Städade under den gjutna betongtrappan nyligen och noterade sprickor på undersidan. Ser att de fyllt i sprickor som finns på ovansidan med något men här har man glömt eller struntat i det. Kan se hur det vittrat bort betong och armeringen sticker fram här och var.

Tänker att detta bör åtgärdas med risk för att man en vacker dag kliver rakt ner i armering eller slår sig fördärvad.

Tror ni man behöver gjuta om hela trappan från grunden eller är det något man kan göra en mer varaktig lagning med? Har aldrig arbetat med betong men det jag sett av konstruktionsbilder ska betongmassan ramas in tills det härdat.

Att ta in en firma lär ju bli kostsamt förstår jag.
 
  • Undersidan av en gjuten betongtrappa med synliga sprickor och framträdande armering på vissa ställen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag blir inte riktigt klok på bilden. Slutar trappan mot en vägg?

Själv hade jag borstat av rosten och penslat på Sika på järnen. Sedan putsat de sidorna.

[länk]

Staffan
Det är lite trångt under så det är svårt att få en vettig bild.. Sorry.

Den slutar mot en vägg, aldelles riktigt. Har väggen i ryggen, stenplattor under och mossa.

Jag gör ett försök när det blir lite mildare väder. Nu verkar ju vintern vara tillbaka igen...

Borde B-bruk vara lämpligt som puts eller C-bruk, med frosttillsats då förstås. ?
 
Typiska karbonatiseringsskador. Betongen tar upp koldioxid och blir kalksten som har mindre volym än betong. När karbonatiseringen med åtföljande sprickor når in till järnen så börjar de rosta. Rost har större volym än järn och spränger bort betongen utanför.

Det går att reparera såna där skador men processen fortgår och eftersom betongen antagligen är K20 eller liknande och järnen ligger nära ytan så går det relativt snabbt. En tätare betong till exempel K30 karbonatiseras långsammare eftersom det finns färre vattenporer som ger luften tillträde på djupet. Om skyddsskiktet utanpå järnen är tjockare så tar det naturligtvis längre tid innan karbonatiseringen når järnen.
 
@heimlaga har du något förslag på vad som skulle vara en hållbar lagning? Står i en liknande situation med en trappa där det dessvärre också finns en överbyggnad med balkong.
 
Hur gick det med reparationen? Har liknande problem och skulle helst försöka laga utan istället för att köpa en helt ny trappa.
 
S Smeds skrev:
Hur gick det med reparationen? Har liknande problem och skulle helst försöka laga utan istället för att köpa en helt ny trappa.
Vi har lagat undersidan av vår betongtrappa. Eller rättare sagt anlitat en murare som gjorde det. Han borstade loss den lösa betongen, borstade bort rosten från armeringsjärnen, penslade på rostskyddsmedel och fyllde i med nytt material. Det har hållit fint över vintern i alla fall. Rätt mkt jobb, tog ungefär en vecka med torktider och annat.
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vi har lagat undersidan av vår betongtrappa. Eller rättare sagt anlitat en murare som gjorde det. Han borstade loss den lösa betongen, borstade bort rosten från armeringsjärnen, penslade på rostskyddsmedel och fyllde i med nytt material. Det har hållit fint över vintern i alla fall. Rätt mkt jobb, tog ungefär en vecka med torktider och annat.
Vad använde muraren för nytt material?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.