B b8q skrev:
Kan vi inte bara hålla oss till det vanliga ”klantverkare”?
Själv använder jag ofta uttrycket "ingentingjörer"...
 
KristinaRT
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska vi bort stigma kring ADHD så är den upphåsade syn som du ger uttryck för helt fel väg att gå. Det du gör med ditt starka inlägg är att skapa osäkerhet och rädsla. Folk slutar läsa tråden, folk vill inte lära sig mer om det obehagliga, det tystnar och locket läggs på. De sociala riskerna blir för stora att ta i ämnet. Det blir tabu.

Tabu är metoden för att hindra förändring, att lägga något i frysboxen.

Vill du hjälpa ADHD-frågan så avdramatisera den. Gör det lätt att prata om ADHD utan sociala risker. Vi vet detta för det fungerade nyligen med homosexualitet. Det måste upp på bordet för förändring. Humor är en viktig väg.
Märker att du har begränsad erfarenhet, och då kan det kanske tyckas dramatiskt.
Men jag beskriver (tyvärr) verkligheten för väldigt många. Jag fick på en VC för 2 år sedan höra att ”man får ju sätta sina barn i privatskolor så man slipper ADHD och DAMP-ungar”….

Jag har jobbat i 10 år för att avdramatisera och normalisera, vilket jag beskrivit tidigare. Pratat i skolor etc. Tyvärr är samhället idag intolerant mot det som är annorlunda. Det blir bättre, men det jag beskrev ÄR verklighet idag. Otrevligt och obehagligt kanske, men verkligheten.

Acceptans är lätt i teori, svårt i praktiken. Men teori är iaf en början. Jag tror inte användningen av diagnosen i den typen av sammanhang som är upphov till denna tråd är vägen till acceptans, men vem vet?

edit: min erfarenhet av ADHD är både privat och yrkesmässig. Men eftersom jag känner att jag lämnat ut mig tillräckligt och inte har mer jag kan/vill tillföra släpper jag diskussionen här.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Själv använder jag ofta uttrycket "ingentingjörer"...
Frågan är var som är värst
Klantverkare
Ingentingjörer
eller
Konsnylter
 
Jag jobbade i många år som just konsnylt.
På mitt visitkort stod det "Expert" :p
 
D Dilato skrev:
Jag jobbade i många år som just konsnylt.
På mitt visitkort stod det "Expert" :p

Oh så du kan göra 7 röda linjer alla vinkelräta mot varandra och med grön färg ;)
 
Claes Sörmland
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag tror inte användningen av diagnosen i den typen av sammanhang som är upphov till denna tråd är vägen till acceptans, men vem vet?
Jag är rätt övertygad om att avdramatisering genom exponering är vägen till tolerans i ett samhälle på de flesta områden.

Att hänga upp sig på enstaka ords användning och förklara hur förträfflig man själv är jämfört med alla andra eller försöka dra offerskapskortet är inte effektivt. Det är svårt för de flesta att tycka om sådana människor.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
många följer diverse influcners och batikfilurer när dom tycker i sin lilla rosa/lila värld att ett ord inte är okej så är det så.. många vet man inte ska kast ut ord i stridesargument men det händer många förstår sammanhanget och borstar avsig men då är det dom som är "korrekta" och jagar socialpoäng och klapp på ryggen av "bror duktig" som jordfelsbrytarn inte fungerar på så det kortsluter... samt är ett forum.. sånt här förekommer passar det inte så byt tråd och klicka på "ignorera användare"... Är min lilla teori bara inget annat
 
Sittställning
HogeN HogeN skrev:
många följer diverse influcners och batikfilurer när dom tycker i sin lilla rosa/lila värld att ett ord inte är okej så är det så.. många vet man inte ska kast ut ord i stridesargument men det händer många förstår sammanhanget och borstar avsig men då är det dom som är "korrekta" och jagar socialpoäng och klapp på ryggen av "bror duktig" som jordfelsbrytarn inte fungerar på så det kortsluter... samt är ett forum.. sånt här förekommer passar det inte så byt tråd och klicka på "ignorera användare"... Är min lilla teori bara inget annat
HogeN HogeN skrev:
många följer diverse influcners och batikfilurer när dom tycker i sin lilla rosa/lila värld att ett ord inte är okej så är det så.. många vet man inte ska kast ut ord i stridesargument men det händer många förstår sammanhanget och borstar avsig men då är det dom som är "korrekta" och jagar socialpoäng och klapp på ryggen av "bror duktig" som jordfelsbrytarn inte fungerar på så det kortsluter... samt är ett forum.. sånt här förekommer passar det inte så byt tråd och klicka på "ignorera användare"... Är min lilla teori bara inget annat
Så ignorera istället för att upplysa ?

Nja detta tror jag inte på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Så ignorera istället för att upplysa ?

Nja detta tror jag inte på.
kortslutning ?
 
Claes Sörmland
HogeN HogeN skrev:
kortslutning ?
Fullständigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fullständigt.
märkte det ^^ men jag gav recept hur dom enklast gör.. klicka på dom 3prickarna så är det enklast för alla :D
 
Sittställning
Nyvaken förvisso, men vad missar jag ?

HogeN HogeN skrev:
kortslutning ?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fullständigt.
 
Claes Sörmland
Sittställning Forlowt skrev:
Nyvaken förvisso, men vad missar jag ?
Det är jag som kortsluter för jag förstår inte. Vägen ut verkar vara de tre små prickarna.
 
Sittställning
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är jag som kortsluter för jag förstår inte. Vägen ut verkar vara de tre små prickarna.
Ignorera det man inte gillar istället för att försöka förstå varandra ? Bra lösning ?

Trodde poängen med tråden var att lyfta frågan men kanske är en kortslutning jag har trots allt.
 
Claes Sörmland
Sittställning Forlowt skrev:
Ignorera det man inte gillar istället för att försöka förstå varandra ? Bra lösning ?

Trodde poängen med tråden var att lyfta frågan men kanske är en kortslutning jag har trots allt.
Jag tror nog på dialog trots allt. Sen behöver man ju inte komma överens för det. Men det är inte målet.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.