Vi ska snart installera ett soltak och planerar nu för att göra oss av med så mycket takgenomföringar som möjligt (eg: frånluft, imkanal och avloppsluftningen). Bland annat så kommer vi ersätta självdragsventilationen med en FTX som får andas via stos i gavel.

Vår murstock har 5 kanaler idag, 2 för eldstäder, 1 för oljepannan (bortplockad sedan länge) samt 2 som jag ännu inte lokaliserat men tror är frånluft från tvättstuga och torkrum. Alla ventilationskanaler kommer pluggas snart iom FTXen, så dessa gångar blir då fria att använda till annat.

Frågan är helt sonika: kan / får jag leda ut imkanalen i en av de nu lediga kanalerna i murstocken?

Jag tänker alltså att jag uppe på vinden:
- borrar mig in i sidan av murstocken
- gjuter en liten plugg nedåt för att undvika att källarluft läcker ut på vinden
- trär in imkanalen och leder den hela vägen till toppen av murstocken / skorstenen (inget matos i kontakt med bruket alltså, vi kör en plåtkanal hela vägen).
- sätter en hätta över murstocken / skorstenen för regnskydd

Är det en rimlig lösning?
 
Detta är inga konstigheter, bara kör på det.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog rätt vanligt.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Jag pratade med sotaren idag och han bekräftadet det ni säger. Han menade att det är en skitbra lösning och gav lite tips om rensluckor och dylikt också. Kommer bli bra detta!

Tack för er input!
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
Går i samma tankar. Hur blev det? Har du några bilder och tips?
Har också funderingar på hur jag gör avslutet för att inte få in regn. Samt om jag måste isolera mot kondens inne i skorstenen.
 
Har inte kommit till skott med den ännu - ser ut att bli någon gång nästa vecka. Återkommer när det är på plats!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
För min egen referens så verkar detta vara en lovande metod; https://www.dinbyggare.se/installera-en-braskamin/

Eg; rita ut var röret ska in, borra många hål runt diametern, knacka ut med bilhammare och slägga. Mura fast en stos med eldfast murbruk.
 
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
Vi valde en lämplig ventilationskanal, bilade bort betongbruket och sen var det faktiskt bara att plocka ut två stenar (körde lilla bilhammaren runt om i fogen) så hade vi plats för ett 160 rör.
Person som bilat i vägg för installation av ventilationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer...
 
  • Öppning i en betongvägg med borttagen murbruk och två lösa stenar, förberedd för installation av ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
Snyggt. "Cleant" hål. Väntar med spänning på fortsättningen. Du blir min försökskanin;)
 
Ska uppdatera dig också (stora byggtråden är här borta).

Borrade in plugg och torrmonterade stosen för att testa
Monterad stos med fyra skruvar på en skorstenskanal med synligt murbruk och putsreparationer runt öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att täta nedåt i skorstenskanalen så skar jag till ett 170x170mm block av 70mm rockwool markskiva och tryckte fast i kanalen nedåt. (Inga foton på detta tyvärr, men det är så enkelt som det låter, den sitter som berget)

Blandade lite murbruk, lagade sidan och lappade ihop putsen:
Person reparerar en murad skorstenskanal och applicerar murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det härdat hjälpligt så fäste jag stosen med fyra skruv, och rikligt med pannkitt emellan. En av skruvarna förlorade skallen så jag dängde på med ordentligt mycket pannkitt... Bigger the glob, better the job.
Ventilationsrör anslutet till plugg och stos monterad i vägg, omgiven av nylagat murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över spisen tog vi upp ett nytt hål för rak och enkel dragning. Tidigare satt här en knycklad flexslang som strypts till 125mm utan anledning.

Installation av FTX-system i kök med exponerad isolering och ventilationskanaler ovanför köksfläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så var det bara att koppla ihop allt:

Flexibel ventilationskanal installerad i vind med träbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av stos och ventilationsrör i träkonstruktion med isolering och upphängningsband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet blev outstanding. Fläkten kan andas och ljudnivån i köket sänktes drastiskt. Nu kan man liksom prata medans fläkten går.

Återstår lite brandisolering av kanalen, samt att styra upphängningen lite bättre. (Svepa banden runt kanalen och placera dem på takstolen istället för mitt i råsponten).
 
  • Gilla
TheBigCheese och 1 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Ska uppdatera dig också (stora byggtråden är här borta).

Borrade in plugg och torrmonterade stosen för att testa
[bild]

För att täta nedåt i skorstenskanalen så skar jag till ett 170x170mm block av 70mm rockwool markskiva och tryckte fast i kanalen nedåt. (Inga foton på detta tyvärr, men det är så enkelt som det låter, den sitter som berget)

Blandade lite murbruk, lagade sidan och lappade ihop putsen:
[bild]

När det härdat hjälpligt så fäste jag stosen med fyra skruv, och rikligt med pannkitt emellan. En av skruvarna förlorade skallen så jag dängde på med ordentligt mycket pannkitt... Bigger the glob, better the job.
[bild]

Över spisen tog vi upp ett nytt hål för rak och enkel dragning. Tidigare satt här en knycklad flexslang som strypts till 125mm utan anledning.

[bild]

Och så var det bara att koppla ihop allt:

[bild]

[bild]

Resultatet blev outstanding. Fläkten kan andas och ljudnivån i köket sänktes drastiskt. Nu kan man liksom prata medans fläkten går.

Återstår lite brandisolering av kanalen, samt att styra upphängningen lite bättre. (Svepa banden runt kanalen och placera dem på takstolen istället för mitt i råsponten).
Bra jobbat. Och tack för inspiration.
Jag tolkar det som att du inte gick upp med ett rör inuti skorstenen. Det blev avslut med stosen så att säga.
/Johan
ulfben ulfben skrev:
Ska uppdatera dig också (stora byggtråden är här borta).

Borrade in plugg och torrmonterade stosen för att testa
[bild]

För att täta nedåt i skorstenskanalen så skar jag till ett 170x170mm block av 70mm rockwool markskiva och tryckte fast i kanalen nedåt. (Inga foton på detta tyvärr, men det är så enkelt som det låter, den sitter som berget)

Blandade lite murbruk, lagade sidan och lappade ihop putsen:
[bild]

När det härdat hjälpligt så fäste jag stosen med fyra skruv, och rikligt med pannkitt emellan. En av skruvarna förlorade skallen så jag dängde på med ordentligt mycket pannkitt... Bigger the glob, better the job.
[bild]

Över spisen tog vi upp ett nytt hål för rak och enkel dragning. Tidigare satt här en knycklad flexslang som strypts till 125mm utan anledning.

[bild]

Och så var det bara att koppla ihop allt:

[bild]

[bild]

Resultatet blev outstanding. Fläkten kan andas och ljudnivån i köket sänktes drastiskt. Nu kan man liksom prata medans fläkten går.

Återstår lite brandisolering av kanalen, samt att styra upphängningen lite bättre. (Svepa banden runt kanalen och placera dem på takstolen istället för mitt i råsponten).
 
Jojo72 Jojo72 skrev:
Bra jobbat. Och tack för inspiration.
Jag tolkar det som att du inte gick upp med ett rör inuti skorstenen. Det blev avslut med stosen så att säga.
/Johan
Korrekt! Jag kanske ställer ner en sektion plåt uppifrån senare ifall det ser ut att smula inuti, men annars blir det bara plåthatt mot regnet.
 
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
Kan tipsa om att inte sätta skruvhålen så brett isär på stosplåten som jag gjorde. Den är väldigt tunn och flexar gärna, så jag har fått smyga upp ett par gånger och klegga på mer pannkitt runtom för att stoppa luften att läcka ut.
 
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.