Vi har pratat med våra grannar att det vore bra med ett plank mellan våra tomter för att slippa insyn. Då båda har mycket berg och lite jordmån pratar vi om plank istället för häck. Jag undrar hur högt plank ni fått igenom om man har grannemedgivande att smälla upp ett i tomtgräns? Detta gäller Stockholms kommun.
 
BirgitS
Claes Sörmland
Det där med hur högt och långt plank som kan ges bygglov lär variera mellan platserna och kommunen.

Det första att kolla är detaljplanen om den ens tillåter plank på platsen. Plank är byggnation. Är marken prickad mot grannen så kan det vara planstridigt att bygga plank där. Den lagliga möjligheten är då en liten avvikelse från planen.

Det är ju precis som beskrivs ovan en rätt subjektiv sak att bedöma ett plank. I princip ska ditt och grannens enskilda intresse av ett plank vägas mot de eventuella motstridiga allmänna intressen som kommunen ser.

Allmänna intressen kan vara att kommunen inte önskar att området blir för slutet. De kan t ex ogilla det av rent estetiska skäl eller som hände i min kommun anföra argumentet att det minskar tryggheten i området (att sikten mellan tomterna minskar uppfattar jag det som). Detta bedöms i princip utifrån de argument som kommunens tjänstemän lägger fram för politikerna i byggnadsnämnden och de beslut som byggnadsnämndens politiker tar löpande. Det kan således variera rätt stort hur olika kommuner hanterar en ansökan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Höjden bestäms av bygglovet, så din fråga ska ställas till kommunen.

Vanligtvis är väl ett insynsskyddsplank någonstans mellan 1.8 och 2.2 meter högt.

Att ni båda grannar är överens gör det väl enklare för handläggaren tänker jag.
 
Tack för svar! Delen av tomterna där planket diskuteras är inte prickat. Vi har vanlig häck längre ned mot gatan men utmaningen som sagt är att det kommer bli svårt att få någon häck att växa på de bergiga delarna av tomterna. Därav att ett plank skulle kunna vara en lösning. Vet ni någon i Stockholm som fått igenom plank som lösning? Jag tänker 180 cm som lägst.
 
Utan bygglov: 110. Med bygglov: 180.
Reglerna i Stockholm finns här:
https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-mark/staket-plank-spalje-pergola/

B BeckyJ skrev:
Vi har pratat med våra grannar att det vore bra med ett plank mellan våra tomter för att slippa insyn. Då båda har mycket berg och lite jordmån pratar vi om plank istället för häck. Jag undrar hur högt plank ni fått igenom om man har grannemedgivande att smälla upp ett i tomtgräns? Detta gäller Stockholms kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.