvar en del men borde gå att få loss? (Med rätt kunskap och verktyg...)
 
  • Rostig mutter på ett rör inringad med rött, tecken på korrosion och möjlig fastsittning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
salomo salomo skrev:
Se bild, inringat med rött. Är det en mutter som kanske kärvar en del men borde gå att få loss? (Med rätt kunskap och verktyg...)
Ja, det är precis den jag menar. Det är ingen (lekande) mutter som du kan skruva loss, utan en del av ventilhuset. Vrider du på den så vrider du hela ventilen.

113_cc39a90b6a4b08a6c667a2b0593dcb93.png
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Okay, tack. Då behöver jag bara klura ut om röret som går ner i ventilhuset gängar ur medsols eller motsols. Då kanske jag kan gänga ur röret själv och sedan sätta dit ett rör som ska dras vidare till badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.