Jag har en elbil jag laddar hemma för det mesta. Det hotande elpriserna till kommande vinter skrämmer många, däribland mig. Här gäller det att se över sina avtal och sin förbrukning för att minimera kostnaden för elen.
Jag har, som många andra, funderat på tim-avtal eftersom jag gör av med en hel del el till bilen. Men samtidigt så läser man hotfulla inlägg om att tim-avtal kan bli DYRT om man gör fel. Jag har en app där jag exakt kan se förbrukningen till bilen, så den har jag stenkoll på. Så frågan blir då: Finns det något sätt att kunna göra en kalkyl där man kan se (gissa, uppskatta, tro) var break-even går för de olika avtalsformerna. Att få ett exakt utfall är omöjligt, det är ju helt beroende på ingående parametrar, Putin, vädret, körsträcka och miljöpartiet. Men man skulle i alla fall önska att kunna trixa lite med parametrarna för att se utfallet för olika scenarier.
Elbil som laddas med en blå laddkabel ansluten till bilens laddningsport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
B
Enklaste är väl att ladda ner sin förbrukning från sin elleverantör, och räkna. Blir ju nån halvtimme i Excel för att få ihop timförbrukningen med med elpriserna, eftersom det är nästan 800h per månad.

Men provar man en månad, så är det väl bara att se om man är över eller under det vanliga rörliga priset. Jag har I alla fall inte varit över medel enda månad, tror jag som sämst hamnade 15öre per kWh under rörliga priset, men jag tänker mig för med disk och tvätt och varmvattnet görs bara på natten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.