Hej alla, har takpapp, trots lite försök med att smeta taklagning verkar de inte bli helt rätt. Men samtidigt var de extremt tjock och svårt att få till med takfix.

Ska jag hitta någon lättflytande lösning man lägger primer sen lägger på något annat flytande som tätar ?
Eller ska jag helt enkelt lägga ny takpapp ovanpå?

takpapp verkar bli ca 7000kr
Garagetaket är 36m2 och väldigt lite lutning , kanske Max 4-5 grader.


Vad är enklast, billigaste sättet att täta detta?
Kan t.o.m. tänka mig lägga plasttak likt min vedbod om det är ok.

Så tänker något sånt här https://www.bauhaus.se/takmassa-ico-svart-20l
Sedan kanske de ska primas.
Gamla taket är rätt så plant men mycket sprickor.
 
Rickard.
Troligtvis blir det klart billigast per år av tätt tak att ta in ett proffs som skarvsvetsar ett lager papp ovanpå.
 
Danin Danin skrev:
Hej alla, har takpapp, trots lite försök med att smeta taklagning verkar de inte bli helt rätt. Men samtidigt var de extremt tjock och svårt att få till med takfix.

Ska jag hitta någon lättflytande lösning man lägger primer sen lägger på något annat flytande som tätar ?
Eller ska jag helt enkelt lägga ny takpapp ovanpå?

takpapp verkar bli ca 7000kr
Garagetaket är 36m2 och väldigt lite lutning , kanske Max 4-5 grader.


Vad är enklast, billigaste sättet att täta detta?
Kan t.o.m. tänka mig lägga plasttak likt min vedbod om det är ok.

Så tänker något sånt här [länk]
Sedan kanske de ska primas.
Gamla taket är rätt så plant men mycket sprickor.


Har hittat detta till halva priset mot Bauhaus https://www.jemfix.se/yttakpapp-toptite-6-graa-1-x-8-m-tecca/4210/9061238/

Kan dock inte de taklutningskravet.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Troligtvis blir det klart billigast per år av tätt tak att ta in ett proffs som skarvsvetsar ett lager papp ovanpå.
Helt rätt, grannen gjorde det. 3 dagar med 2 killar 7-16. Kostade 53 000kr inkluderat material. Bara tycker det var lite väl. Nu är det företaget känt för att vara dyra.

Vad är ett rimligt pris för att lägga 36m2 papp annars?
 
Rickard.
Danin Danin skrev:
Helt rätt, grannen gjorde det. 3 dagar med killar 7-16. Kostade 53 000kr inkluderat material. Bara tycker det var lite väl. Nu är det företaget känt för att vara dyra.

Vad är ett rimligt pris för att lägga 36m2 papp annars v
Det var spontant väldigt dyrt.

Att lägga ut 36m2 papp gör man på en förmiddag så allt beror på hur mycket plåt och annat runt omkringjobb som behövs. Finns väldigt få garage under 100m2 man inte gör klart på 2 dagar för 2 gubbar inkl tillverkning och montering av plåt.
Jag tycker verkligen inte det ska bli dyrare än 1000kr/m2 om det inte är något special med ditt tak.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det var spontant väldigt dyrt.

Att lägga ut 36m2 papp gör man på en förmiddag så allt beror på hur mycket plåt och annat runt omkringjobb som behövs. Finns väldigt få garage under 100m2 man inte gör klart på 2 dagar för 2 gubbar inkl tillverkning och montering av plåt.
Jag tycker verkligen inte det ska bli dyrare än 1000kr/m2 om det inte är något special med ditt tak.

Säkert underarbete, plåt och annat som gjorde de drog ut på tiden. De har säkert även tagit bort de gamla och lagt ny spont.
 
Kan någon råda mig om Jem o Fix papp duger? Det och lite spik så klarar jag mig några för 3000kr . Betalar hellre värmen i vinter än hantverkare just nu.
 
Rickard.
Danin Danin skrev:
Säkert underarbete, plåt och annat som gjorde de drog ut på tiden. De har säkert även tagit bort de gamla och lagt ny spont.
Ja då springer det fort iväg arbetstid och pengar. Jag skulle rekommendera att du hör av dig i alla fall till dom lokala och ser vad det skulle kosta. Inte fel för framtiden även om du väljer annan väg.

Danin Danin skrev:
Kan någon råda mig om Jem o Fix papp duger? Det och lite spik så klarar jag mig några för 3000kr . Betalar hellre värmen i vinter än hantverkare just nu.
Är din lutning lägre än lägsta gränsen skulle jag inte ens fundera på det, tillverkarnas gräns bör ses som det absoluta minimumet någonstans på taket. Vill man långsiktigt ha ett tätt tak tycker jag man bör se till att lutningen är en hälsosam bit mer än minimumgränsen ändå.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja då springer det fort iväg arbetstid och pengar. Jag skulle rekommendera att du hör av dig i alla fall till dom lokala och ser vad det skulle kosta. Inte fel för framtiden även om du väljer annan väg.

Lutningen är ca 6 grader skulle jag tro. I allafall smällde upp så mycket jag hann igår, skulle inte regna men Tove

Är din lutning lägre än lägsta gränsen skulle jag inte ens fundera på det, tillverkarnas gräns bör ses som det absoluta minimumet någonstans på taket. Vill man långsiktigt ha ett tätt tak tycker jag man bör se till att lutningen är en hälsosam bit mer än minimumgränsen ändå.
Lutningen är ca 6 grader skulle jag tro. I allafall smällde upp så mycket jag hann igår, skulle inte regna men givetvis gjorde det detta.

Nu lyckades det samla sig under pappen såklart!!! Det är ju satan. Men vad gör jag? Skiter i det och tätar till, det är fukt men de borde stanna där mellan. Resten rinner väl genom garaget det som vill det.

Jag vet det är skit, men har vaken kunskap eller pengar för att bygga ett nytt ordentligt tak. Nu handlar det om lösning för stunden, om 5 år får jag loss mer pengar och kan fixa till ordentligt.

Vill bara överleva vintern utan att frysa ihjäl.
Grattis alla förresten , i morgon slår det till med 10 000 i elområde 4 med nätavgifterna också.

vilket är ca 100 ggr mer än Norrland som idag hade begår 3-8 öre!!!
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Rickard.
Skit i vattnet, det hittar ut som vatten någonstans eller så småningom som ånga.
 
Ful laga nu i år då & laga ordentligt nästa år.

https://www.byggmax.se/takmassa

en hink sånt och en tjock pensel så smeta in i alla sprickor i pappen och hörnen så håller det kanske till nästa år.
 
Danin Danin skrev:
Har hittat detta till halva priset mot Bauhaus [länk]

Kan dock inte de taklutningskravet.
Känns som att namnet antyder att det är gjort för lutning på minst 6 grader. Är du strax under 6 grader så känns det som i snålaste laget. Finns flertalet andra varianter som är gjorde för lutning på neråt 3 grader.
Själv körde jag detta på mitt garage https://www.k-rauta.se/produkt/mataki-sjalvtack-3-kristallsvart-ytpapp-7x1-m/7392154001891.
Lite dyrare än det på Jem&fix men jag skulle nog inte ha chansat om läckage är ett orosmoln

Edit: Fanns med bättre pris på Hornbach https://www.hornbach.se/shop/Ytpapp...allsvart-3-1x7m/8798881/artikel-detaljer.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.