Demmpa Demmpa skrev:
Nackdelen är att Aspen inte håller sig inom de 5-10 meter det är mellan järnvägen och TS fastighet utan det kommer att skjuta en massa rotskott inne på TS fastighet också.
Absolut, men det löser en gräsklippare enkelt. Nu verka TS ha släppt tanken på insynsskydd, så det spelar kanske ingen större roll längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fast nu är det måndag, TS har nyktrat till igen och kanske åter vill ha sitt insynsskydd. ;)
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ha ha! Jo tror det hela började sjunka in redan i helgen. Det är ju inte min mark! Det skrev jag iofs redan i rubriken.

Varför jag överhuvudtaget skrev något här var för att det kanske fanns något stöd för informationsplikt vid en så pass stor förändring. Precis som när man sätter upp staket/plank eller bygger så måste man söka bygglov och informera grannar.
Nu finns det inte det så det är bara gilla läget.

Rotskotten kommer bli ett problem. Men det får vi hantera. Har ju fått en massa tips här. Tack!
Vi får fixa ett eget insynsskydd på vårt tomt.

:rofl:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L laban1971 skrev:
Vi är nog mest överrumplade. Men dialog är väl det jag hade önskat.
Har du ringt och pratat något med kommun nu? Om ni låter någon form av trädgårds- eller parkträd/buskar kanske chansen är större att de får stå. Förslagsvis buskar som blir 2-3 eller kanske något högre om banvallen är hög. Leta i någon trädgårdsbok efter lättförökade sorter så behöver det inte bli så dyrt. Sätt kanske häck på kommunensmark strax innanför järnvägsområdet.
 
F FGLIN skrev:
Har du ringt och pratat något med kommun nu? Om ni låter någon form av trädgårds- eller parkträd/buskar kanske chansen är större att de får stå. Förslagsvis buskar som blir 2-3 eller kanske något högre om banvallen är hög. Leta i någon trädgårdsbok efter lättförökade sorter så behöver det inte bli så dyrt. Sätt kanske häck på kommunensmark strax innanför järnvägsområdet.
Jo jag har pratat med kommunen. Dom har inte med saken att göra.
Vi kommer sätta något lämpligt på vår sida. Det har vi iofs redan gjort men vi får titta på något mer snabbväxande. Kommunens mark vara barriär mellan banvallen och vår tomt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När jag tittar på bilden så är det första som slår mig att ni inte har ett enda träd åt det hållet på er egna mark. Träd går snabbt att ta bort men tar väldigt lång tid på sig att växa upp. Var det ni eller ägarna innan er som valde att ta bort alla träden? En trädgård utan träd är som ett hus utan tak. Ett misstag många gör är just att fälla alla träd och göra gräsmatta. Vad sedan kommunen och banverket gör hade inte drabbat er om ni tänkt långsiktigt från början. Träden är allas vårt ansvar att värna och ta hand om.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
B BellaF skrev:
När jag tittar på bilden så är det första som slår mig att ni inte har ett enda träd åt det hållet på er egna mark. Träd går snabbt att ta bort men tar väldigt lång tid på sig att växa upp. Var det ni eller ägarna innan er som valde att ta bort alla träden? En trädgård utan träd är som ett hus utan tak. Ett misstag många gör är just att fälla alla träd och göra gräsmatta. Vad sedan kommunen och banverket gör hade inte drabbat er om ni tänkt långsiktigt från början. Träden är allas vårt ansvar att värna och ta hand om.
Vi har inte fällt ett enda träd. Vi har en plan för detta men där är vi inte ännu. Det blev ett tak på huset tex;)
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
L laban1971 skrev:
Precis som när man sätter upp staket/plank eller bygger så måste man söka bygglov och informera grannar.
Man behöver inte informera grannarna. Var har du fått det i från?
 
K Kane skrev:
Man behöver inte informera grannarna. Var har du fått det i från?
Jag har inte fått för mig något. Men i chocke
K Kane skrev:
Man behöver inte informera grannarna. Var har du fått det i från?
Har inte fått för mig att det är så, även om jag önskar just då att det var så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.