Tänkte bättra på isoleringen på vinden, har idag kutterspån ca 30 cm sen har förra ägarna lagt på en matta med isolering med papper på ena sidan, tror inte det är bra, har blivit lite svartmögel på vassa ställen mest ner mot takfoten, vad gör man? Tar bort isoleringen med papper låter kutterspån ligga kvar och spruta lösull, och hur gör man med luftspalten? Ska den finnas eller kan man spruta lösull mot taket, tänkte lägga ca 20 cm??????
 
A Annarajja skrev:
Tänkte bättra på isoleringen på vinden, har idag kutterspån ca 30 cm sen har förra ägarna lagt på en matta med isolering med papper på ena sidan, tror inte det är bra, har blivit lite svartmögel på vassa ställen mest ner mot takfoten, vad gör man? Tar bort isoleringen med papper låter kutterspån ligga kvar och spruta lösull, och hur gör man med luftspalten? Ska den finnas eller kan man spruta lösull mot taket, tänkte lägga ca 20 cm??????
Vad tänkte du spruta för lösull?
 
B larry78 skrev:
Vad tänkte du spruta för lösull?
Typ cellulosa hade jag tänkt i-cell
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Du behöver en luftspalt mellan råsponten och isoleringen vid takfoten för att minska risken för fuktskador. Det finns särskilda skivor att köpa som passar mellan facken.
 
Kocodelux Kocodelux skrev:
Du behöver en luftspalt mellan råsponten och isoleringen vid takfoten för att minska risken för fuktskador. Det finns särskilda skivor att köpa som passar mellan facken.
Jo då jag vet att det finns sånna skivor,tänkte jag skulle slippa sätta
 
Kocodelux Kocodelux skrev:
Du behöver en luftspalt mellan råsponten och isoleringen vid takfoten för att minska risken för fuktskador. Det finns särskilda skivor att köpa som passar mellan facken.
Notera:
Dessa skivor passar inte alla hus.
På äldre hus kan facken variera upptill 30cm iaf.
Det var inte så noga med att takstolarna skulle stå med exakt lika stort mellanrum.
Mitt hus är ett sådant.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
A Annarajja skrev:
Jo då jag vet att det finns sånna skivor,tänkte jag skulle slippa sätta
Jag har samma förutsättningar som dig. Skall själv ta bort skivorna och spruta cellulosa fiber ovanpå kutterspånet. Fick en offert på 100kvm a 200mm på strax under 16000:-
Men dessa måste in också:
https://www.byggmax.se/luftspaltskiva-20mm-p6391554
 
M MrDizzy skrev:
Notera:
Dessa skivor passar inte alla hus.
På äldre hus kan facken variera upptill 30cm iaf.
Det var inte så noga med att takstolarna skulle stå med exakt lika stort mellanrum.
Mitt hus är ett sådant.
Fast dessa skivor så sätter man 2 bara, de går att anpassa efter fack storlek enkelt. Trycks in bara.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Fast dessa skivor så sätter man 2 bara, de går att anpassa efter fack storlek enkelt. Trycks in bara.
Det mesta går att anpassa till ... men det jag menade är att det då går mer material och kostar mycket mer och tar mer tid att få bra.
Så man behöver mäta upp varje spalt/fack för sig (på varje sida om stolarna står lite snett , jag en en sån takstol tex på mitt hus) och sen se hur mycket material man behöver.
Det går inte i alla hus att bara räkna antalet fack och sen beställa efter det.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.