Hej!

Köpt ett tegelhus från 1954. Huset har källare, 2 våningar och sedan en vind (ej isolerad).
Just nu så bor vi på övre våning medans nedre är så gott som utblåst då ny el, avlopp osv ska göras.

Hade inga tankar på det men då säger en kompis till mig att "Ska du inte byta ut spånet i yttervägg när du lix rivit så mycket?". "Det blir dessutom lättare att dra ny el".

Ytterväggens beståndsdelar utifrån sett ser ut såhär:

1. Tegel
2. Luftig spalt med någon typ av lätt isolerande svart papp (om ni vet vad jag menar så vill jag gärna veta vad det är).
3. Spontant virke
4. Spån
5. Spontant virke
6. Treetex

Kan man byta ut spånet i ytterväggen mot tex mineralull?
Om det är möjligt, lönar det sig att göra det? Om K-värdet är dubbelt så bra, kan man räkna med att uppvärmningskostnaderna halveras?
Det kommer ju aldrig någonsin mer rivas så mycket i detta hus så om isoleringen ska bättras på så är det nu.

Eller ska gamla hus fortsätta vara som dom va byggda? Då gamla hus ska andas så har jag läst/hört att det finns risker med att byta ut skikt i dom. Enda fördelen med spån som jag ser det är att det kan suga upp fukt.
 
B
Spån har λ=0,07–0,10, och andra sorters isolering kan ha ner mot 0.037 där nånstans.
Men det är ju annat i väggen med, så det blir inte en halvering av energiförbrukningen. Dessutom är det mycket förluster kring fönster och annat som inte påverkas, så husets totala förbrukning kommer inte ändras så mycket.

Det är rätt mycket jobb med att få bort och deponera spånet, och man lär i alla fall välja cellulosa eller liknande isolering som andas. Den är inte så billig.

Man brukar sällan byta isolering för att få lägre energikostnad. Det brukar vara andra skäl till att man byter isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.